Utbildning av 6-åring?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Mystix
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 076
M

Mystix

Har nu sålt min gamla häst och ska nu ev. köpa en 6-åring. Hon är inte speciellt utbildad, och hon ska bli en bra dressyrhäst. Ni bukare med er oändliga visdom (:D ) borde väl veta några bra knep och roliga övningar för att få henne bli en bra dressyrhäst. Hon kan vara extremt busig ibland, men har alla förutsättningar för att bli en mycket bra dressyrhäst. Tacksam för alla svar!

Mystix

Sv: Utbildning av 6-åring?

Jag får tyvärr dåliga vibbar av det du skriver, 6-åring som inte är mycket riden och extremt busig ibland...Vet du anledningen till att hon inte är så utbildad?

Jag har inga konkreta tips mer än att ta det lugnt i början, variera arbetet dvs, varva korta dressyrpass med uteritter, klättring och gymnastikhoppning för att förbättra kondition och styrka. Själv tar jag hjälp av min tränare så fort jag kan, hon vet vad och i vilken ordning vi ska träna saker.

Hejsan!
jag köpte min häst (prinses Alina född 1997) augusti 2005. Hon kunde inte fatta galopp korrekt eller gå i form korrekt.

Hennes förra ägare skrev tom in en kommentar i kontraktet:
Köparen har informerats om att hästen har temprament.
ägaren har meddelat stoets onormala brunst aktivitet våren 2005.

Men jag ville ha henne, fint steg, bra "ögon", billig och hon behövde en ägare som tog till vara till henne (ivartfall försöker..)

från början jobbade jag vila var ca tredje dag , longera/tömköra nästan alla dagar och rid max 2 pass /veckan.. Hon hade haft en sadel som låg illa så jag ville träna upp henne ordentligt innan jag satt och red.. hon hade lätt att ta till stegring, bockning, spark som metoder att skrämma/visa att detta har jag minnen fr att det gör ont/etc etc

Lugnt och konsekvent jobba upp henne utöka ridningen mer och mer. Variera plats och träning så gott det går.. träna balans med bommar (varierande avstånd i olika serier) men det ska inte vara jobbigt!!
Rid ut med sällskap och trygg häst.

öka träningen så det ger resultat men inte så att hästen blir omotiverad.

Nu rider jag ca 5ggr veckan vila ca1 gång och longera/tömkör ca 1gång.

Tävlade min första LB med henne i början av april (hennes absoluta första tävling) Vi kom 3:A och fick 60%.

Med konsekvent beteende och rätt ridning kan de flesta hästar fungera kanon.

Ta hjälp av tränare om du känner dig osäker, det är viktigt att du inte är "velig" när du har en "grön" häst att arbeta med.

Det var mina erfarenheter och tankesätt.

Mvh
Elin Å

För min del sköter jag grundhanteringen/inridningen/inkörningen som med en yngre som med en äldre Jag rekomenderar att börja arbeta mycket mycket från marken så att ni utvecklar ett riktigt bra förhållande och får igång en bra kommunikation. Du har så himelskt "mkt gratis" än om du börjar som i den typsikt klassiska ridningen, där det handlar om att relativt snabbt komma upp på ryggen. Det är min åsikt, alla kanske inte delar den, men för mej är det en helt otrolig känsla - att verkligen vara ett me sin kamrat! :rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 582
Senast: Edla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 264
Senast: Rie
·
Skola & Jobb Hej! Jag sitter och velar om plugg/ jobb. Har en civilingenjörsexamen och jobbar inom det området nu men börjar inse att jag kanske... 2
Svar
23
· Visningar
4 331
Senast: tex
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit... 2
Svar
22
· Visningar
4 517
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31