Utbildningspolicy?

Pangare

Trådstartare
Jag har träffat en representant för en i Sverige något udda ras. Han undrade om jag kände till någon form av utbildningspolicy eller vad man ska kalla det.
Alltså vad han efterlyser är om det finns någon ras som har "skräddarsydd" utbildning som riktar sig till en speciell ras och var man då kan ta del av sådan information. Alla raser var lika intressanta. Meningen var att plocka de bästa bitarna för användning i brukskurserna, där det ofta förekommer att det kommer någon udda ras som inte tillhör det vanliga sortimentet.

Jag har inte hört talas om någon sådan policy, men lovade att kolla här där det finns massor med olika raser representerade.

Sv: Utbildningspolicy?

Funderade lite och vet väl inte om jag tänkte rätt, men jag kom tex på New Foundland som håller på med vattenräddning - det är ju ingen direkt udda ras, men rätt så rastypisk "utbildning". Var det något sånt du menade?

//E

Jag förstår att det kan vara lite svårt att följa tankegången.
Det är väl en kombination av saker som vi resonerade om.

Alltså : en hund är ju framtagen för ett visst ändamål, oavsett ras.
Hur ska man då avelsmässigt , utbildningsmässigt och utställningsmässigt jobba för att bibehålla rasens utseende , funktion och övriga saker.

De vill alltså inte råka ut för att rasen ska drabbas av att någon falang ska förstöra hunden som skett med en massa raser (labrador, basset, spaniel m.m) alltså jakthundsraser som omdanats av utställare, så att den ursprungliga användningen försvårats eller i stort sett omöjliggjorts. Andra raser har ju förstörts så att de inte kan föda normalt eller fått andra allvarliga brister och fel.

De vill alltså få tips på olika policy som framtagits för att behålla en ras intakt.

Jag förstår att det kan vara lite svårt att följa tankegången.
Det är väl en kombination av saker som vi resonerade om.

Alltså : en hund är ju framtagen för ett visst ändamål, oavsett ras.
Hur ska man då avelsmässigt , utbildningsmässigt och utställningsmässigt jobba för att bibehålla rasens utseednde , funktion och övriga saker.

De vill alltså få tips på olika policy som framtagits för att behålla en ras intakt.

Border Collie (dock tittar man inte alls på utseende där), Jämthund, Finsk spets + en mängd andra jakthundar är sådana raser. Lapsk vallhund är till viss del en sådan ras.

Bekantingen får gå in och läsa RAS och övrig information som går att hitta om avelsarbetet bakom egenskapsavlade hundraser, där tonvikten i aveln ligger på egenskaper och inte utseende i första hand...

Tillägg: Det viktigaste är ju dock att inte sälja valpar till de som inte ska ha hunden för det den är avlad till, utan enbart som sällskap/utställning/agillity etc.!!

Där är väl största problemet..Uppfödare som säljer till vem som helst :cool:

Då förstår jag din tanke.

Hos weimaraner kan du inte få ett utställningschampionat förrän hunden har förstapris på fält (har inte vorsteh samma?). Det gör ju en hel del, annars hade de varit enbart utställningshundar för längesen. Du menar alltså rasklubbar som jobbar på samma sätt?

BC har ju vallhundsprovet, rottisarna måste MH-testas, det är det jag kommer på på rak arm.

//E

Vad menar du med RAS.
Är det SKK:s rasbeskrivning du menar? Jag har varit inne där och finner under hundraser en utseendebeskrivning, alltså i stort sett bara en en utställningsprodukt.

Är det något annat ställe du tänker på?

Tillägg: Det viktigaste är ju dock att inte sälja valpar till de som inte ska ha hunden för det den är avlad till, utan enbart som sällskap/utställning/agillity etc.!!

Där är väl största problemet..Uppfödare som säljer till vem som helst :cool:

Mycket klokt sagt. Önskar att all uppfödare kunde måna om vilka de säljer hundarna till.

RAS = Rasspecifik AvelsStrategi

En rasspecifik avelsstrategi (RAS) är alltså en handlingsplan för aveln inom en specifik ras. SKKs Avelspolicy anger målen, strategin beskriver vägen dit.

Vad behöver vi veta och var hittar vi informationen?
Arbetet med RAS kan delas in i tre delar:
1. Rasens historiska bakgrund och utveckling.
2. Beskrivning av nuläget.
3. Slutsatser, målinriktningar och prioriteringar för framtiden.

De aspekter vi bör ta hänsyn till är förslagsvis:

Hälsa
Funktion
Mentalitet
Genetisk variation
Exteriör

En avelsstrategi bör vidare innehålla:
Mätbara mål och därtill ha en fastställd
Tidsplan

Alla raser ska ha utformat en egen RAS

Exempel på hur RAS kan se ut hittar du här:http://aussieklubben.se/admin/filer/dokument/ras.pdf & http://www.alghundklubben.com/raser.jamthund.rasstrategi.asp

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
6 030
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka