Uppvärmning

Du hör väl till Gullspång? Damen sitter i Mariestad och är min kusin. :-) Förut ägde hennes far hela firman...Min brorsdotters kille är sotare där...hehe. Jag har hört såååå många sotarhistorier. Då jag var ihop med en sopåkare i trakten så satt dom ofta och jämförde fastighetsägarnas inställning till saker o ting. Fanns en del praktexemplar.
Nej jag tillhör inte Gullspång, tillhör Töreboda-mariestad
 
Samma tema, lite annan fråga. Jag gjorde ett besök hos vedgubben en bit bort för jag tänkte fylla min lillbod och ville se vad han hade för ved.

Jag fick ju lov att konstatera att klabbarna var för stora och måste klyvas minst en gång till för att få plats i spisen, kanske inte allt men väldigt mycket. Än så länge vet jag inte vad veden kostar. Vad borde den kosta? Jag behöver ju köpa en egen vedklyv också för att få rätt storlek på klabbarna.

20160923_180852_zpsk7rpewx1.jpg
 
Lättast är nog att kolla blocket och jämföra vad det kostar i just ditt område. Det kan skilja mycket beroende på konkurrens, och utkörningsalternativ. Vissa tar närmare 1000 kr för transporten medan andra kör gratis om det är hyggligt nära (hos oss).

Är det bara klyvning? Jag hittade en massa kaminved i vårt andra hus, det var extremt korta klabbar. Närmast löjligt korta till vår insats (murat tegel).
 
Lättast är nog att kolla blocket och jämföra vad det kostar i just ditt område. Det kan skilja mycket beroende på konkurrens, och utkörningsalternativ. Vissa tar närmare 1000 kr för transporten medan andra kör gratis om det är hyggligt nära (hos oss).

Är det bara klyvning? Jag hittade en massa kaminved i vårt andra hus, det var extremt korta klabbar. Närmast löjligt korta till vår insats (murat tegel).

Vi har två personer i området som säljer ved. Båda bor inom några hundra meters avstånd så det kan ju inte bli så mycket i transportkostnad.

Ja, det är bara klyvning som behövs. De flesta klabbarna är för stora och inte tillräckligt delade. Längden är ok. De får inte vara mer än max 30 cm för att få plats i vedspisen.
 
Vi köpte först en stående klyv. Rätt bra, men gick bet på rätt många klabbar. För att få effektiv bearbetning köpte vi sedan en hydrauldriven, men det är ju lite överkurs.

Den första krävde f ö 16A uttag.
 
Jag tycker det inte är så enkelt att jämföra vedpriser. Den här veden är förvisso kluven men inte tillräckligt kluven. Jag måste alltså lägga ner jobb på den för att den ska bli användbar. Om den kostar lika mycket som färdigkluven ved så är den dyrare. Så det är ju skillnad på ved och ved.
 
Jag tycker det inte är så enkelt att jämföra vedpriser. Den här veden är förvisso kluven men inte tillräckligt kluven. Jag måste alltså lägga ner jobb på den för att den ska bli användbar. Om den kostar lika mycket som färdigkluven ved så är den dyrare. Så det är ju skillnad på ved och ved.

Ja och för oss som inte behöver "brasved" så är den ju mer värd än mer kluven ved. Så allt beror ju på vilken kund man har.
 
Jag tycker det inte är så enkelt att jämföra vedpriser. Den här veden är förvisso kluven men inte tillräckligt kluven. Jag måste alltså lägga ner jobb på den för att den ska bli användbar. Om den kostar lika mycket som färdigkluven ved så är den dyrare. Så det är ju skillnad på ved och ved.
Där jag bodde förut kostade färdigkluven ved allt mellan 350-650 kr kubiken plus hemkörning. Beroende på om det var ren björkved eller blandad ved osv...
 
Men att klyva veden på bilden med yxa tar i princip inte längre tid än med elklyv.

Förvisso. Dessvärre har jag sjukt ont om tid. Jag vill ju gärna ha in den i boden färdigkluven före vintern. Så det talar lite emot att jag skulle ta just den veden.
 
Förvisso. Dessvärre har jag sjukt ont om tid. Jag vill ju gärna ha in den i boden färdigkluven före vintern. Så det talar lite emot att jag skulle ta just den veden.

Klyver du veden med yxa så får du även tändved på köpet!

Det tar max 10 minuter att klyva veden. Ska du ha veden så pass smått att det passar i kökspisen så är det vackert bara att använda sig att yxan.

Att klyva veden till den storleken med hjälp av klyva är inte lätt.
 
Förvisso. Dessvärre har jag sjukt ont om tid. Jag vill ju gärna ha in den i boden färdigkluven före vintern. Så det talar lite emot att jag skulle ta just den veden.

Men då förstår jag ännu mindre varför du ens överväger en leverans med ved som du måste behandla? Det är ju inte en prisfråga, tid blir ju svårt att köpa?
 
Men då förstår jag ännu mindre varför du ens överväger en leverans med ved som du måste behandla? Det är ju inte en prisfråga, tid blir ju svårt att köpa?
Jo, sant. Ibland tänker jag inte längre än näsan räcker.

Och så måste jag skapa tid att få in veden i boden också O_o. Det går inte av sig självt det heller.

Fast å andra sidan - hur bråttom är det att få in den? Torr ved för vintern har jag ju. Räcker det med att jag täcker den när den ligger ute på backen och får in den till nyår eller så?
 
Senast ändrad:
Vi har två personer i området som säljer ved. Båda bor inom några hundra meters avstånd så det kan ju inte bli så mycket i transportkostnad.

Ja, det är bara klyvning som behövs. De flesta klabbarna är för stora och inte tillräckligt delade. Längden är ok. De får inte vara mer än max 30 cm för att få plats i vedspisen.
Kolla klyva på Granngården JULA etc.
klyva ved är rena meditationen.
 
Jo, sant. Ibland tänker jag inte längre än näsan räcker.

Och så måste jag skapa tid att få in veden i boden också O_o. Det går inte av sig självt det heller.

Fast å andra sidan - hur bråttom är det att få in den? Torr ved för vintern har jag ju. Räcker det med att jag täcker den när den ligger ute på backen och får in den till nyår eller så?

Bara veden är skyddad från väta så klarar den sig ute.

Under presenningar kan den ligga länge men se till att veden inte ligger rakt på backen.
 
Bara veden är skyddad från väta så klarar den sig ute.

Under presenningar kan den ligga länge men se till att veden inte ligger rakt på backen.

Det är det där med att få upp den från backen som kan vara ett krux. Jag vet inte var jag ska få tag i lastpallar eller vad jag kan använda som alternativ.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp