Bukefalos 28 år!

Uppsvälld mage ???

gylle

Trådstartare
Min 15 åriga kisse ser ut som om han har svalt en fotboll... Han har alltid varit mkt smal (hur mkt han än ter) och sista året har han blivit rentav mager. Har väl inte reagerat så hårt på det då han är pigg och glad och äter med godaptit och som sagt alltid varit en smalis så jag har utgått ifrån att åldern började ta ut sin rätt på kroppen.
För några månader sedan så var han ganska hängig och jag såg ett par gånger att det var lite blodigt slem med avföringen, i samma veva så spydde han och jag såg då små bandmaskbitar i det. Avmaskade honom då med en 3 dgr kur Axilur (vilket var med livet som insats hade minst sagt sönderrivna händer sista dagen, han ville icke ha dessa äckliga tabletter) efter det blev han mkt piggare så jag antar att han då hade ganska mycket bandmask (såg dock inget komma ut då han sköter det mesta av bajsandet ute). Något jag däremot sett senare är att han bajsar mkt småkladdar och trots att det är åt det lösa hållet så sitter han och kämpar ganska mkt och det kommer ut i smala strimlor).
Dock har han hela tiden varit pigg och opåverkad.
Häromdagen reagerade jag på att han rund ut om magen inte så jätte mkt men på en tunn katt syns det ju tydligt. Idag ser han ut som om han svalt en fotboll, magen är helt spänd men han reagerar inte alls på att jag kramar försiktigt om den (vill ju inte ta i för mkt) verkar faktiskt som om han tycker det är ganska skönt när man maserar mjukt på den. Han äter med godaptit och dricker och har ingen feber, kräks inte. Kan inte med säkerhet säga om han bajsat de sista dagarna då jag inte sett honom göra det, kissat har jag sett.
Vad kan detta vara ? Skall jag tvinga i honom en ny kur avmaskning ? Funderade på ricinolja om det är stopp men borde han då fortfarande äta med god aptit? Om det är gaser hur gör man då för att hjälpa dem ?
 
Sv: Uppsvälld mage ???

Jag skulle åka till veterinär med katten. Den kan ju fortfarande ha mask. Men den kan ju också ha en tumör i magen.
 
Sv: Uppsvälld mage ???

Men om det skulle vara en tumör så måste den ju vara extremt snabbväxande med tanke på att katten blivit som en boll på ett par dagar från att ha varit helt tunn innan. Skulle den dessutom inte vara allmänpåverkad om det var en sådan jättetumör som det då måste vara ?
Just det här att katten inte verkar vara det minsta påverkad av det som gör mig förvirrad. Äter och dricker som vanligt, pigg och klar i blicken, ingen feber. Dock ser man ju klart att något inte är som det skall och jag tänkte om någon varit med om det här och det kanske är så enkelt att de kan få en så groteskt uppsvälld mage av tex mask då kan man ju enkelt direkt hjälpa katten genom att avmaska den. Men då jag själv aldrig sett något liknande så är jag osäker på om det verkligen kan vara mask och rädd för att avmaskningsmedlet kanske är helt fel sak att ge kanske gör någonting värre istället. Min vanliga veterinär har naturligtvis semester i 2 veckor till så i såfall får jag försöka med djursjukhuset istället.
 
Sv: Uppsvälld mage ???

Feber får man inte om det är tumör heller. Och visst finns det snabbväxande elakartade tumörer.
 
Sv: Uppsvälld mage ???

Det kan vara förstoppning. Det finns ju något som heter "förstoppningsdiarré", då magen reagerar på att det är stopp genom att försöka få ut tarminnehållet snabbare. Man bara det som sitter efter stoppen kommer ut.
Jag tycker du ska kontakta veterinär, och håll koll på om han bajsar, håll honom inne om det behövs. Och se framför allt till att han dricker mycket.
 
Sv: Uppsvälld mage ???

Är det förstoppning så har man nog ont i magen. Katten verkade ju inte ha ont alls.
 
Sv: Uppsvälld mage ???

gejsa skrev:
Är det förstoppning så har man nog ont i magen. Katten verkade ju inte ha ont alls.

Jo, men det är ju inte helt säkert. Katten kanske har ont, fast inte just vid beröring av magen.
Det bör kollas upp i vilket fall.
 
Sv: Uppsvälld mage ???

Min lilla kisse flyttade till himlen i onsdags. Var inne på djursjukhuset och de hade aldrig sett något liknande just detta att han var så pigg och oberörd och samtidigt hade denna jättemage. De röntgade honom men kunde inte ens se organen för att där var så enormt mkt vätska i buken, men som de sa så var det troligast att levern lagt av antingen av ålder eller av tumör. Så det fanns tyvärr ingenting att göra utan att avsluta denna tid på jorden för min lilla älsklingskisse.
Det är så fruktansvärt tomt efter honom, han var en mkt speciell kille som sedan den dagen jag fick honom 6 veckor gammal sovit på huvudkudden bredvid mig varje morgon när man vaknade fick man en godmorgon jamning (de sista åren lärde han sig även hur man stängde den förhatliga väckarklockan genom att trycka tassen på den stora knappen uppe på, inte alltid så smart men han var lika morgontrött som matte), sedan var han med mig överallt hemmaomkring var mer som än hund än en katt. Snackade alltid. Var man ledsen så kände han det på sig direkt och kom och tröstade en. För en del år sedan inträffade en kuslig grej jag var iväg och tränade med en häst som bröt benet och fick avlivas och jag var förtvivlad min dåvarande sambo var hemma med katten som rätt vad det blev helt knäpp han var helt förtvivlad och satte sig och ylade och min sambo förstod ingenting så hade han aldrig betett sig innan det som gav en rysningar var när vi senare blev kloka på att det var vid exakt den tidpunkt som jag blev så förtvivlad så han måste på något sätt känt detta på sig var heltokig fram tills jag kom hem och sedan lämnade han inte min sida på hela kvällen. Är så tyst och tomt utan hans prat, har flera gånger utan att tänka mig för börjat kalla på honom och tittat efter honom, så kommer det över en att han kommer inte att vara där, jag kommer aldrig mer att få se min lilla kisse eller ha någon pratstund med honom.
Har fler kattern men ingen som står mig så nära som denna katt har gjort och tror faktiskt aldrig att de kommer att göra heller. Vist var jag medveten om att han började bli gammal och man fasade för att denna dag skulle komma, men inte trodde jag att den skulle komma så fort todde vi hade några år till tillsammans innan denna hemska dag skulle komma.
 
Sv: Uppsvälld mage ???

stackars dig....
Kisse lapar nog grädde i katthimlen nu och om han kunde skulle han säkert skicka en hälsning till dig att nu har han det bra.Han fick många fina år tillsamman med dig och jag är säker på att han värdesatte dem lika högt som du.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 212
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
955
Senast: annaovega
·
Hundhälsa Längesen jag var inloggad, men när FASS och googling inte ger något så provar jag här. Jag har sedan en tid en JR-hane på 4 år...
2
Svar
26
· Visningar
5 783
Senast: lady_vip
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 481

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp