Urhoppad knäskål?

Cattis_E

Trådstartare
Jag misstänker starkt att min knäskål hoppade delvis ur led igår. Den hoppade rätt igen när jag rätade ut benet.
Det kändes verkligen som det "knakade till rejält" och smärttrycket i Knäet släppte direkt.
Det känns men inte outhärdligt nu, tycker också det lindrar lite när jag rör mig. Har knäskydd på då det hjälper att inte göra vridning ar som gör mer ont. Känns dock inte jätteinstabilt.
Någon med teori om jag har rätt om det var subluxering?
Eller tror ni mer på annan knäskada. Kan det kännas det som knät verkligen hoppar till vid andra skador med?
Och framförallt, borde jag kolla upp, och var, eller väntar jag och ser om smärtan lugnar sig? Vc kan väl inte göra så mkt om det är på plats redan..
 
Senast ändrad:
Jag misstänker starkt att min knäskål hoppade delvis ur led igår. Den hoppade rätt igen när jag rätade ut benet.
Det kändes verkligen som det "knakade till rejält" och smärttrycket i Knäet släppte direkt.
Det känns men inte outhärdligt nu, tycker också det lindrar lite när jag rör mig. Har knäskydd på då det hjälper att inte göra vridning ar som gör mer ont. Känns dock inte jätteinstabilt.
Någon med teori om jag har rätt om det var subluxering?
Eller tror ni mer på annan knäskada. Kan det kännas det som knät verkligen hoppar till vid andra skador med?
Och framförallt, borde jag kolla upp, och var, eller väntar jag och ser om smärtan lugnar sig? Vc kan väl inte göra så mkt om det är på plats redan..

Mitt har hoppat ur led två gånger.
Gjorde så fruktansvärt ont, men det hoppade snabbt tillbaka båda gångerna. Kändes lite tjockt och ömt nån timma efteråt.

Har inte haft problem eller sökt hjälp för det efteråt.
 
Mitt har hoppat ur led två gånger.
Gjorde så fruktansvärt ont, men det hoppade snabbt tillbaka båda gångerna. Kändes lite tjockt och ömt nån timma efteråt.

Har inte haft problem eller sökt hjälp för det efteråt.
Ja, innan det hoppade tillbaka gjorde det ju skitont.
Jag kan inte se att det är svullet, däremot är det ju ömt fortfarande snart ett dygn efter. Tyckte dock det var bättre igår kväll än idag. Men så har jag knatat runt på det rätt mycket idag så kanske känner det mer..
 
Mitt ena knä har hoppat ur led ett antal gånger när jag var yngre, precis som du skriver brukar det hoppa rätt igen när man rätar ut benet (jag kan dock inte göra det själv, någon måste dra ut det). Jag har aldrig sökt vård för det, känns onödigt när det är på plats igen (Förutsatt att det hoppat ur led spontant alltså, har det skett p g a våld mot knät bör man nog söka vård). Jag försöker undvika situationer där jag vet att det gärna hoppar fel, d v s sitta på konstiga sätt på golvet/resa mig med knät snett.
 
Mitt ena knä har hoppat ur led ett antal gånger när jag var yngre, precis som du skriver brukar det hoppa rätt igen när man rätar ut benet (jag kan dock inte göra det själv, någon måste dra ut det). Jag har aldrig sökt vård för det, känns onödigt när det är på plats igen (Förutsatt att det hoppat ur led spontant alltså, har det skett p g a våld mot knät bör man nog söka vård). Jag försöker undvika situationer där jag vet att det gärna hoppar fel, d v s sitta på konstiga sätt på golvet/resa mig med knät snett.

*knäskål :p
 
Mitt ena knä har hoppat ur led ett antal gånger när jag var yngre, precis som du skriver brukar det hoppa rätt igen när man rätar ut benet (jag kan dock inte göra det själv, någon måste dra ut det). Jag har aldrig sökt vård för det, känns onödigt när det är på plats igen (Förutsatt att det hoppat ur led spontant alltså, har det skett p g a våld mot knät bör man nog söka vård). Jag försöker undvika situationer där jag vet att det gärna hoppar fel, d v s sitta på konstiga sätt på golvet/resa mig med knät snett.
Det var rätt spontant. Kröp runt i lite dumma ställningar på golvet och limmade lapp på ett hästtäcke och måste väl ha vridit till när jag började kräla mig upp. Inget trauma.
 
Jag pajade mitt knä för många år sen, hästspark som gjorde att det blev en smäll plus vridningsmoment i knäet. Jag var så svullen när jag åkte in till akuten så dom kunde inte ens se om allt var helt, men ledband och minisken var skadade. Fick gå hos sjukgymnast lång tid efter för att träna upp allt igen, men även nu kan den hoppa lite snett just när jag kryper på golvet och sen reser mig, eller när jag sitter på huk...

Man har ju några muskelfästen (?) som ligger och håller fast knäskålen och dom är väldigt försvagade på mig i det knät, så det är just dom jag skulle behöva träna upp, och tränade hos sjukgymnasten.

Kanske kan vara dessa som krånglar även hos dig?
 
Jag pajade mitt knä för många år sen, hästspark som gjorde att det blev en smäll plus vridningsmoment i knäet. Jag var så svullen när jag åkte in till akuten så dom kunde inte ens se om allt var helt, men ledband och minisken var skadade. Fick gå hos sjukgymnast lång tid efter för att träna upp allt igen, men även nu kan den hoppa lite snett just när jag kryper på golvet och sen reser mig, eller när jag sitter på huk...

Man har ju några muskelfästen (?) som ligger och håller fast knäskålen och dom är väldigt försvagade på mig i det knät, så det är just dom jag skulle behöva träna upp, och tränade hos sjukgymnasten.

Kanske kan vara dessa som krånglar även hos dig?
Alltså det här var ju första gången jag gjorde detta. Så om de är struliga har jag ingen aning om, då jag inte haft knäproblem förr. Visst har man väl haft ont nån gång genom alla år, men jag är rätt duktig pä att skaffa mig blåmärken generellt 😇.
Jag får väl se om det händer igen.
 
Båda mina knän hoppar "då och då" om jag inte tränar, läs rider. Har haft uppehåll från ridning i perioder och knäna börjar svikta ca 3-6 månader efter om jag inte är aktiv på annat sätt.

Röntgade knäskålarna för X antal år sedan och enkelt beskrivet är mina skålar flatare än normalt.

Rekommenderades att träna för att bygga upp/hålla i form de muskler runt om. Ridning (rida lätt), "fotbollshopp" med höga knän och squats tex var bra träning.

Doktorn sa att det sista man vill är att operera då rehabiliteringen är fruktansvärt lång, särskilt om man ska göra båda knäna.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Igår vaknade jag med lite smärta i knät som gjorde det svårt att belasta benet ordentligt när jag gick. Smärtan var så pass liten igår...
Svar
4
· Visningar
792
Senast: cherie
·
Kropp & Själ Skulle behöva lite tips… Runt år 2000-2001 kanske så blev jag sparkad i ländryggen i en fotbollsmatch, oprovocerat. Jag ramlade framåt...
2
Svar
22
· Visningar
2 101
Senast: illusion
·
Kropp & Själ Jag har de senaste veckorna dragit på mig en ny åkomma. Mitt ena ben börjar från ingenstans göra ont. Det känns som en pulserande smärta...
Svar
4
· Visningar
1 160
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Min knäled hoppade ur led (men hoppade tillbaka) för drygt en vecka sedan. Jag blev skickad till akuten där läkaren konstaterade inga...
Svar
19
· Visningar
2 346
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp