Bukefalos 28 år!

Uppvärmning

och jag säger emot!! Vattenkittel på vedspisen är effektivt.

Jag har vuxit upp med en syltkittel på spisen. Har använt samma metod själv i alla år. Har man ett bra lock på vattenkitteln så blir det ingen fukt. Man stormkokar ju inte och vattnet som förångas hamnar på insidan av locket och rinner tillbaka ner i kastrullen.

Om man fick fukt i huset av den så skulle ju vattennivån sjunka i kastrullen. Det gör den inte. Mer än det vatten jag använder. Billigt varmvatten :)
Det är även min erfarenhet. Vattnet försvinner inte.

Jag satt just och funderade på det där. Om inte vattnet försvinner från kastrullen, var kommer fukten ifrån? Troligen andas jag ut mer fukt än vad som försvinner från kastrullen eftersom det är så lite att det inte syns.
 
Det är även min erfarenhet. Vattnet försvinner inte.

Jag satt just och funderade på det där. Om inte vattnet försvinner från kastrullen, var kommer fukten ifrån? Troligen andas jag ut mer fukt än vad som försvinner från kastrullen eftersom det är så lite att det inte syns.
Se där. Två rejäla fruntimmer med erfarenhet! :up:
 
och jag säger emot!! Vattenkittel på vedspisen är effektivt.

Jag har vuxit upp med en syltkittel på spisen. Har använt samma metod själv i alla år. Har man ett bra lock på vattenkitteln så blir det ingen fukt. Man stormkokar ju inte och vattnet som förångas hamnar på insidan av locket och rinner tillbaka ner i kastrullen.

Om man fick fukt i huset av den så skulle ju vattennivån sjunka i kastrullen. Det gör den inte. Mer än det vatten jag använder. Billigt varmvatten :)

Visst är det billigt varmvatten mm

Vi använder oss av den metoden i stugan med men först när huset är varmt och "ineldat" och aldrig när det redan när hög luftfuktighet.
 
Det är även min erfarenhet. Vattnet försvinner inte.

Jag satt just och funderade på det där. Om inte vattnet försvinner från kastrullen, var kommer fukten ifrån? Troligen andas jag ut mer fukt än vad som försvinner från kastrullen eftersom det är så lite att det inte syns.

Tänk på att en dl vatten blir mycket ånga.

Du skulle nog behöva satsa på en bättre eldningsbar värmekälla till ditt hus ändå för du kommer aldrig att få hela huset varmt med den lilla spisen du har.
 
Då borde det inte vara några problem att få bra värme inne så länge du eldar på rätt sätt.

Vad jag läst ska täljstenskaminen (en gammal husqvarna) bara eldas i två gånger per dag. Man tänder och gör en brasa och när kaminen är varm, slutar man lägga in ved. Men täljstenskaminen är bökig att tända. Röret måste förvärmas. Annars blir det baksug och det ryker in. Sen har jag alltid ont om tändved så jag drar mig lite för att tända den. Men tanken är att den ska användas dagligen i vinter, så att jag helst ska kunna ha luftvärmepumpen avstängd.

Jag tycker att det inte alltid är så lätt att veta hur mycket spjället ska vara öppet. Man vill ju ha en fullständig förbränning så man inte pyreldar, men samtidigt vill man inte elda för hårt heller. Det är inte heller bra.

Någon som har tips på hur man rationaliserar tillverkningen av tändved? Jag tycker det är rätt drygt med den kniv jag har (med två handtag, gjord för att spänta stickor).
 
Vad jag läst ska täljstenskaminen (en gammal husqvarna) bara eldas i två gånger per dag. Man tänder och gör en brasa och när kaminen är varm, slutar man lägga in ved. Men täljstenskaminen är bökig att tända. Röret måste förvärmas. Annars blir det baksug och det ryker in. Sen har jag alltid ont om tändved så jag drar mig lite för att tända den. Men tanken är att den ska användas dagligen i vinter, så att jag helst ska kunna ha luftvärmepumpen avstängd.

Jag tycker att det inte alltid är så lätt att veta hur mycket spjället ska vara öppet. Man vill ju ha en fullständig förbränning så man inte pyreldar, men samtidigt vill man inte elda för hårt heller. Det är inte heller bra.

Någon som har tips på hur man rationaliserar tillverkningen av tändved? Jag tycker det är rätt drygt med den kniv jag har (med två handtag, gjord för att spänta stickor).

Lättast är att titta på färgen på röken. Den ska inte synas utan luften ska bara dallra och inte lukta.

Är din ved torrt?

Späntved. Morakniv och en hammare tycker jag är enklaste sättet att göra det på.

Vi får dock mycket späntved gratis i och med att vi oftast måste klyva veden med yxa ändå.

Tycker det är så svårt att ge råd om hur folk ska elda när man inte ser allt själv. Det är mycket lättare att ge råd efter att man fått se allt IRL.

Hoppas att du får upp en bra temperatur inne så du slipper frysa i vinter.
 
Jag som bygger själv,behöver aldrig oroa mig över tändved,det blir massor med skräp över efter div sågande.
Spillvirke finns men behöver klyvas i mindre bitar.

Lättast är att titta på färgen på röken. Den ska inte synas utan luften ska bara dallra och inte lukta.

Är din ved torrt?

Späntved. Morakniv och en hammare tycker jag är enklaste sättet att göra det på.

Vi får dock mycket späntved gratis i och med att vi oftast måste klyva veden med yxa ändå.

Tycker det är så svårt att ge råd om hur folk ska elda när man inte ser allt själv. Det är mycket lättare att ge råd efter att man fått se allt IRL.

Hoppas att du får upp en bra temperatur inne så du slipper frysa i vinter.

Jo, veden är torr. Den låg i boden när jag flyttade in. Jag tar också in ved i god tid innan den ska eldas, helst en vecka innan, men skulle behöva ordna med bättre vedförvaring inne.
 
För att "värma upp" kaminröret behövs oftast bara en tuss tidningspapper som man håller direkt i/nedanför röret så lågan flammar upp. Du ser när locket försvinner och röken sugs uppåt. Då kan du tända elden.

Det verkar inte vara riktigt så enkelt här tyvärr. Det blåser åt fel håll när man öppnar spjället så värmen går aldrig in i röret.

Första gången jag tände la jag in en lång remsa papper i röret (som är vågrätt en bit rakt ut genom väggen) för att det skulle bli drag åt rätt håll, men det är nog inte bra att göra så. Numera använder jag varmluftpistolen och kör en stund innan jag tänder.

20160922_135651_zpsoz3g0xii.jpg
 
Det verkar inte vara riktigt så enkelt här tyvärr. Det blåser åt fel håll när man öppnar spjället så värmen går aldrig in i röret.

Första gången jag tände la jag in en lång remsa papper i röret (som är vågrätt en bit rakt ut genom väggen) för att det skulle bli drag åt rätt håll, men det är nog inte bra att göra så. Numera använder jag varmluftpistolen och kör en stund innan jag tänder.

20160922_135651_zpsoz3g0xii.jpg
Det beror nog på att det är varmare ute än inne, jag tror mer på att öppna ett fönster som tanten föreslog.
 
Det kan också ibland bero på att det är undertryck inne. Jag får vissa dagar bättre drag i vedspisen om jag öppnar ventilation eller öppnar en dörr.

Varje eldstad är en egen individ :D Man får flörta in sig och bli vän med den.
Min sotare varnade för att även köksspisen kunde ryka in när man började elda igen efter sommaren. Den gjorde inte det till min förvåning. När jag tände första gången efter sommaren eldade jag en bit papper i den lilla luckan under ugnsluckan och sen var det bara att tända som vanligt. Det kom bara in en pytteliten rökslinga genom en spisplatta. Den räknas inte.
 
Det där är väl ingen täljstenskamin. Det är en gammal Husqvarna 157 och den borde innehålla tegel.

Den är det inga problem att fortsätta elda i även när den blivit varm.

Öppnar du nedersta luckan helt fullt när du tänder på brasan så brukar det ta fyr rätt bra och man slipper att det röker in.

Vi har en sådan i bastufarstun.
 
Det där är väl ingen täljstenskamin. Det är en gammal Husqvarna 157 och den borde innehålla tegel.

Den är det inga problem att fortsätta elda i även när den blivit varm.

Öppnar du nedersta luckan helt fullt när du tänder på brasan så brukar det ta fyr rätt bra och man slipper att det röker in.

Vi har en sådan i bastufarstun.
Husqvarna 153 är det. En del kallar en sådan för rörspis och jag trodde det var samma som täljstenskamin.

Jag har provat att ha nedersta luckan helt öppen. Det funkade inte bra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp