utbränd? *långt*

Hade det vart så lätt, så visst. :s

Men tror du verkligen, på riktigt, att det finns ett lätt sätt att komma ur din sits?

Själv hade jag bytt jobb fortare än kvickt. Det kommer inte att göra dig lycklig, men det kommer i alla fall ge dig förutsättningar att bli det genom att du kan skapa en vettig vardag.
 
Viljan kan finnas, men orken tryta. Bra är om man har någon man kan anförtro sig åt som kan hjälpa till och pusha på på rätt sätt.
 
@Mizzy Det är ett snällt svar; du förstod det bara inte. Men det är ok.

Nej det är inte alls okej. Det är uppenbart att din framtoning inte riktigt funkar. Ändå fortsätter du? Jag förvånas ofta över hur osympatiskt du formulerar dig. Det är skönt att veta att det inte är din avsikt, men är det verkligen så du vill bli uppfattad?
 


My mistake.

Det är inte lätt, men det är rätt enkelt. Plocka bort det som inte fungerar. Det kanske inte går idag, kanske inte imorgon - men jag måste ha en plan för förändring för att inte gå rätt in i väggen.

Jag sa upp mig från ett fast arbete, för att gå arbetslös på obestämd tid. Jag hade inget nytt när jag sa upp mig. På morgonen när jag gick till jobbet insåg jag att om jag fortsatte gå till den arbetsplatsen, skulle jag bli tokig och bitter på nolltid, och jag var redan på väg dit. Sov dåligt, vaknade av panikångest. Inget var roligt, orkade inte träna. Hästarna var inte kul, allt jag ville göra var att äta och sova.

Det är inget liv.
 
@Philosophia Det du uppfattar som osympatiskt är vad jag kallar rak kommunikation.

Du måste ha missförstått vad rak kommunikation är. Ett tecken på rak kommunikation är att man är tydlig för mottagaren. Jag uppfattar närmast ditt "Slipp då." som dold kommunikation. För inte förväntade du väl att TS skulle svara "Tack för svar! :) Skönt att höra att jag slipper och att det blir bra ändå"?
 
Hur mycket har du utforskat vad det egentligen är du känner? Alltså vad är det för känslor som skapar ångesten? Är det rädsla? Ilska? Sorg? Är känslorna befogade eller går du och är, exempelvis, rädd för att misslyckas eller inte vara omtyckt trots att det är ganska omotiverat?

Man kan behöva granska kritiskt vad det är känslorna säger en för de har inte alltid rätt, de kan bygga på gamla föreställningar som inte alls stämmer och som är helt galet självkritiska. Det är säkert ganska vanligt tex att man känner det som att man inte är omtyckt, fast när man verkligen granskar sin situation sakligt så finns det ingen som helst fakta som bevisar att det är sant. Man har bara en sån förklaringsmodell till allt som händer, detta händer för att jag inte är omtyckt. Sånt skräp kan man behöva göra upp med.

Sen tror jag som flera andra att du behöver professionell hjälp att backa ur den återvändsgränd du hamnat i. Det låter som om du fastnat i ett mönster och tankar om dig själv som du inte alls har nytta av och som inte stärker dig. Det låter bra att du gillar ditt jobb tex, men varför hatar du dina arbetskamrater? Behövs det? Du behöver ju inte älska dem men varför kan de inte vara neutrala för dig? Här tror jag att ett mer distansierat förhållningssätt (det är trots allt bara ett jobb!) skulle kunna hjälpa dig.
 
Om du älskar ditt jobb är det desto större anledning att byta arbetsplats eller bli sjukskriven. Risken är nämligen stor att du aldrig kommer att kunna jobba med det du gör om du blir riktigt dålig. Det är ofta så att man aldrig blir bra efter en rejäl utbrändhet, många kan aldrig gå tillbaka till sina gamla jobb.
 
Senast ändrad:
Du får det att låta så enkelt, som att det är bara att ta upp luren och ringa. Har du varit i TS situation? Varit deprimerad? Det är faktiskt inte helt lätt. Jag har i perioder verkligen behövt ringa det där samtalet men vågar helt enkelt inte. Rädslan att inte bli trodd eller tagen på allvar, rädslan att behöva öppna upp sig och berätta hur man verkligen mår, rädsla att de ska tycka att jag är löjlig gör att det krävs en rejäl kraftansträngning för att ta telefonen och ringa, kraft man inte har när man knappt tar sig upp på morgonen. Det handlar inte om lathet eller att inte vilja ha hjälp. Din sk "raka kommunikation" är bara elakhet och dålig förståelse för vad det handlar om! Visst är det tufft att ta sig en jobbig sits men spydiga kommentarer har aldrig hjälpt så vitt jag vet....
 
Om det sista svaret var till mig, skjuter du förbi målet med någon halvmil eller så. Det är Sleepy som skrivit det du citerar.
 
@anonymious : Nu läste jag igenom ditt startinlägg igen och vill bara säga att SKÄMS INTE!!! Det är INTE ditt fel att du mår såhär och det finns många, många som är eller har varit i samma sits.
Det är mycket vanligare än man tror och visserligen måste man ta tag i det själv för att bli bra men det finns hjälp att få. Ditt inlägg här är en bra början, du har gjort något även om det bara är ett litet steg på en lång väg. Kram!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 124
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 501
Senast: Angel
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 597
Senast: Exile
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 796

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp