Utbilda äldre hästar.

Jag upplever det nästan lättare att utbilda en gammal häst för den har oftast inte så mycket annat att intressera sig för som skrammel, andra hästar eller en plastpåse som svischar förbi.

Vi utbildar en 21 åring och en 19-åring just nu...

Min 19-åring skall inte läras så mycket i ridning för det kan hon. Men en helt ny livsstil och andra roliga markarbeten och hon är inte trögfattad vill jag lova. Hoppas jag är så skärpt när jag är 60!

Uppskatta hästarna för vad de är, vissa lär långsamt och vissa lär snabbt.
 
Jo jag är medveten om att det var ett dumt uttalande, men i hennes fall är det så.. Jag har aldrig ridit "vanlig" dressyr så nä, det kan jag inte mycket om. Men det fd. ägaren berättade om när de "försökte" rida dressyr på henne var hemskt. Sen är jag fullt medveten om att alla inte rider så, men det är anledningen till att just min häst inte utvecklades i den dressyren.

Så det var ingen negativ generalisering mot vanlig dressyr jag menade, fast det kanske lät så... :o :o
 
*lånar svarsknapp*

Nu orkade jag inte läsa igenom alla svar, bara de som var "till mig".

Men en tanke är ju att muskler som inte arbetas tvinar ihop. De får inte lika mycket syre i sig.

Men ju mer man tränar muskler, ju mer syre får de och ju mer elastiska blir de.



Jag vet en kvinna som var på en långkurs med mig, hon var säkert 60...men vigare än mig!!! :o


Så åldern borde inte förhindra utbildning, även om det, som jag skrev i första inlägget, kan ta längre för senor, ligament och muskler att "hänga med".


Men givetvis är ju detta från häst till häst!

Ingen häst är stöpt i samma form so en annan, de är individer likväl i huvud som i kropp.


Och om min islänning varit ovillig till träning, eller inte uppskattat att bli riden hade jag antagligen lagt ner det hela. Men nu är han en raket som få.
 
Fast det är enklare att rida AR på den nivån dom flesta är än att rida god ridning i vanlig dressyr.

Eftersom hästen går mkt långsammare är det enklare för ryttaren att hinna med att kordinera sig och sina hjälper.
Det är enklare att rida svårare rörelser i ett långsamt tempo än i dressyr tempo.

Därför tror jag att folk upplever det som mycket bättre för att dom får själv en chans att hinna med och förstå.

Dom flesta tränare (förutom din då) i detta landet är inte så bra på att renodla hjälperna utan dom använder en hjälp för att korrigera en annan och till slut blir det helt omöjligt att rida, och så skall det helst vara en sjumilatrav samtidigt.

Tro katten att folk upplever det som en befrielse när dom får göra en sak i taget och att dom känner att dom får kontroll i det och på sig själv.
 
Precis som hos oss människor förändras ju muskelmassan och antalet muskelceller minskar i samband med åldrande. Musklernas uthållighet blir sämre och de tröttas fortare. Åldrande muskler skadas också lättare av sina egna sammandragningar och tar längre tid på sig för återhämtning.

Ledstelhet och allmänt minskad rörlighet hör ju också till. I brosk förändras broskcellernas förnyelseförmåga och förmåga att anpassa sig till stimuli, vilket gör att förmågan att reparera skador minskar. Vävnadsstyvheten, förmågan att motstå tryck och vävnadsstyrkan minskar. Man har tidigare visat att regelbunden broskbelastning och rörelse är nödvändig för att behålla broskets funktion och kapselvävnadens smidighet, och att minskad aktivitet minskar nybildningsförmågan hos broskceller med påföljande ledförändringar.

Rider själv en 25-årig herre och är därför såklart intresserad av hur åldrande påverkar muskler och övriga vävnader. Texten ovan är nått hopplock från olika medicinska sajter som jag skrivit t mig själv o min gentleman (extraordinär ;)), det finns MASSOR med information om åldrandet. Tycker det är viktigt och ta hänsyn till åldrandet i träningen av gamlingarna, nervsystemet påverkas ju också. Reaktionerna blir bla långsammare. Sen är det ju en individfråga, genetiska och miljömässiga faktorer spelar en stor roll.
Blev lite lätt föreläsning över inlägget men... :cool:
 
Håller med om ALLT, men vill även tillägga att VI ej skall glömma den mentala biten. Även äldre hästar behöver den mentala stimulans som RÄTT träning ger och eftersom jag har sett dig och din häst så tycker jag att ni är ett föredömligt exempel på just detta. Fortsätt så!
 
Tack och bock for "forelasningen" :).

Jag upplever att rorelse ar bra i alla aldrar bade hos manniskor och djur. Att bibehalla rorlighet och kondition skapar enligt mig bade mental och fysisk halsa. Jag tycker dock att man bor vara uppmarksam pa den aldre hasten och helst arbeta den lite varje dag an att trana den langre pass farre ganger i veckan.

Vi har ett pa gamlingar, 25-35 ar, i stallet, men de lever totalt pensionarsliv numera.
 
En unghäst kan läras sakerna på några pass.

Nu blev jag lite nyfiken på hur du tänker, vad menar du med "sakerna". Menar du allt som går att "lära" en häst eller menar du det grundläggande så som längning av överlinjen, böjning, skolorna och skritt och trav?

Alla som har haft sin häst i årtionden är bovarna, varför har dom inte gjort rätt från början?....För den som har velat så har det gått att hitta information.

Jo, men den har knappast varit lätt funnen. Som du sa i ett annat inlägg om SRS så visst har man sett det. Jag såg Bent rida (tror jag det var) på film när jag var 12år gammal och tänkte att så vill jag rida!! Och det gäller även SRS, men lycka till med att hitta det. Okej nu var jag väldig ung, men jag tror att man reagerar så även om man är vuxen. Bent har hel enkelt gjort informationen enklare att ta till sig därför tror jag att fler hittat den här vägen. Sen är det ju också som du skriver att många är mode offer oavsett vad det gäller. Det går inte att komma undan...

Och vad det gäller "bovarna" så har de väl helt enkelt inte vetat vad som har varit rätt...kanske vet de det inte än (räknar mig själv och alla dit). Man kan ju inte gå och anklaga sig själv för att man inte tog tag i det innan. Många vet inte/har inte vetat om något annat än den traditionella dressyren och kanske då western.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
758
Senast: Lutten
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 331
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 961
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
418
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp