Upsstallad i spilta?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Qudexco
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 034
Q

Qudexco

Vad tycker ni om att ha hästar i spilta. Jag är inte ett stort fan av det med tanke på att hästen står på samma fläck hela natten och har inte stor möjlighet att röra på sig eller ligga ner.. vad tycker ni?

Det beror väldigt mycket på häst, idealiskt är det väl iofs inte för nån men många hästar fungerar ju utmärkt i spilta. Rörelsemöjligheterna är ju inte så stora men oftast rör de sig inte så mycket i en box heller och ligga ner kan de absolut göra. Får hästen gå ute i en rejäl hage på dagarna och fungerar bra att binda upp så kan det säkert fungera alldeles utmärkt.

Om den inte kan ligga ner är spiltan för liten! Tror inte det går någon nöd på hästar i spiltor av godkända mått!

Jag har två spiltor ute i stallet och där står det två tjejer och båda ligger ner på nätterna och ingen av dom har problem med svullna ben eller något sådant pga. att dom inte rör sig så mycket under natten.. Dessutom är dom i hagen från 6.30-7.00 fram till någon gång runt 21.30-22.00 om inte vädret är dåligt...

Spiltan ska vara 10 cm bredare än vad hästen är hög just för att den ska kunna ligga ner! Så är spiltan godkänd ser jag inget fel i det. Se på dom gamla stallen...där fanns det inte många boxar.

en spilta är nog ett av de mest ostimulerande sättet att stalla sin lilla pålle på om hästen står inne mycket. om den mest kommer in senare på kvällen o bara ska stå där precis över natten är det väl inte lika illa.
men i box kan hästen själv välja lite mer.
tycker speciellt inte om spiltor där hästen "tvingas" stå o stirra in i väggen. i box väljer hästen själv att vara social eller osocial.

däremot är det mer praktiskt med spilta pga av mer plats över. men sen ska man ju helst tänka på hästen o inte utrymme ;)

Rent spontant tycker jag inte det är det ultimata sättet att ha häst boende.
Men som i så många andra fall, så beror det ju på hur hästens liv i övrigt ser ut, hur dåligt det är med att den står i spilta.

En häst som aldrig får gå i hage, och inte heller annan ridning än i ridhus, far ju mkt mer illa i spilta än hästen som går hela dagen i hagen, och dessutom får omväxlande ridning.

Men jag kan förstå de ridskolor som har spiltor faktiskt.
Det spar ju dyrbar plats, så fler hästar går in i stallet.
Och det spar ju arbete för de anställda som ska sköta hästarna, då tex mocka.

Men jag måste då tillägga att jag inte tycker det är acceptabelt med ridskolor som inte har vettiga hagar, och aldrig har uteridning i sin ridskola. SÅ snålt får det inte vara! Och står då hästarna i spilta, så anser jag det etter värre än om de skulle stå i box.

Jag skulle vilja fråga så här, hur mycket bättre är det med box istället för spilta? Jag tror att man lätt överskattar friheten en häst upplever i boxen? Och det skulle ju kunna leda till att boxhästar får det värre än spilthästar! Själv praktiserar jag båda varianterna. Hade jag total valfrihet så skulle jag nog ändå ha box till båda.Jag skulle vilja ha
"öppna" boxar, så det inte är som ett fängelse! Men spilta fungerar bra också. Bättre för vissa hästar och sämre för en del kanske.På sätt och vis tror jag det är lättare att ha box. Det känns bättre och tryggare för människan framförallt. Men som sagt, livet i boxen är inte alltid bättre.

Jag föredrar box o har boxar till mina hästar. Det är ju dessutom det allra vanligaste numera, förutom på ridskolor kanske.

Tror dock att man måste se till hela hästens livssituation, och inte bara till om den står i box eller spilta. Om spiltan är tillräckligt stor, vilket naturligtvis är en förutsättning, kan hästen ligga och sova utan problem och om den dessutom går ute ordentligt på dagarna så tror jag inte att det går någon nöd på den. En häst som tillbringar sina nätter i en (tillräckligt stor) spilta och dagarna i hagen med polarna har säkerligen ett mycket bättre hästliv än en häst som står i sin (visserligen stora och fina) box i 20- 23 timmar, rids en timme och kanske får gå ut ensam i en liten platt fyrkantshage en eller ett par timmar om dagen.

Eftersom jag gillar att slå mig själv för bröstet ;) kan jag även meddela att mina tottisar går ute ( med hästsällskap) mellan 7 h per dag och dygnet runt beroende på årstid (just nu är det ju lite mellanårstid, och de är ute ungefär 12 h), OCH sover i stora boxar på nätterna under icke betesperiod.

Har ej själv spilta.
En bekant till mig som kör bruksnordisar berättade att det finns inget bättre sätt att lära en häst att stå uppbunden som i spilta. Å jag tycker att det är helt ok bara hästarna får vara ute varje dag i en stor hage och att dem trivs med sina spiltgrannar.

Jag tycker att det är hemskt.. Ok om man har sina hästyar ute ifrån 6 på morgonen till 10 på kvällen men hur många har det??

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
758
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 723
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
197
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ögonfärg
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Svensk Politik 4

Hund, Katt, Andra Djur