Bukefalos 28 år!

Uppvärmning

Husqvarna 153 är det. En del kallar en sådan för rörspis och jag trodde det var samma som täljstenskamin.

Jag har provat att ha nedersta luckan helt öppen. Det funkade inte bra.

Det är inte täljsten i den. Men det är en bra kamin!

153 är uppbyggd likadant som 157 så det är ingen större skillnad.

Har du provat att ha nedre luckan halvöppen och den övre bara typ 1-2 cm när du tänder och bägge spjällen helt öppna?
 
Vi har en täljstenskamin, inte sådan som du har utan en täljstenskamin och det är inga problem att elda i den i dagar i sträck. Det man ska ha koll på är temperaturen på röret upp mot skorstenen så att man inte övereldar.

En rörspis är en sådan här http://mattas-pia.blogspot.se/2010/10/rorspis.html kallas även för fattigmanskakelugn och i dem ska man däremot inte underhållselda.

En sådan som du har kan man elda i hela tiden utan problem.
 
Det är inte täljsten i den. Men det är en bra kamin!

153 är uppbyggd likadant som 157 så det är ingen större skillnad.

Har du provat att ha nedre luckan halvöppen och den övre bara typ 1-2 cm när du tänder och bägge spjällen helt öppna?

Jag minns inte hur jag gjorde men det rök in ordentligt oavsett hur jag gjorde, ända tills jag förvärmde röret. När du säger bägge spjällen, menar du då den som sitter på nedre luckan och den som sitter i anslutningen till skorstenen?
 
Jag minns inte hur jag gjorde men det rök in ordentligt oavsett hur jag gjorde, ända tills jag förvärmde röret. När du säger bägge spjällen, menar du då den som sitter på nedre luckan och den som sitter i anslutningen till skorstenen?

Du borde ha ett spjäll i kaminen som är kopplat till skorstenen och en till skorstenen.
 
Du borde ha ett spjäll i kaminen som är kopplat till skorstenen och en till skorstenen.

Det har jag nog inte. Det sitter en precis bakom kaminen där röret ansluter. Mer vet jag inte.

Kaminen och installationen är i alla fall godkänd av sotaren, så jag litar på att allt är i sin ordning.
 
Det har jag nog inte. Det sitter en precis bakom kaminen där röret ansluter. Mer vet jag inte.

Kaminen och installationen är i alla fall godkänd av sotaren, så jag litar på att allt är i sin ordning.

Hmm är ju typ 25 år sedan jag eldade i våran så jag kommer inte ihåg exakt hur det ser ut.

Jag förutsatte att allt var ok av sotaren eftersom du eldat i den. Kanske är dumt gjort av mig :idea:

( tänk att man är så snabb på att anta att alla gör likadant som en själv, jag hade aldrig eldat i något som inte är godkänt av sotaren )
 
Hmm är ju typ 25 år sedan jag eldade i våran så jag kommer inte ihåg exakt hur det ser ut.

Jag förutsatte att allt var ok av sotaren eftersom du eldat i den. Kanske är dumt gjort av mig :idea:

( tänk att man är så snabb på att anta att alla gör likadant som en själv, jag hade aldrig eldat i något som inte är godkänt av sotaren )

Jag eldar inte heller i något som inte är godkänt. Det finns andra som gör det, så jag kände att jag behövde säga att jag inte hör till dem. Annars hade ni kunnat tro att jag var som en annan person jag känner. Och de som köpte hans hus brydde sig inte om att kaminen inte var bygganmäld och besiktigad efter installation. Helt vansinne men det förekommer ju uppenbarligen.
 
Jag eldar inte heller i något som inte är godkänt. Det finns andra som gör det, så jag kände att jag behövde säga att jag inte hör till dem. Annars hade ni kunnat tro att jag var som en annan person jag känner. Och de som köpte hans hus brydde sig inte om att kaminen inte var bygganmäld och besiktigad efter installation. Helt vansinne men det förekommer ju uppenbarligen.

:eek: Allvarligt :confused: Har folk ingen förståelse om vad som kan hända? Jag trodde att alla gjorde som vi, provtryckte eldstäderna innan eldning oavsett vad tidigare ägare hade sagt eller inte sagt om eldstäderna. Vi hade två gamla rörspisar som fd ägaren menade gick att elda i. Provtryckning visade motsatsen.
 
:eek: Allvarligt :confused: Har folk ingen förståelse om vad som kan hända? Jag trodde att alla gjorde som vi, provtryckte eldstäderna innan eldning oavsett vad tidigare ägare hade sagt eller inte sagt om eldstäderna. Vi hade två gamla rörspisar som fd ägaren menade gick att elda i. Provtryckning visade motsatsen.

Är det dags för mig att ta fram skämskudden nu? Jag har inte låtit provtrycka eldstäderna utan litat på den information jag fått. Murstocken ska vara kontrollerad med kamera i februari förra året och den andra ska ju också vara okej.
 
Husqvarna 153 är det. En del kallar en sådan för rörspis och jag trodde det var samma som täljstenskamin.

Jag har provat att ha nedersta luckan helt öppen. Det funkade inte bra.
Nej nej. Inte alls samma sak. Rörspis är en sorts kakelugn.
Täljstenskaminer har tjockt med sten som lagrar värmen.

Du har en fin liten gjutjärnskamin! Den kan du elda massor i. Håll den varm!
 
Är det dags för mig att ta fram skämskudden nu? Jag har inte låtit provtrycka eldstäderna utan litat på den information jag fått. Murstocken ska vara kontrollerad med kamera i februari förra året och den andra ska ju också vara okej.

Nej det behöver du inte. Säger sotaren okej så är det okej. Just kakelugnar och rörspisar är vad jag förstått enklast att testa genom att provtrycka. Jag inser nu att jag uttryckte mig dumt. Jag syftade på just rörspisar och kakelugnar i min mening om provtryckning. Olika eldstäder kan ju testas på olika sätt men att de kollas innan ny ägare eldar tog jag förgivet att folk gjorde.
 
Nej nej. Inte alls samma sak. Rörspis är en sorts kakelugn.
Täljstenskaminer har tjockt med sten som lagrar värmen.

Du har en fin liten gjutjärnskamin! Den kan du elda massor i. Håll den varm!
Det här är en rörspis
250px-R%C3%B6rspis.jpg

https://sv.wikipedia.org/wiki/Rörspis
 
Olika eldstäder kan ju testas på olika sätt men att de kollas innan ny ägare eldar tog jag förgivet att folk gjorde.

Jag visste ju att vedspisen var i bruk då föregående ägare använde den och jag hade ingen anledning att tvivla på vad hon sa om den. Kaminen använde hon inte så mycket, så den sotas bara var tredje år. Det fick jag veta via sotaren. Om jag börjar använda den mer (vilket jag tänkt mig) behöver jag meddela sotaren. Vedspisen sotas två gånger per år.

Nu lär det väl inte räcka med regelbunden sotning utan de ska kollas på annat sätt ibland. Någon som vet hur ofta det görs och vad man gör då? (Jo, jag kan ringa sotaren och fråga men någon här kanske vet.)
 
Nu lär det väl inte räcka med regelbunden sotning utan de ska kollas på annat sätt ibland. Någon som vet hur ofta det görs och vad man gör då? (Jo, jag kan ringa sotaren och fråga men någon här kanske vet.)
Sotaren gör inspektion med jämna mellanrum så du behöver nog inte hålla reda på något själv.
De kollar eldstad och anslutningar osv. Skorstenen kollas när de sotar.

Sotaren - i alla fall häromkring - gör mycket mer än bara tar bort sotet.
 
OM eldstaden används som huvudsaklig värmekälla ska den sotas var 3e månad,du måste själv meddela dom det. (dom är inte tanke läsare)
 
OM eldstaden används som huvudsaklig värmekälla ska den sotas var 3e månad,du måste själv meddela dom det. (dom är inte tanke läsare)

Hur ska man veta sådant om man inte har Buke? När det skulle sotas här i våras kom det ett brev från sotaren med information om när det skulle ske. Det var ställt till föregående ägare så jag ringde och informerade om att fastigheten bytt ägare. Jag blev i min tur informerad om sotningsintervallet på eldstäderna och varför det var dessa intervall. Eftersom jag tänkte fortsätta elda så som föregående ägare, d.v.s. dagligen under kall årstid, så gjordes ingen ändring av intervallet. Om jag skull börja elda mer i kaminen skulle jag meddela detta. Något om sotning var tredje månad nämndes inte.
 
Ursäkta lite off topic, men ditt hus verkar rätt populärt på facebook ;)
Av någon anledning har det kommit med som foto i Bukefalos 4 senaste nyhetsinlägg, ser lite lustigt ut med tanke på att ämnena är helt orelaterade till bilden.

2589v0l.png


https://www.facebook.com/bukefaloscom/?fref=ts

Nä, men va f-n. Helt galet. Det där hade jag inte alls tänkt mig. Hm, man ska nog inte lägga in bilder på Buke :cautious: , särskilt inte spontana kaosbilder.

Hur kommer det sig @Gunnar att det blir så här?
 
Det är facebook som på något sätt väljer vilken bild det blir, det är inte första gången en mindre lämplig bild har hamnat tillsammans med en nyhetstext. Jag har lagt in en bild som det är tänkt att facebook skall välja, den svarta hästen, från Bukefalos logga, oftast blir det den men ibland inte utan någon helt annan bild som finns på sidorna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp