Urinvägsinfektion?

taccotad

Trådstartare
Har en kattunge på ca 11 veckor. Den är mestadels inne, har ren och fin sand i lådan och gör mestadels av sina behov där. Men, ligger det en handduk i soffan eller dörren till nåt av sovrummen är öppen så kissar den i handduken eller sängen. Så otroligt trist!

Var hos veterinären idag och fick nån medicin som vi ska testa ge i tio dagar. Dom trodde det var urinvägsinfektion.

Jag önskar verkligen att den slutar med kissandet nu för det går ju inte att ha den inne om man inte vill ha kattkiss i sängar/soffor/tvätt.... Någon som har annan idé om varför den gör så? Är det nåt den har fått för sig att göra så är det rätt kört. Då får den bli stallkatt. Men det är så trist för den är världens mest keliga katt och älskar att ligga i soffan och mysa.
 
Sv: Urinvägsinfektion?

Det är ganska ovanligt med UVI hos kattungar. Det kan ju handla om otrygghet eller en fall back i rumsrenheten. Det är inte jätteovanligt att kattungar efter en flytt glömmer bort det där med att vara rumsrena.
 
Sv: Urinvägsinfektion?

Ja det har jag med hört. Denna kom från en tillvaro med noll kontakt med människor och var väääldigt rädd första dagarna. Nu är den som vilken kattunge som helst som leker, myser, äter, sover. Världens goaste, förutom kissandet! Jag försöker hålla undan allt som den kan tänkas kissa i och sätter den i lådan lite då och då om jag inte sett att den varit där på ett tag.
 
Sv: Urinvägsinfektion?

Oavsett om kattungen har UVI eller inte skulle jag begränsa ytan den rör sig över. Jag skulle ha den i ett rum och se till att allt den behöver finns där inne och sådant den inte behöver (och gärna kissar på) plockas undan från det rummet. Det hjälper med rumsrenhetsträning (om det behövs) och är det UVI så får ni iaf mindre saker nerkissade under återhämtningen.
 
Sv: Urinvägsinfektion?

Ja alltså den bor mestadels på altanen nu faktiskt. Där är inte mer än lite trämöbler och kattens saker. Inget som inbjuder att kissa på.
Tur att det är fint väder så vi håller till där ute mkt.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 364
Hundhälsa Vår staffe fyller 13 till årsskiftet. Han har varit helt döv sedan minst ett år tillbaka men i övrigt är han i fysiskt fin form. I...
Svar
5
· Visningar
1 713
Senast: escodobe
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 042
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
7 871
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp