Uppsagd p.g.a operation och sjukdom

Det du kan göra i detta läge är att fråga vad du kan göra för att få stå kvar.

Det värsta du kan göra är att säga att andra minsann också har misskött sig och ifrågasätta varför de får vara kvar. Då upplevs du inte som ansvarsfull som förstår att det du gjort upplevts negativt, utan du framstår som en som skyller ifrån sig och inte står för dina egna handlingar. Såna människor är det få som tycker om att ha omkring sig.

Släpp att du känner dig mobbad och orättvist behandlad, Ingen orkar med de som ältar upplevda oförrätter.

Vad gäller att du inte tycker att du har överutnyttjat folks godhet så kan det vara så att de har dragit till med någon anledning för att bli av med dig. Det är inte helt ovanligt att folk drar till med vita lögner för att ta sig ur en situation som upplevs som jobbig. Man kanske helt enkelt tycker att du har en tråkig inställning och vill bli av med dig, och då drar man till med något.

Skulle du anmäla någon för något är jag rätt säker på att du blir bränd bland traktens hästmänniskor. Vem vill ha någon som fungerar så som stallkompis?
 
Vi står i ett inackorderingsstall (Privatstall på en Ridskola). I kontraktet står det att det är 6 månader provtid.
Vi har ett barn på 1 år. Ordförande i styrelsen sa att om vi inte hinner komma mellan 16-18 vid fint väder eller mellan 16-17 vid sämre väder för att ta in vår häst så skulle vi bara be någon om hjälp. Det sa även andra inhyrda att vi skulle göra. "Inga problem" då. Vi frågade några gånger om hjälp med insläpp men vi har också varit hjälpsamma tillbaka :)


Nu till det stora problemet:

Vår ordinarie skötare blev inlagd på sjukhus dagen innan operationen så vi fick be om hjälp i stallet.
När vi kom tillbaka efter operationen så gick det bara någon vecka så blev hela familjen sjuka. Vi fick be om hjälp igen :(

Andra i stallet har klagat till styrelsen på att dom tyckte det var jobbigt att vi bad om hjälp. Alltså ingen empati.
P.g.a det så får vi inte stå kvar :o

Kan dom verkligen göra så? Man kan ju inte hjälpa att man måste opereras/blir sjuk.
Vi vill verkligen inte flytta. Dessutom finns det inga fler stallplatser där vi bor. Närmaste är om vi har tur 6 mil enkel. Annars 11-13 mil enkel. Omöjligt med en dotter på 1 år och inte alls roligt med tanke på tid och ekonomi.

Om vi inte lyckas få stå kvar så tycker folk i vår omgivning att vi ska göra en anmälan.
Dom i styrelsen är väldigt svåra. En annan i stallet vågar knappt göra något p.g.a "dom hackar på typ allt". Finns bara en anledning till att h@n står kvar och det är för ridhuset. H@n sa idag att en annan i stallet kan få världens utbrott. Och hennes dotter likaså. Mamman smällde igen en dörr i stallet för någon dag sedan. Deras hund gjorde t.o.m utfall mot vår dotter när hon satt i vagnen. Som tur var så var det ett räcke mellan. Ordförande trodde inte på oss för att hon nekade till att hunden gjort det. Som förälder så gör det riktigt ont när någon misstror en sådan sak. Tyvärr är den mamman ordförandes lilla "älskling" *suck*.

Kan tillägga att andra även glömmer att släppa ut hästarna på morgonen, glömmer fodra på kvällen, har ingen vattenhink i hagen, snackar skit om den som har hand om stallplatserna, slår sin häst o.s.v. Något vi aldrig har gjort. Mamman med hunden och alla andra som har gjort fel får stå kvar :o

HJÄLP! HJÄLP! HJÄLP!

Hur ska vi få stå kvar?

Det där låter som en stallmiljö ni faktiskt inte VILL stå kvar i.
Sök upp ett annat stall så fort som möjligt så blir nog alla nöjda på sikt.
 
DET VAR INTE SKÖTAREN SOM SKULLE OPERERAS!
Hade det varit det så hade vi ju självklart tagit hästen själva.

Nu tycker jag att ni har missförstått det hela.

Det har hänt några gånger på 6 månader att vi har bett om hjälp med insläpp. Andra ber också om det. Dessutom finns det vissa andra saker att sköta också. Vilket ibland gör så att man kanske inte har något val än att komma efter tiden för insläpp. Jobb bland annat.

Vi har erbjudit att hjälpa dom andra med deras hästar.

Dessutom har ni inte ens reagerat på hur dom andra gör. Dom gör ju verkligen fel.
Vi har en hästskötare ifall det blir något. Som blev akut sjuk. Vi har inte bott här så länge så känner inga fler.

Vi har inte bara varit hemma för att vi vill det. Utöver vid operation frågade vi om hjälp när alla i familjen var sjuka (ambulans och fick åka till den större staden med dottern då). Trots det så såg vi till utan att få hjälp från stallet att hästen sköttes ändå.

Om man tycker något är jobbigt så säger man det till oss i första hand.

Dessutom så är det sjukt fel att bli uppsagd för en sådan sak. Dom skulle sagt att vi i fortsättningen inte får be om hjälp. Vi visste ju inte ens att inhyrda tyckte det var jobbigt.

Vi anser att man hjälper sin medmänniska när det blir akut. Vi hjälper till utan att gnälla.

Ah, här blev det lite tydligare.
Ni är alltså i slutet av prövotiden och de vill inte förlänga avtalet.

Ja, så har de rätt att göra.

Och detta stallet med dess upplägg passar uppenbarligen inte in i ditt/familjens liv eftersom det finns tydliga riktlinjer om när man förväntas dyka upp och ta hand om hästen.
Dessutom - som jag kommenterat förut - verkar det inte som ett stall du trivs i.
 
1. Ni kan inte göra så mkt. Den som äger stället bestämmer. Om dom inte vill ha er där har dom rätt att skicka ut er - med överenskommen uppsägningstid. De behöver inte ha ngn anledning alls till det.

2. Varför vill ni stå kvar på ett ställe där ni inte är önskade? Måste bli jättejobbigt att åka dit och veta att folk vill bli av med er - omotiverat eller inte. Jag hade tackat för mig och hittat en annan stallplats.
 
När man själv är typen som alltid är hos sin häst och tar hand om den varje dag året runt, oavsett hur sjuk man är, så blir man väldigt irriterad på folk som inte gör det. Alla har ju tidspress (jobb, barn etc) men det är som om vissa tycker att JUST DE har mindre tid än alla andra och att det därför är okej att just de inte hinner med sin häst ordentligt. När man själv kämpar livet ur sig för att hinna ta väl hand om sin häst varje dag, blir sådana personer otroligt irriterande att ha i sin omgivning. Dels därför att man själv har svårt att hinna allt man ska redan som det är (och att allt litet extra med någon annans häst blir svårt att hinna med) och dels därför att det INTE FINNS några ursäkter för att inte hinna med sin häst. För då ska man inte ha häst. Punkt. Det är ingen rättighet att ha häst och har man skaffat en får man se till att ta hand om den. Man måste ha någon som kan rycka in om man skulle bli akut sjuk etc, för man kan inte förvänta sig att stallkompisarna ska göra det. Dock är min erfarenhet att om folk vet att man alltid tar väl hand om sin häst och är hjälpsam överlag, så erbjuder andra sig gärna att hjälpa till om det krisar.
Det känns som om de i stallet har uppfattat er som sådana personer som hittar på ursäkter för att inte ta hand om er häst och jag tror att den uppfattningen blir svår att ändra på. Tycker inte att ni ska kriga för att få stå kvar, för om varken styrelse eller övriga människor i stallet vill ha er där så kommer ju situationen ändå att bli helt ohållbar. Ingen kommer någonsin att vilja hjälpa er med något och ni kommer att åka till stallet med ont i magen varje dag. Så oavsett om deras uppfattning om er stämmer eller inte (kan inte jag veta), så flytta så snart som möjligt.
 
En allmän reflektion över detta med "tjänster och gentjänster" inackorderade emellan...

I min erf är det sällan tjänster och gentjänster väger lika mycket i vikt, behovs och värdemässigt för olika individer i ett stall .

Möter många hästägare som gärna vill ha hjälp regelbundet (som egentligen skulle behöva skaffa en medryttare tex för att pussla runt sitt schema) . Dessa är hjälpsamma individer som välvilligt och glatt förkunnar att SJÄLVKLART gengäldar de att jag mockar åt deras häst osv, och det gör de också /skulle göra -

det är bara det att jag inte behöver den hjälpen... Jag har samma medryttare sen många herrans år till min häst som hjälper mig, och i övrigt är jag ändå i stallet övriga dagar för att rida . Så för mig är det där "gentjänster" liksom inte så attraktivt . Det skulle istället bli så att jag i princip har en extra häst ngn dag i veckan, vilket jag inte alls har varken tid eller lust med...

Min poäng är alltså att det där med "tjänster och gentjänster" sällan väger så enkelt i verkligheten som i folkmun/filosofi....

Jag ska för säkerhets skull väl tillägga att jag står i världens bästa stall med helt underbart folk och stämning där inackorderade givetvis och gärna hjälper varandra när det är ngt särskilt .
Ifall någon skulle få för sig att det är snålt och empatilöst osv att förhålla sig på sättet jag illustrerat ;)

(Vi står F.ö inte kollektivt , det enda som inte ingår i vår hyra är mockning. Vi har inga pass, med undantag en helg var 6:E månad (då har man hela stallet tillsammans med en till stallkompis . Anläggning med 17 hästar)
.

Det där känner jag så väl igen mig i! "Du som alltid är i stallet, kan du hjälpa mig med det eller det..? Så hjälper jag dig tillbaka." Men grejen är ju den att jag alltid är där för att jag vill ta hand om MIN häst, oavsett hur stressigt jag har det. Och eftersom jag alltid är där för att ta hand om MIN häst, så behöver jag ju heller inga gentjänster... Blir lite av ett "Moment 22". ;)
 
I ett land som Sverige känns det märkligt att ni skulle ha 6-13 mil till nästa stallplats.

Väldigt många som kan tänka sig att hyra ut annonserar inte. Mitt råd är att du skriver ihop en lapp med vad du söker och information om hästen, kopierar upp en drös och lägger i brevlådor på gårdar i närheten. Annonsera i lokala Facebookgrupper. Informera alla du känner om att du söker stallplats, någon kollega kanske känner någon med stall osv.
Tycker inte alls de är konstigt att ha mellan 6-13 mil till närmsta Stallplats. Där jag bor finns de bara ett stall som hyr ut stallplatser. Efter de ligger de närmsta stallet 7 mil bort.
 
Tycker inte alls de är konstigt att ha mellan 6-13 mil till närmsta Stallplats. Där jag bor finns de bara ett stall som hyr ut stallplatser. Efter de ligger de närmsta stallet 7 mil bort.
Bor man ovanför odlingsgränsen kanske det är vanligt med så långt mellan stallen. Likaså västra Lappland, men ner mot kusten finns fler. Sen är 6 mil olika långt för olika landsdelar :D.
 
Tycker inte alls de är konstigt att ha mellan 6-13 mil till närmsta Stallplats. Där jag bor finns de bara ett stall som hyr ut stallplatser. Efter de ligger de närmsta stallet 7 mil bort.

För mig låter det jättekonstigt.
Här finns det stall precis överallt. Ett tiotal ridhus inom ett par mil och mängder med små privatstall.
Det har sina fördelar att bo i ett hästtätt län :D
 
Vi står i ett inackorderingsstall (Privatstall på en Ridskola). I kontraktet står det att det är 6 månader provtid.
Vi har ett barn på 1 år. Ordförande i styrelsen sa att om vi inte hinner komma mellan 16-18 vid fint väder eller mellan 16-17 vid sämre väder för att ta in vår häst så skulle vi bara be någon om hjälp. Det sa även andra inhyrda att vi skulle göra. "Inga problem" då. Vi frågade några gånger om hjälp med insläpp men vi har också varit hjälpsamma tillbaka :)


Nu till det stora problemet:

Vår ordinarie skötare blev inlagd på sjukhus dagen innan operationen så vi fick be om hjälp i stallet.
När vi kom tillbaka efter operationen så gick det bara någon vecka så blev hela familjen sjuka. Vi fick be om hjälp igen :(

Andra i stallet har klagat till styrelsen på att dom tyckte det var jobbigt att vi bad om hjälp. Alltså ingen empati.
P.g.a det så får vi inte stå kvar :o

Kan dom verkligen göra så? Man kan ju inte hjälpa att man måste opereras/blir sjuk.
Vi vill verkligen inte flytta. Dessutom finns det inga fler stallplatser där vi bor. Närmaste är om vi har tur 6 mil enkel. Annars 11-13 mil enkel. Omöjligt med en dotter på 1 år och inte alls roligt med tanke på tid och ekonomi.

Om vi inte lyckas få stå kvar så tycker folk i vår omgivning att vi ska göra en anmälan.
Dom i styrelsen är väldigt svåra. En annan i stallet vågar knappt göra något p.g.a "dom hackar på typ allt". Finns bara en anledning till att h@n står kvar och det är för ridhuset. H@n sa idag att en annan i stallet kan få världens utbrott. Och hennes dotter likaså. Mamman smällde igen en dörr i stallet för någon dag sedan. Deras hund gjorde t.o.m utfall mot vår dotter när hon satt i vagnen. Som tur var så var det ett räcke mellan. Ordförande trodde inte på oss för att hon nekade till att hunden gjort det. Som förälder så gör det riktigt ont när någon misstror en sådan sak. Tyvärr är den mamman ordförandes lilla "älskling" *suck*.

Kan tillägga att andra även glömmer att släppa ut hästarna på morgonen, glömmer fodra på kvällen, har ingen vattenhink i hagen, snackar skit om den som har hand om stallplatserna, slår sin häst o.s.v. Något vi aldrig har gjort. Mamman med hunden och alla andra som har gjort fel får stå kvar :o

HJÄLP! HJÄLP! HJÄLP!

Hur ska vi få stå kvar?
Fy FN för sådana stallproblem. TS är nog inte kvar i tråden, hoppar in vid kris och får inte det gehör hen önskar. Avundsjukan i stall och stallkonflikter är extremt ökända och otrevliga.

Det finns inga som hjälper er om ni hamnar på fel ställe, att äga en häst är inte en rättighet. Pröva att betala folk för att hjälpa er, vit ersättning med skälig timlön.

Det är riktigt taskigt, rent elakt, att slänga ut någon i december oavsett om personen hade provperiod eller inte. På sommaren går det alltid att lösa med hagar , tillfälliga stall, lösdrifter. Provperioder går över hela installningsperioden, vintern, allt annat är vedervärdigt taskigt speciellt om antal stall som har inhyrning är begränsat.

Problemet verkar vara att ni krävde för mycket hjälp. Åtgärda det problemet.
 
Fy FN för sådana stallproblem. TS är nog inte kvar i tråden, hoppar in vid kris och får inte det gehör hen önskar. Avundsjukan i stall och stallkonflikter är extremt ökända och otrevliga.

Det finns inga som hjälper er om ni hamnar på fel ställe, att äga en häst är inte en rättighet. Pröva att betala folk för att hjälpa er, vit ersättning med skälig timlön.

Det är riktigt taskigt, rent elakt, att slänga ut någon i december oavsett om personen hade provperiod eller inte. På sommaren går det alltid att lösa med hagar , tillfälliga stall, lösdrifter. Provperioder går över hela installningsperioden, vintern, allt annat är vedervärdigt taskigt speciellt om antal stall som har inhyrning är begränsat.

Problemet verkar vara att ni krävde för mycket hjälp. Åtgärda det problemet.
Senast inloggad Fredag den 16e kl 11:50.
 
Det är riktigt taskigt, rent elakt, att slänga ut någon i december oavsett om personen hade provperiod eller inte. På sommaren går det alltid att lösa med hagar , tillfälliga stall, lösdrifter.

Jag håller inte med alls. Provtiden har inget med inackorderad att göra, utan stallet. Inte tusan vill man bli stående med en icke-fungernade inackordering över en hel period?! Det är ju därför man skriver avtalet.

Gillar man inte det läget och den risken får man ju hitta annat stall alt. sköta sig så man får stå kvar. Så himla svårt är det inte att förutse vilka risker man tar med avtalet vid hand.
 
Det är riktigt taskigt, rent elakt, att slänga ut någon i december oavsett om personen hade provperiod eller inte. På sommaren går det alltid att lösa med hagar , tillfälliga stall, lösdrifter. Provperioder går över hela installningsperioden, vintern, allt annat är vedervärdigt taskigt speciellt om antal stall som har inhyrning är begränsat.

Stallägaren har ju ingen skyldighet att ge en hyresgäst, som inte uppfyller kraven för stallplats, en box bara för att det inte finns andra stall i närheten. Stallägaren lär ju i första hand se till att hens stall och inackorderingar fungerar, inte bedriva välgörenhet för alla hästägare i området. Hur lång prövotid TS hade och när denna tog slut bör ju TS haft koll på då hon skrev på kontraktet. Visst kan det vara svårare att hitta plats på vintern, Men det är absolut inte stallägarens problem.
 
Vilken jobbig sits :(

Har du försökt prata med styrelsen om att försöka ändra sig och få en ny chans till bättring? få en ny prövotid? Sen under den prövotiden leta nytt stall eller hoppas på att situationen blir bättre.

Håller med Görels tydliga inlägg :
Det värsta du kan göra är att säga att andra minsann också har misskött sig och ifrågasätta varför de får vara kvar. Då upplevs du inte som ansvarsfull som förstår att det du gjort upplevts negativt, utan du framstår som en som skyller ifrån sig och inte står för dina egna handlingar. Såna människor är det få som tycker om att ha omkring sig.

Släpp att du känner dig mobbad och orättvist behandlad, Ingen orkar med de som ältar upplevda oförrätter
.

Tror absolut inte att du överutnyttjad stallkollegerna men har de blivit brända förut så uppstår det lätt ett missnöje och pratas det sinsemellan så blir det snabbt värre.

Lycka till!
 
Tycker inte alls de är konstigt att ha mellan 6-13 mil till närmsta Stallplats. Där jag bor finns de bara ett stall som hyr ut stallplatser. Efter de ligger de närmsta stallet 7 mil bort.
Jäklar, hade aldrig klarat att ha häst på dom villkoren.
För mig är en mil Max för man ska orka , även vad gäller medryttarhäst.
Men så bor jag också där det finns stall på varannan gård :)
 
M

För mig låter det jättekonstigt.
Här finns det stall precis överallt. Ett tiotal ridhus inom ett par mil och mängder med små privatstall.
Det har sina fördelar att bo i ett hästtätt län :D
Samma för mig .
Sex mil är en heldags/helgutflykt för mig , hade aldrig klarat det till vardags för en häst .
Hur mkt fritid har man då?
 
Det är klart vi känner oss påhoppade när vi inte har gjort något fel. Vi har inte ens fått chansen att veta att andra tycker var jobbigt.

Det är mobbning att bli uppsagd (utfryst) p.g.a en simpel sak som vi inte ens visste existerade då ingen sagt något. De handlade ju dessutom inte om att vi behöver hjälp varje månad med hästen. Vi hade otur att det blev två saker under en kort tid. Vid operationen var det en person som erbjöd sin hjälp när vi frågade. Hennes dotters kompis VILLE ta hand om vår häst då. Under den tiden blev hon "kär" i vår häst och ville köpa henne. Hon frågade t.o.m om hon fick sköta henne fler gånger i framtiden trots att hon inte kunde rida henne.

Måste även tänka på alla månader tidigare där vi ALDRIG har bett om hjälp.

Vi har frågat om vi kan få stå på helinackordering där för att undvika att någon gnäller. Men det är fullt för tillfället. Skrev då att vi kan stå kvar där vi står nu i väntan på plats. Inget svar. Det är ju moget av styrelsen.

I det här fallet så är det styrelsen som gör fel när dom inte ens säger till att folk tycker det är jobbigt utan väljer uppsägning direkt. Medans andra gör allvarliga fel.

Har stått i stall tidigare där man utan problem hjälps åt om det blir något akut. Vi har hjälpt folk i alla stall utan att gnälla. Just i ett gnälligt stall så har vi oturen att behöva be om hjälp :(
Tror det är skillnad att hjälpa till i ett mindre stall än i ett större, i stora stall är man mer bekanta i mindre stall blir man ofta närmare vänner.
 
D
DET VAR INTE SKÖTAREN SOM SKULLE OPERERAS!
Hade det varit det så hade vi ju självklart tagit hästen själva.

Nu tycker jag att ni har missförstått det hela.

Det har hänt några gånger på 6 månader att vi har bett om hjälp med insläpp. Andra ber också om det. Dessutom finns det vissa andra saker att sköta också. Vilket ibland gör så att man kanske inte har något val än att komma efter tiden för insläpp. Jobb bland annat.

Vi har erbjudit att hjälpa dom andra med deras hästar.

Dessutom har ni inte ens reagerat på hur dom andra gör. Dom gör ju verkligen fel.
Vi har en hästskötare ifall det blir något. Som blev akut sjuk. Vi har inte bott här så länge så känner inga fler.

Vi har inte bara varit hemma för att vi vill det. Utöver vid operation frågade vi om hjälp när alla i familjen var sjuka (ambulans och fick åka till den större staden med dottern då). Trots det så såg vi till utan att få hjälp från stallet att hästen sköttes ändå.

Om man tycker något är jobbigt så säger man det till oss i första hand.

Dessutom så är det sjukt fel att bli uppsagd för en sådan sak. Dom skulle sagt att vi i fortsättningen inte får be om hjälp. Vi visste ju inte ens att inhyrda tyckte det var jobbigt.

Vi anser att man hjälper sin medmänniska när det blir akut. Vi hjälper till utan att gnälla.

Det spelar ingen roll vad du tycker (vad som är rätt att göra för en medmänniska osv) för stallägaren tycker något annat och har beslutat att ni inte får stå kvar efter prövotiden. Deras stall, deras regler.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 017
Senast: Sasse
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 251
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 694
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 220
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp