Uppvärming på tävling

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare MaddisPaddis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 3 450
Sv: Uppvärming på tävling

Alla lättklasser jag ridit (utom en kanske) har varit på speakerns kommando.
Oftast har man 3 st ekipage inne på banan samtidigt, då är det alltid kommandoridning.

Zannaah: I T8 är det valfritt tempo tölt i båda varven :angel:
Det ska jag tävla i vår :angel:

Tack :bow:! Letade iofs redan upp en tråd på nästan alla grenarna. Jag lär ju tävla T8, antar att man inte precis börjar så mycket högre. Hoppas min lilla Pokkis är lika töltglad då :love:! Och lycka till för dig, men kan inte tänka mig annat än att de går bra :angel:?

Det kan gå allt annat än bra för mig också !!
Vi människor är inte mer än mänskliga, alla har sina brister och fel. Även den bästa kan göra fel ;) (*IRONI*)

Bara för att man har en fin häst betyder inte det att det går bra, jag har mkt att jobba med på tävling.
Ffa mig själv, jag blir passiv så fort jag kommer in på en ovalbana, tro fan att hästen inte presterar lika bra som hemma .. SUCK på mig !

Det är ju lillen min som ska ut och tävla sin första riktiga säsong, han har varit på en ovalbana en gång i hela sitt liv så vi har nog en spännande vår framför oss.
Sen ovanpå allt det så blir jag alltid nervös när jag ska visa upp honom .. Ási och SM är inga problem, steencool vettu :cool:
Erro och privatlektion = Michis skiter på sig !!! :rofl:

Aha, trodde du skulle tävla någon av dina redan tävlade hästar. Borta bra, hemma bäst. Det brukar vara så :angel:!

Alla lätt klass grenar går på speakerns komando.

Och en rättelse T5 rider du ett varv arbets tempo tölt- byter varv.
Då rider du ett varv med kort tempo tölt på kortsidorna och tydlig ökning på lång sidorna.

Såg föresten att du bodde nära mig:angel: skicka gärna ett PM! :D

Något man bara måste ha. Hoppas mina föräldra har lust att offra 180kr för min ridning.

Tack så mycket! Ska beställa det på en gång :)

Mina föräldrar offrar allt mer än så för min ridning :o Ibland får jag lite dåligt samvete faktiskt..

/Anna

Samma tur har väl jag, fast pappa är mer hästintresserad än mamma. :) Men det är mycket pengar de offrar för min ridning..

Mina föräldrar offrar allt mer än så för min ridning :o Ibland får jag lite dåligt samvete faktiskt..

/Anna

Min pappa har börjat bli sån också :o. Han ska mocka åt mig, och HAN har bokat in träningar. Och så mååååste vi ju har ridhus kort anser han, och allt det dära. Och varannan tisdag är det självklart att jag få träna med min kompis, i ett ridhus som ligger en mil längre ifrån ordinare ridhuset. Tävlingar är det självklart jag ska få åka på. Hmm, man kan inte mer än tacka :bow:! Det trodde jag inte om min far.

Tack så jätte mycket Lokkur! Nu har jag ju som en checklista att bocka av också :) Ryttarlicensen tar man väl bara kontakt med sin lokalförening för att fixa väl? Skulle vara det ultimata att få rida på speakerns kommando :angel: Hur länge innan tycker du/brukar du vara på tävlingsplatsen innan starten?

Japp det är bara tt ta kontakt med din lokala förening, och då finns de ju olika klasser man betalar för beroende på vad du ska tävla.
Lätt klass -endast giltig i lätta klasser,
Öppen klass- giltig i lätta klasser och öppen klass
och Nationell tävling- Där alla klasser är giltiga inkl SM. :)

Ja speakerns kommando gör det såååå mycket enklare:D

Jag brukar vara där MINST 1 timma innan min start. Men det är i det minsta laget tycker jag.(jag är aldrig ute i god tid:p)
Eftersom man ska checka in och göra vet besiktning kan man få stå lite i kö.
För det beror ju lite på hur länge du vill/ska värma upp:)
Jag värmer upp ca 20 min.

Men jag tror de är bäst att vara på tävlingsplatsen 2 h innan start.
Då hinner du med allting och hinner tar reda på vad som gäller.
Plus att din häst för ju lite tid att smälta in allt som händer på banan och utanför banan osv;)

Och lätt fyrgång (V5 om jag inte minns fel nu?) är det på speakerns kommando eller är det ett speciellt program? Någon som kan skriva det isf? :crazy:

Japp lätt fyrgång är V5:)

Oftast är det på speakerns kommando. Men inte alltid.
Men det står oftast sen på ryttar brevet du får när du anmält dig.

momenten för V5:
1 varv mellan tempo tölt.
1 varv mellan tempo trav
½ varv skritt
1 varv mellan tempo galopp.

Och skulle du sedan vilja vara med i "vanlig" fyrgång
V1
så är de samma ordning
Men efter galoppen är det
1 varv ökad tölt.

Och om jag inte mins fel:
Rider du själv på banan och inte på speakerns kommando.
Får du välja vilken ordning du vill göra momenten på, bara alla är med.
Men jag vet inte om det gäller V5.

jag som brukar tävla lite hetare hästar brukar se till att dom har fått springa av sig lite innan man ska in på banan.

Jag brukar värma upp ordentligt i tio-15 min, och sen om det finns möjlighet så går vi gärna ut på någon skogsväg och galopperar, travar och töltar i några minuter.
sen brukar jag vara färdig med uppvärmingen, och bara skritta eller tölta sålänge vi väntar :D

*KL*
Min häst är väldigt trevlig på tävling :angel:
Jag sitter och tittar på de andra till ca 15 minuter innan jag ska rida. Då går jag och sadlar, hoppar upp, skrittar runt och gör lite skänkelvikningar, volter, halter, öppna. Sen in på banan :D Men det är lyx tycker jag.

Så är i princip min också :p

Eller ja, vi skiter i öppna, skänkelvikningar, volter och halter :rofl:
Vi rejsar till det lite och busar oss igenom en framridning så är han jättemjuk i kroppen sen !

Men hallå! det är ju jättekul att rida fram på tävlingarna ju. Har hänt att jag vill prova alla fina framridningsmöjligheter på en bana så att hästen är trött sen :rofl:

Framridningen för mig är till för att hästen ska bli lösgjord och det blir Erro om han får busa loss lite :angel:
Helst ska han få till ett litet bocksprång, efter det är han oftast asfin !
Sen så får han inte tröttna, därför blir framridningarna korta :p

Joo, det är väl mina framridningar till för också. Nu för tiden går det riktigt snabbt att få min lilla dam lösgjord. Men det har hänt mer än en gång att jag rider fram för länge, blir mindre nervös då :p

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
570
Senast: Ramona
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
1 180
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
725
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
868
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Fjärilar!

Hästrelaterat

Tillbaka