Uppsittningspall?

Jag tar vad jag hittar. Ibland en hösilagebal, ibland en stor sten och på ridbanan är det en Ikea pall. Har provat många olika pallar och det är bara en som jag inte rekommenderar och det är imperial ihopvikbara plastpall. Instabil och går i sönder enkelt..
 
Pallarna som @MiniLi visar har jag också sett på många håll, de verkar populära. Tyvärr har jag också varit med om att de vält vid uppsittning, både på mjukt och hårt underlag, och/eller att hästar trampat i dem. En variant som jag själv tycker känns stabilare är dessa, och liknande.
pallar7-600.jpg

Jag gillar de här i ett ridhus/på ridklubb och liknande! Ingen risk att någon tragglar in ett ben/hov/fot i dem och aldrig att de välter heller.
Lite klumpiga att flytta men det får man ta.
 
Jag har varit med om att pallen trillar ellar att den går i bitar när man stampar av. D.v.s. en tidigare ryttare har råkat ha isär den men försökt trycka ihop den ändå.

Jag tycker bättre om de som är hela och med tyngd.
 
Vi har en vanlig träpall från ikea i ridhuset. Jag tycker den är helt lagom, men inte så hög som du beskriver.
Visa bifogad fil 40338

Tima o jag älskade vår "herr bekväm". Sista året var jag ganska stel, så jag byggde på underifrån med EUR-pall.


Senaste gången jag kravlade upp på en häst, fem veckor senare släppte jag min tålmodiga "vackra vita" över regnbågen. Jag 1.68 lång, Tima 1.62 hög.
 
Senast ändrad:
Hade jag behövt en pall i sadelkammaren (och fått plats med en) så hade jag valt en bibliotekspall typ sådan här bibliotekspall
Hjul men när man har tyngd på den så låser sig hjulen.
 
Jag tycker det är självklart att man måste träna på att använda pall på ett säkert sätt. Om hästen inte har lärt sig att stå still vid pallen så måste man ju ha någon med som håller i hästen. Och man behöver även se till att pallen placeras på en lämplig position i förhållande till hästens ben.
Jag håller med dig i sak, men även en väl "palluppsittningstränad" :D häst kan med lite otur få in ett ben i en sådan där IKEA-pall eller annan otät variant. Jag har också använt sådana dock, men försöker låta bli. Att använda en heltäckt pall tycker jag är ungefär på samma nivå som att vända piggarna på grepen inåt när man hänger upp den på en vägg där hästar går förbi, eller att ha hjälm på huvudet där man rider. Man har ju inte hjälm för att man förväntar sig att ramla av. Jag har inte en heltäckt pall för att jag förväntar mig att hästen ska trampa in i den, men det kan bli så otroligt tråkiga konsekvenser OM det händer.

Sedan kan man ju träna på att låta hästarna trampa in i pallar med flit och vara okej med det osv, men att lägga ner så mycket jobb på det istället för att bara fixa en säker pall känns för mig ganska jobbigt. :p
 
De där rejäla plastpallarna tål dessutom att stå ute vintertid, även i Norrland! Själv ramlade jag ner från Ikea-pallen i somras när jag målade då den oväntat vek sig. När jag rider in in unghästarna vill jag ha pallar som tål att trampas på, står stadigt, inte går att fastna i och inte är hala, dessa är perfekta även om de dyrare, har två som jag haft i flera år.
 
De där rejäla plastpallarna tål dessutom att stå ute vintertid, även i Norrland! Själv ramlade jag ner från Ikea-pallen i somras när jag målade då den oväntat vek sig. När jag rider in in unghästarna vill jag ha pallar som tål att trampas på, står stadigt, inte går att fastna i och inte är hala, dessa är perfekta även om de dyrare, har två som jag haft i flera år.
Kan du ta en bild på hur pallen ser ut?
 
Jag har en sån där klassisk Ikea-pall, men har modifierat den och "stängt" sidorna så att inte hästen kan trampa igenom om den välter, och har fäst halkremsor på stegen.

Smart!

Jag har också sett en variant av Ikea-pallen, fast där den använts som form typ och sen hade den gjutits i betong vid ridbanan. Tror det var Stalldrömmar-bloggen på hippson :) inte det minsta flyttbar dock.

Själv hoppar jag upp med hjälp av ett trädgårdsbord men hemma vill jag nog ha någon annan lösning...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
597
Senast: valy
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 456
Senast: mamman
·
Hemmet Främst påslakan men även underlakan. Använde innan Hemtex eco smooth, de var mjuka och kliade inte men ändå inte för sladdriga. Nu finns...
Svar
13
· Visningar
466
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp