YaHilweh

Trådstartare
Vi har väldigt mycket strul i våran ungdomssektion.

Vi har ennu inte haft något årsmöte och ska ha det så fort som möjligt.
Men nu har två stycken från styrelsen (vice. ordf och en av ordinariarna) har nu betstämt att dom (vi) ska ha årsmöte på söndag. Endast för att dom vet att jag inte kan komma. För jag ska åka skidon och kommer inte hem fören helgen efter. (jag sitter som ordförande)

Men nu till frågan.
Är detta värkligen riktigt rätt?
Måste det inte finnas styrelsebeslut på när Årsmötet ska vara?

Jag fick idag reda på att dom hade bestämt det igenom en kompis som snackade med en annan tjej som är med i styrelsen som frågade henne om hon kom på årsmötet (då hon sitter som sekreterare och heller inte visste om det) Får det värkligen gå till så?

Sv: Us

... Tre av dem sak även sluta å flytta hästarna men ikväll så sa dom att kanske två av dem skulle sitta kvar. NU vet vi att det kommer bli bråk eftersom dessa två + några andra i styrelsen inte kommer överens. Det var ett av skällen till att det inte funkade förra gången. Så vad gör man?

Då pratar man med stora styrelsen eller ridskolechefen, tycker jag!! För detta låter som riktiga småbarnsfasoner.:crazy: Så får det helt enkelt inte gå till!! Är det bara sånt tjafs så får nån vuxen gå in och styra upp det hela!!:mad:

Läs i era stadgar vad som står om detta. I "vanliga" föreningar måste man utlysa årsmötet på rätt sätt och det är inte bara mun-mot-mun metoden några dagar innan som gäller.

Mamma till den ena tjejen sitter som ordförande i stora styrelsen och står bakom dom här två.
Mamman till dne andra tjejen sitter oxå med i stora styrelsen och dom två tillsamans försöker vända hela styrelsen mot mig (för att jag är älst)

Ett årsmöte måste vara "laga utlyst" och det ska finnas i klubbens eller US stadgar om exakt vad som gäller på den fronten. Detta ska även tas beslut på själva årsmötet om.

Ett årsmöte är ju till för medlemmarna i US vanligtvis alla klubbens medlemmar under 26 år, så att enbart muntligen ta det med enbart vissa styrelsemedlemmar är helt felaktigt.

*knapplån*
I "vår" klubb hade US sitt årsmöte i samband med det "stora", båda utlystes samtidigt på rätt sätt.

Som tidigare sagts, det ska stå i US stadgar hur, var och när årsmötet ska utlysas. Vanligast brukar vara 14 dagar innan mötet, men variationer kan säkert förekomma.

Mötet ska vara "i laga ordning utlyst", vilket ofta brukar betyda via anslag på ridklubben, "annons" i medlemstidningen eller via brev hem till medlemmarna. Vad som anses vara "i laga ordning utlyst" skall också framgå av stadgarna.

Om detta inte står i era stadgar tycker jag att det ska tas upp på årsmötet som förslag på stadgeändringar. Enklast brukar vara att kopiera stora styrelsens stadgar och bara anpassa dem till ungdomssektionen.

Ordförande brukar oftast vara med på årsmötet, men har oftast ingen direkt funktion under detta annat än att öppna mötet. Efter mötets öppnande brukar ny ordförande och sekreterare utlysas för mötet, vanligtvis någon utanför styrelsen för att extra visa att stämman tillhör medlemmarna.

Är det så att du vill driva en fråga på årsmötet som de andra inte vill att du ska ta upp, eller kommer någon av de andra föreslå något de är rädd att du ska oponera dig emot? Är du rädd att de kommer göra en "kupp" och föreslå någon annan till ordförande utöver vad valberedningen har föreslagit? Varför detta uppträdande och inte tillsammans bestämma ett datum?

Om mötet är "i laga ordning utlyst" till på söndag så kan du tyvärr inte göra något för att flytta mötet, men om det inte är i laga ordning utlyst så kan mötet inte hållas. Det kommer konstateras redan vid de första punkterna (det ska finnas med som en punkt innan mötet börjar "på riktigt") och då är det bara för alla samlade att bryta upp och gå hem.

har inte stenkoll men tror att stadgarna säger att det ska finnas skriftliga anslag uppe minst 30 dagar innan (kan kanske vara 14 för US..)

Besluten som tas på årsmötet gills väl inte om det inte är "i laga ordning utlyst"

I värsta fall få ni väl gå vidare till distriktet och klaga där.

I stadgarna står det att man måste ha årsmötet senast 15 februari och att för kallelse gäller samma som för stora styrelsen.

Eftersom det egentligen redan är för sent får ni ju ha en liten speciallösning men i vilket fall så kan dom INTE göra så som dom har gjort...

Men det är väl så det står i din förenings stadgar? Eller är ni med i samma förening? Stadgarna är individuella för varje klubb och varje US (var iallafall det "på min tid" som US ordförande)? Om det finns ett sista datum i YaHilwehs stadgar så blir det ju knepigt om det är förbigånget. Men fortfarande måste "i laga ordning utlyst" gälla.

För att ett årsmöte ska vara gokänt krävs det väll att det ska sitta lappar minst 4 veckor innan och att de kommer minst lika många utifrån som det sitter i styrelsen?

Ungdomssektioner i ridklubbar anslutna till SvRF ska ha SvRFs typstadgar för ungdomssektioner (finns att ladda ner på deras hemsida).

Där står det bla:
§ 12 Årsmöte
Årsmöte skall hållas före föreningens årsmöte dock senast den 15 februari varje år. Vad gäller
kallelse och motioner gäller vad som stadgas i §13 i föreningens stadgar.

SvRFs typstadagar för ridklubbar hittar jag inte på deras hemsida och jag har inte mina här, men på de flesta stadgarna för ridklubbar jag hittar på internet verkar minst 10 dagar gälla för kallelse. Men jag har för mig att min ridklubb brukar köra med 30 dagar för kallelse.

Om inte mötet har blivit i laga ordning utlyst kan årsmötet bli ogiltighetsförklarat på punkt 6 på årsmötets dagordning. Och kallelsen ska ha gått ut till alla sektionens medlemmar (tex genom att suttit uppe på allmän och känd anslagstavla, tidning el brev).

YaHilweh borde har tillgång till både US stadgar och ridklubbens stadgar som ordförande i us (us stadgar hoppas jag att alla i us har).

Senast ändrad:

YaHilweh skrev:
Mamma till den ena tjejen sitter som ordförande i stora styrelsen och står bakom dom här två.
Mamman till dne andra tjejen sitter oxå med i stora styrelsen och dom två tillsamans försöker vända hela styrelsen mot mig (för att jag är älst)

Det verkar lite korrupt...:crazy: Iaf om de beter sig på det viset!!:mad:

Hur går det? Dom tänker fortfarande ha möte nu i helgen?

Det blir möte. jag har diskuterat med Malin i dag.
Och hon ska föra min talan, men nu vägrar Vice ordföranden att ta hand om mötet och bad mig i stort sett att dra åt helvete.

Ja så här fungerar vår klubb

Så fungerar i stort sett alla klubbar och föreningar väl? :/
Föreningsliv är svårt!

Min tanke också.

YaHilweh - Kanske kontakta DUS i ditt distrikt för att få hjälp att få er US att fungera?

Vår grannklubb när jag var US-aktiv fick hjälp att styra upp sin verksamhet därifrån. De är ju dessutom helt opartiska gentemot er klubbs ordinarie styrelse.

Det är ju lite av meningen med en egen US att man ska föra ungdomarnas egen talan i klubben, inte vara ett underorgan till stora klubbstyrelsen.

Hoppas ni får ordning på det!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Vi står i ett inackorderingsstall (Privatstall på en Ridskola). I kontraktet står det att det är 6 månader provtid. Vi har ett barn på 1... 3 4 5
Svar
92
· Visningar
13 098
Hemmet Jag äger en lägenhet i en bostadsrättsförening. Nästa vecka är det årsmöte och jag ska bli invald som ledamot, jättekul!! Det blir nytt...
Svar
5
· Visningar
877
Senast: mimmipigg
·
C
Avel Kära vänner och bekanta, obekanta och hästkollegor. Startade en diskussion inne på forumet för Irish cob, som är den ras vi föder upp... 2
Svar
30
· Visningar
3 269
Senast: Caspadia
·
C
Hästmänniskan måste bara få ur mig allt som har hänt de sista veckorna jag och en kompis som delat häst på foder i två år lyckades äntligen... 2
Svar
31
· Visningar
3 625
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka