Uppvärmning

Antagligen kommer du inte att behöva elda så mycket i vinter i gengäld, det jämnar ut sig liksom! :D Eftersom huset håller värmen så minskar vedåtgången.

Jag flyttade in 1 mars i år och då fick jag elda konstant, trots att det inte var så mycket vinter kvar. I och för sig hade jag inte kaminfläkten då, men jag vet inte om jag upplever så stor skillnad nu när jag har den.

Jag skulle helst vilja se att jag inte blir fjättrad vid spisen över vintern. I vintras hade jag luftvärmepumpen igång, men jag avskyr draget och ljudet den gör, så helst vill jag inte använda den heller. Nu är den avstängd, just för att jag svårt att stå ut med den. Draget från den gör att jag fryser.
 
Är kökspannan kopplat till några element?

Nej. Som jag sa i början så finns det ingen ackumulatortank till vedspisen. Det finns inget vatten alls i den.

Mäklarens bild på köket:
8cc62-99f2f-d3157-b02e7-a693c-2f3b9-7313e-2cc54.jpg


De element som finns drivs med el.
 
Finns kökspannor utan acktank som har vattenledningar ut till element.
Du har alltså en vedeldad köksspis - inte en kökspanna. Vilket du skrev men jag såg ingen rimlighet i att värma upp ett så stort hus med köksspis. Du kommer aldrig att få varmt i huset med bara den spisen.
 
Finns kökspannor utan acktank som har vattenledningar ut till element.
Du har alltså en vedeldad köksspis - inte en kökspanna. Vilket du skrev men jag såg ingen rimlighet i att värma upp ett så stort hus med köksspis. Du kommer aldrig att få varmt i huset med bara den spisen.

Det har jag redan misstänkt, men det är ju inte enda värmekällan. Damen som bodde här tidigare bodde här året runt. Hon hade ett draperi vid trappen till övervåningen för att värmen skulle stanna på bottenvåningen. Jag kommer att använda övervåningen och har därmed inget draperi vid trappen.

Problemet jag har nu är att jag fryser i huset när det är varmt ute. Det stör mig när det är t-shirt-värme ute och att jag samtidigt behöver tröja och väst inne.
 
Hon har nog brassat på bra med både element och pump. Och att stänga av övervåningen gör mycket, Har kaminen någon värmesparning - stenar eller något som håller värmen kvar en stund?
 
Hon har nog brassat på bra med både element och pump. Och att stänga av övervåningen gör mycket, Har kaminen någon värmesparning - stenar eller något som håller värmen kvar en stund?

Det finns tegelstenar i ugnsluckan. Jag har också kastruller med vatten på spisen som håller värme.
 
Det är ju förvisso bra att det är varmt på vintern, men jag tycker det är ett problem när det går åt ved fast det är varmt ute. Å andra sidan behöver jag aldrig svettas sönder och samman när jag jobbar hemma, till skillnad mot då jag behöver åka till kontoret i Stockholm, som blir tokhet under sommarhalvåret när solen gassar.
Varför öppnar du inte bara ett gäng fönster?
 
Varför öppnar du inte bara ett gäng fönster?
Mest för att jag ofta inte är varse att det är varmt ute när jag sitter inne men också för att det hänt att jag haft ytterdörren öppen och jag har ändå tyckt att det varit kallt inne. Badrummet blir ju varmt eftersom jag har ett stort fönster där, så jag brukar ha badrumsdörren öppen, men luften cirkulerar inte ut till resten av huset. Jag tror att det funkar bäst att öppna altandörren när det är varmt.

När jag flyttade in insåg jag inte riktigt att jag hade uppskattat fler fönster åt söder.
 
En annan grej jag noterat sedan jag flyttade är att jag rent generellt fryser mer inomhus. I förra huset jag bodde i, hade jag mellan 18 och 19 grader inne. Det tyckte jag var lagom. Numera vill jag helst ha 21-22 grader i alla fall. Det är lite märkligt. Förra huset var dragigt som tusan. Det uppfattar jag inte att det här är :confused:.
 
En annan grej jag noterat sedan jag flyttade är att jag rent generellt fryser mer inomhus. I förra huset jag bodde i, hade jag mellan 18 och 19 grader inne. Det tyckte jag var lagom. Numera vill jag helst ha 21-22 grader i alla fall. Det är lite märkligt. Förra huset var dragigt som tusan. Det uppfattar jag inte att det här är :confused:.

Tror att du fryser pga att vattnet du har på spisen förångas när du eldar och då blir det en kall och fuktig luft inomhus.
 
Instämmer, jag hade aldrig riskerat att få så mycket fukt i huset.
och jag säger emot!! Vattenkittel på vedspisen är effektivt.

Jag har vuxit upp med en syltkittel på spisen. Har använt samma metod själv i alla år. Har man ett bra lock på vattenkitteln så blir det ingen fukt. Man stormkokar ju inte och vattnet som förångas hamnar på insidan av locket och rinner tillbaka ner i kastrullen.

Om man fick fukt i huset av den så skulle ju vattennivån sjunka i kastrullen. Det gör den inte. Mer än det vatten jag använder. Billigt varmvatten :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp