Bukefalos 28 år!

Ur och skur dagis.. hur bra är det egentligen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Tokmaja

Satt och kollade på ett gammalt avsnitt av babyboom där de var på ett "ur och skur dagis".
Det fick mig att fundera lite på hur sunt det egentligen är...
En fröken sa "det spelar ingen roll om det är -20 ute, föräldrarna lämnar sina barn ute i alla fall och vi är ute hela dagen."
Men seriöst, hur kul är det att trött gå ut och bli "tvingad" att vara ute och leka i det vädret en hel dag?
När man kanske hellst av allt skulle vilja sitta å mysa och vakna till i en soffa med en liten bok (som exempel :smirk: ).

Själv tycker jag att det är jätteviktigt med utevistelse för barnen och har ett dagis själv där de också anser att man ska vara ute mycket, men är vädret för kallt eller för "illa" så är man inne, vilket jag också skulle ha min son om han vore hemma.

Nån som har på "ur å skur"?
Vad tycker ni, är det verkligen "bra" för barn att vara ute hela dagen OAVSETT väder? En liten stund, helt ok bara bra, men som de beskrev i programmet så var de verkligen ute i ALLA väder hela dagen, de små fick vara inne och sova en stund efter maten, men det var väl allt!
Blev väldigt skeptiskt till sådan form på dagis.... :smirk:
 
Sv: Ur och skur dagis.. hur bra är det egentligen?

Jag jobbar innom barnomsorgen ,har min 4åring på vanligt daghem.Disskutionerna har varit många under flera år om ur och skur dagis. Min egen uppfattning är att våran miljö (luft) är inte den bästa inte heller solensstrålarna . Alla mina tre barn har någon form av astma och väder och vind påverkar dem alla tre . Jag skulle inte kunna ha ett dagis där dom vistas ute hela dagarna .Är man ute en hel dag så vet man som vuxen att man blir jätte trött då man kommer hem.Detta är min uppfattning ,men det finns som sagt var många som tycker att det är toppen att barna är ute i ur och skur
 
Sv: Ur och skur dagis.. hur bra är det egentligen?

Jag kommer ihåg att när jag var liten och gick på dagis.
Regnade det avskydde jag att vara ute! Jag menar verkligen avskydde! Jag dröjde mig kvar i kapprummet ända tills någon skällde ut mig sen fick man stå under något tak med de andra tio barnen och frysa :mad:

"Men det är ju så viktigt att vara ute."

Visst var det viktigt för oss tydligen. Oss lämnade de själva på dagisgården medan de själva tog en paus och drack kaffe. Inne såklart.
 
Sv: Ur och skur dagis.. hur bra är det egentligen?

Det beror nog på hur man är som barn - vissa barn trivs inomhus,som fryser lätt ect andra som mitt ex säger att det hade varit hans drömdagis om det hade funnits när han var liten. Att man blir trött av att vara utomhus är nog en tillvänjingsfråga.
Jag tror defentivit att det är nyttigare för barn att vara utomhus så mkt som möjligt - men inomhus ska ju kunna finnas som ett alternativ
 
Sv: Ur och skur dagis.. hur bra är det egentligen?

Vi har ett jättefint ur- och skurdagis nära sjukhuset. Tyvärr är det omöjligt att få plats där (också). :( Men barnen verkar ha det jättebra, och har färre infektioner än vanliga dagisbarn. Fast visst är de inne ibland!
 
Sv: Ur och skur dagis.. hur bra är det egentligen?

Ur- och skur dagis är nog väldigt beroende av att peronalen har lite fantasi och omdöme, tror jag. Det FINNS ju faktiskt väder som är mindre lämpliga att vara ute i, även om målsättningen är att man ska vara utomhus. Och det måste ju i alla fall finnas hyfsade möjligheter att vara inomhus också, om det behövs.
Jag frågade på öppna förskolan här i kommunen om ur- och skur och det visade sig att det har funnits ett sådant här. Men det lades ner för att intresset var för litet. Tacka sjutton för det... Det var placerat vid ett friluftsområde utanför stan (helt okej) och den enda innemöjligheten de hade var knappast barnanpassad - klubbstugan på området... :crazy:

Själv hade jag nog önskat ett mellanting mellan de "vanliga" dagisen och ur- och skur, elerl kanske bara ett "vanligt" dagis med väldigt mycket utevistelse.
 
Sv: Ur och skur dagis.. hur bra är det egentligen?

Jag har jobbat på ett dagis där vi körde "halvvariant" av "I ur och skur" vi var oftast ute men inte slaviskt om barnen ville vara inne gick det bra det också.
Vi åt ganska ofta ute i vår lappkåta sittandes på renskinn vid öppen eld.
Jag tycker att det var den friskaste dagisgrupp jag arbetat i och dessutom de lekfullaste barnen.
Men som alltid är lagom bäst.
 
Sv: Ur och skur dagis.. hur bra är det egentligen?

De flesta ur o skur förskolor har lokaler att vara i när vädret tillåter hela dagar ute. Iaf de jag känner till. Mina barn har gått på vanlig förskola med mkt utevistelse (bla sover alla små barn ute i sina vagnar) och det tycker jag har gett oss mindre antal infektioner.

Har man barn med särskilda behov så är det oftast lugnare att vara mkt utomhus eftersom de barnen blir mer stressade inne.

Precis som mimmipigg tror jag att lagom är bäst!
 
Sv: Ur och skur dagis.. hur bra är det egentligen?

Ja vårat dagis är också ute jättemycket, äter ute i deras vindskydd ofta, småbarnen sover alltid ute (eller kanske inte alltid men oftast) och de är i stort sett ute större delen av dagen och det tycker jag känns bra, men som sagt, de säger att de lyssnar på barnen.
Vill någon ABSOLUT vara inne, så får de vara det om möjlighet finns...
Fröknarna själva är i stort sett alltid ute de också (ja några är ju alltid ute, de är ju inte inne alla samtidigt :smirk: ) vilket också känns viktigt för mig så att de inte slänger ut barnen i vilket väder som hellst och står inne i värmen och tittar på när barnen står ute i ösregnet.. :crazy:

Och jag själv som barn älskade att vara ute (gör än idag i o f) men ett ur och skurdagis som tvingat mig ute när det var -20 hade jag då rakt inte uppskattat... och jag trodde inte att de var ute när det var så kallt heller... men så sa hon i inslaget!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 988
Senast: Stereo
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 252
Senast: Migo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 453
Senast: alazzi
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 676

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp