Uppvärmning

Det är facebook som på något sätt väljer vilken bild det blir, det är inte första gången en mindre lämplig bild har hamnat tillsammans med en nyhetstext. Jag har lagt in en bild som det är tänkt att facebook skall välja, den svarta hästen, från Bukefalos logga, oftast blir det den men ibland inte utan någon helt annan bild som finns på sidorna.

Det går väl att välja bort att publicera med bild? Ibland finns det ju några bilder att välja på också då man delar en länk. Är det inte möjligt här?
 
Jag har också haft åsikter om att dom sotar var tredje månad när man har ved eldning som uppvärmning.
Nu har inte jag det så här sotas det 1 gång om året .
 
OM eldstaden används som huvudsaklig värmekälla ska den sotas var 3e månad,du måste själv meddela dom det. (dom är inte tanke läsare)
Nja?

Min värmepanna sotas två gånger om året (vår och höst) och min vedspis och spispanna (dagligt bruk under vintern) en gång om året. Sotaren är väl informerad.
 
Eller så är det kommunen, det brukar vara dem som sätter upp reglerna (och priserna) för sotningen.
Kommunen är det inte,för tidigare så eldade jag i vedkamin typ varje dag hela den alla perioden och satte mig till motvärn när dom sa att jag skulle sota 2gg året, så det blev 1 gång efter en del tjafs och dom slog inte någon kommun regel i pannan på mig.
 
Enligt min tolkning eldar Magiana betydligt mer än en kubik.

Citat från Skorstenfejarmästarna.
"Hur ofta sotning ska göras bestäms av kommunen. I varje kommun finns det lokala föreskrifter för rengöring (sotning).
Rekommendationen är
ELDNING FASTBRÄNSLE:

  • Konventionella vedeldade värmepannor = 3-4 ggr/år
  • Miljögodkända värmepannor = 2 ggr/år
  • Pelletseldade värmepannor = 1-2 ggr/år
  • Kakelugn, kamin, braskamin eller liknande eldstäder i småhus, som eldas mer än ca 500 kg ved/år (knappt 1 m2 staplad ved) = 1 ggr/år
  • Används eldstaden mer sällan, så kallad trivseleldning, och eldas mindre än 500 kg ved/år (mindre än ca 1 m2 staplad ved) = vart tredje år"
 
Eller så vet sotarna att ju snålare folk är ju sämre eldar dom. Har haft sotare i släkten i många år och avregleringen bekymrade dom inte så mycket. "-Efter någon sotbrand så vill dom nog ha sotat regelbundet igen"
 
Enligt min tolkning eldar Magiana betydligt mer än en kubik.

Citat från Skorstenfejarmästarna.
"Hur ofta sotning ska göras bestäms av kommunen. I varje kommun finns det lokala föreskrifter för rengöring (sotning).
Rekommendationen är
ELDNING FASTBRÄNSLE:

  • Konventionella vedeldade värmepannor = 3-4 ggr/år
  • Miljögodkända värmepannor = 2 ggr/år
  • Pelletseldade värmepannor = 1-2 ggr/år
  • Kakelugn, kamin, braskamin eller liknande eldstäder i småhus, som eldas mer än ca 500 kg ved/år (knappt 1 m2 staplad ved) = 1 ggr/år
  • Används eldstaden mer sällan, så kallad trivseleldning, och eldas mindre än 500 kg ved/år (mindre än ca 1 m2 staplad ved) = vart tredje år"

Och det där stämmer ju bra med att jag får sotat 1ggr/ året en bra vinter klarar jag tom kravet för vart 3e år
 
Enligt min tolkning eldar Magiana betydligt mer än en kubik.

Citat från Skorstenfejarmästarna.
"Hur ofta sotning ska göras bestäms av kommunen. I varje kommun finns det lokala föreskrifter för rengöring (sotning).
Rekommendationen är
ELDNING FASTBRÄNSLE:

  • Konventionella vedeldade värmepannor = 3-4 ggr/år
  • Miljögodkända värmepannor = 2 ggr/år
  • Pelletseldade värmepannor = 1-2 ggr/år
  • Kakelugn, kamin, braskamin eller liknande eldstäder i småhus, som eldas mer än ca 500 kg ved/år (knappt 1 m2 staplad ved) = 1 ggr/år
  • Används eldstaden mer sällan, så kallad trivseleldning, och eldas mindre än 500 kg ved/år (mindre än ca 1 m2 staplad ved) = vart tredje år"
Kvadratmeter ved? Det är nog tryckfelsnisse som varit i farten.

Jo, beräknad förbrukning är mer än en kubik. Sotaren vet att vedspisen eldas dagligen under kall årstid och har satt sotningsintervallet till 2 gånger per år.
 
Enligt min tolkning eldar Magiana betydligt mer än en kubik.

Citat från Skorstenfejarmästarna.
"Hur ofta sotning ska göras bestäms av kommunen. I varje kommun finns det lokala föreskrifter för rengöring (sotning).
Rekommendationen är
ELDNING FASTBRÄNSLE:

  • Konventionella vedeldade värmepannor = 3-4 ggr/år
  • Miljögodkända värmepannor = 2 ggr/år
  • Pelletseldade värmepannor = 1-2 ggr/år
  • Kakelugn, kamin, braskamin eller liknande eldstäder i småhus, som eldas mer än ca 500 kg ved/år (knappt 1 m2 staplad ved) = 1 ggr/år
  • Används eldstaden mer sällan, så kallad trivseleldning, och eldas mindre än 500 kg ved/år (mindre än ca 1 m2 staplad ved) = vart tredje år"
En fast kubik ved räcker inte så långt.
 
Äsch då! :o Jag kommer inte ihåg vad firman heter,men tror damen som svarar i tele sitter i Skövde,men det är inte det som står på bilen.
Du hör väl till Gullspång? Damen sitter i Mariestad och är min kusin. :-) Förut ägde hennes far hela firman...Min brorsdotters kille är sotare där...hehe. Jag har hört såååå många sotarhistorier. Då jag var ihop med en sopåkare i trakten så satt dom ofta och jämförde fastighetsägarnas inställning till saker o ting. Fanns en del praktexemplar.
 
Jag eldar inte heller i något som inte är godkänt. Det finns andra som gör det, så jag kände att jag behövde säga att jag inte hör till dem. Annars hade ni kunnat tro att jag var som en annan person jag känner. Och de som köpte hans hus brydde sig inte om att kaminen inte var bygganmäld och besiktigad efter installation. Helt vansinne men det förekommer ju uppenbarligen.
Huset jag hyrde som knäckte min ekonomi än mer hade en kamin som efter noggrann koll ej var besiktigad alls.
Sotaren beställde en besiktning som fastighetsägaren fick stå för
Jag misstänkte att den inte var kollad pga den otroligt mysko installationen.
Jag hann flytta innan de kollade den dock
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp