Utbilda sig till sadelmakare

vilse

Trådstartare
Var kan man göra det?
Är det bara Tärnsjö i Sverige som har den utbildningen?
Vet någon hur det är i Danmark?
Övriga Europa?

Någon som går/gått utbildningen och kan berätta lite mer om den?

Sv: Utbilda sig till sadelmakare

Enklast är kanske att fråga någon sadelmakare ^^ Jag utgår ifrån att det är ganska mycket praktik man får göra innan man är klar x) Men det verkar ju behövas sadelmakare.

Enda skolan i norden är Tärnsjö, om man vill gå genom en skola. Nackdelen är väl att det är hiskerlig väntetid. Tror den ligger runt 3 år för tillfället.

Man kan ju gå som lärling och samla ihop sina timmar som krävs för att får göra ett gesällarbete.

Vet inte hur det är i övriga europa med skolor faktiskt, england kanske har något?

-kl-
Nu gjorde jag bara en snabb googling men fick fram dethär:

Så här blir du sadelmakare
För dig som vill bli sadelmakare finns det två vägar att gå:
» Sadelmakeriskolan i Tärnsjö
» Eller vara lärling hos en mästare
Efter 3 år - i skolan eller som lärling - ska du avlägga ett godkänt gesällprov. Efter det kan du också kalla dig för
sadelmakare!

Har du testat att googla?

Annars kan du ju kolla om du får någon mer info här: Sadelmakare

Lycka till!

Senast ändrad:

Försöker hitta lite mer om där finns någon skola i England som är bra och rekommenderad.
Någon som är duktig på google får gärna hjälpa till ;)

Någon som vet hur det är när man är lärling? Får man betalt? Av vem i så fall? Kan man få sverige att betala om man åkre till England och är lärling?

Är du lärling är du elev och arbetar hos en sadelmakare (inte säker, men anar att det bör vara en sadelmakare som innehar mästarbrev), totalt ska du ha ihop 4500 arbetstimmar och sen får du ansöka om Gesällprov/-arbete.
Som lärling får du lön, som ökar ju mer erfarenhet du får. Du är anställd som lärling och mästern betalar din lön.
Obs att det inte är så mycket pengar att arbeta som lärling.

Utbildning genom skola finns också i England. Tärnsjö i Sverige.
Lärlingsutbildning (du går som elev hos en sadelmakare) finns i Stockholm på Hantverksakademin.

Jag går som sadelmakeri-elev hos en sadelmakare i Vallentuna. Går gymnasieutbildning, detta är 2a året på skolan och första året som lärling (började den 1/10 2008), och när jag tar studenten får jag med mig mina arbetstimmar i bagaget. Hantverksakademins Gymnasium.
Efter studenten kan jag antingen "ta mig in" på Tärnsjös utbildning, eller leta upp en mäster att jobba hos. (Planerar att söka till Tärnsjö nästa år, om det är tillåtet att söka innan avslutad gymnasieutbildning, eftersom jag fått veta att väntelistan är ett par år...)

Senast ändrad:

Den här tråden försöker jag att skaka liv i:laugh:

Jag undrar vad tjänar man under lärlingstiden? Är det möjligt att ha ett vanligt heltids eller halvtids jobb under tiden som man är lärling?

Hoppas på svar...?

Som lärling tjänar du "lärlingslön", vilken börjar ganska lågt och sen - med erfarenheten - trappas upp. Den kan säkert variera något hos olika sadelmakare.
Hurvida man kan ha ett annat jobb vid sidan av, beror ju på arbetstiderna hos mästern. Kanske kan avtala att gå som lärling på halvtid, så att man kan arbeta halvtid någon annanstanns - man får prata med den man ska vara hos. Har inte just nu i huvudet hur många timmar det är man ska ha innan man kan ansöka om att få göra gesällprovet, men då det är timmar och egentligen inte år som räknas, är det säkert möjligt att göra det på annat sätt.

Själv ska jag nu söka till Tärnsjö, har fått besked att de ev. kortar ner min grundutbildning där tack vare den utbildning jag nu går. Tadaa :banana: Happy är jag...ska bara få intyg från skolan nu, att skicka med i ansökan, sen skickas den in.

ÅÅÅÅ då fåt man säga GRATTIS:laugh:

Nu blir jag lite avis....
Jag har i och för sig ett jobb jag trivs med... men 25 år till...hm...mjae.... Drömmen vore ju att ha eget här hemma och jobba halvtid på mitt vanliga jobb. Sadelmakare bara känns så RÄTT!!! Men man måste ju tänka ekonomi också (buuuuhuuuu så trisst). Det jag far efter är HUR mycket man tjänar i kronor och ören för att på något sätt kunna räkna på om det är möjligt?

Vad är det för skola du gått? Jag har tittat lite på Nyköpings fhs är det något sådant du gått? Tacksamför alla tips och råd?

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har nog alltid varit väldigt intresserad av polisyrket, och nu när jag även har haft mycket insyn och träffat mycket poliser i mitt... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 978
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Jag ska försöka hjälpa till med att skriva en överklagan till CSN gällande ett avslag på ansökan om de 40 extra veckor som man kan ha...
Svar
7
· Visningar
764
Senast: MiaMia
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 576
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 205
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka