Uppsittningspall?

När jag ska sitta upp utanför stallet har vi sj-pallar som vi lagt på varandra. Väldigt bra och stabilt. Tränar hästarna redan som unghäst att de ska stå stilla där, har inte haft några problem att de vill gå iväg när man sitter upp sen. :)
Har inte ridbana/ridhus själv men när jag rider där så brukar jag låna det som finns eller sitta upp utan. Har inte jättehöga hästar.
 
Vi har en rosa pall från granngården. Helt i plast men känns ändå rejäl. Är inne på vår andra på drygt 15år med ridning varje dag!

Har vält en gång då jag skulle hoppa upp barbacka, hade dock ställt den för långt ifrån så all vikt hamna på ena sidan..
 
Denna har min sambo byggt, den är så man kan välja om man vill kliva i stigbygel eller bara lägga benet över.
FB_IMG_1575058647698.jpg
 
En egenbyggd stadig sak i trä.
Många ställen har Ikeas pall men tyvärr har jag sett folk som ramlat med den och skadat både sig och hästen så den vill jag helst inte vara nära.
 
Vi har en Ikea-pall i trä och en stabil plastpall från jula. Den från jula tror jag finns nog inte längre att få tag på. Annars använder jag brunnslocket för det mesta.
 
Min häst är ju som hon är så hon har gått rätt genom och över en sån där IKEA pall ganska många gånger. Häst modell bulldozer tycker sånt där plockepinn gott kan flytta på sig för hennes skull. En något upphöjd grävskopa funkar också att sitta upp ifrån, miljöträning på köpet.

Låga flak, typ flakvagn, är trevligt att sitta upp ifrån. :up: Gott om yta att stå på, kan inte välta. Bara att slänga benet över hästen. Ska man bygga en fast konstruktion kan man gott ta i lite i överkant på stå-ytan för ryttaren tänker jag.
 
I minst ett fall har pallen vält framåt, alltså mot hästen. Gissningsvis har det bidragit att de smala benen sjunkit ner i ridhusunderlaget. I två andra fall har hästen vält pallen med ett ben. Och jag håller absolut med om att träna, oavsett typ av pall. Men om man bara tittar på själva pallen, så tycker jag att det är av godo med en så stabil konstruktion som möjligt. Och de där plastpallarna - även om de är både klumpigare och en bra bit dyrare - är tveklöst mindre vältbenägna.

Precis som du skriver/är inne på så har det varnats många gånger för sådana "öppna" pallar som IKEA pallen och andra liknande. Just pga att det är lätt att välta den om något ben blir ostadigare över tid/någon skruv börjar rucka på sig, samt att det hänt att hästar har trampat in i dem och skaffat sig rätt stora skador som påföljd (senskador som exempel).
 
När jag ska sitta upp utanför stallet har vi sj-pallar som vi lagt på varandra. Väldigt bra och stabilt. Tränar hästarna redan som unghäst att de ska stå stilla där, har inte haft några problem att de vill gå iväg när man sitter upp sen. :)
Har inte ridbana/ridhus själv men när jag rider där så brukar jag låna det som finns eller sitta upp utan. Har inte jättehöga hästar.
Gammal tråd men jag tänker att problemet som sådant är evigt...

Vi bygger "uppsittningspall" av lastpallar. Fyra helpall och två halvpall blir perfekt!
_20200307_121558.JPG

Jag tillhör numera de icke så viga...
 
Vi har Stubbs uppsittningspallar som vi köpt från Tjuvamossen. Vi hade såna där låga trappstegar i alumimium förut, men sen började folk fatta vad som kan hända om en häst får in benet i en sån.
Fikabordet på stallplanen använde jag och min gammelman när vi bodde där
 

Liknande trådar

Hemmet Främst påslakan men även underlakan. Använde innan Hemtex eco smooth, de var mjuka och kliade inte men ändå inte för sladdriga. Nu finns...
Svar
13
· Visningar
444
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
999
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 729
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 926
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp