Bukefalos 28 år!

Utbrott - och kramar

Sv: Utbrott - och kramar

Ja det där med att välja sina strider :D... Ibland ångrar jag så hårt att jag sagt nej till en struntsak,ha ha

Man kan alltid ändra sig om det är en struntsak. Det är ju helt naturligt att man kan ändra sig, och när det gäller just struntsaker så tycker jag inte alls att man alltid måste vara så himla konsekvent och aldrig ändra sig.

Det är en annan sak med stora, viktiga grejer, men som sagt, man kan ju välja sina strider.

Jag tycker att du tänker helt rätt!
 
Sv: Utbrott - och kramar

Nja, skulle hon reagera med skrik och gnäll skulle jag inte ändra mig även om det var en struntsak. Kommer hon med lite smarta argument däremot, eller säger men snälla, då kan jag ändra mig :)
 
Sv: Utbrott - och kramar

*kl*
min underbara flicka!
Idag satt hon och lekte med sina gosedjur, så sa hon till mig att mamma, kan du ge kängrun en kram - hon är så arg och jag tror hon vill kramas! Jag kramade kängrun och då sa hon att titta vad glad hon blev nu mamma, nu kan vi leka mera!

Då kändes det som att något gör vi rätt :love:
 
Sv: Utbrott - och kramar

såhär ser jag på saken med att torka handen.

hon har en tanke om att torka handen, ni torkar, men hon upptäcker att armbågen ionte var helt torr, hennes plan har alltså gått i stöpet och hon reagerar.
inte som en vuxen hade reagerat, med att lugn konstatera att det bara är att torka igen, utan med besvikelse. dels över sig själv och dels över att du sa att hon hade torkan. detta med en gnutta frustration över att du inte förstått vad hon menar leder till ett uttbrott.

du gör helt rätt!
du bekräftar att barnet känner och du lostar lugnt genom utbrottet och säger till henne att det är heeeeelt oki att bli ledsen och arg och uttrycka det.

ÖHT så är det väl vår uppgift som föräldrar att bekräfta och lotsa våra barn genom livet. och utbrott hör ju till livet.
"jag hör dig - jag ser dig - jag bekräftar dig - jag älskar dig. oavsett." :idea:
 
Sv: Utbrott - och kramar

Jättebra sammanfattning, precis så tänker jag också!
Imorse vaknade hon efter att jag och maken gått upp, och hon hade alltså inte kommit över till oss mitt i natten som hon brukar. Hon blev så lessen för hon ville ju sova i vår säng! Hon gömde sig under vårt täcke och var arg.
Jag la mig hos henne trots att det började bli lite dagisbråttom och sa att då sover vi nu här en stund. Så pratade vi om godnattsagan från kvällen innan. Det tog 5 min så ville hon upp igen :). Ibland sparar man tid på att undvika konflikterna...
 
Sv: Utbrott - och kramar

Den diskussionen har jag också haft med nära vuxna i närheten av mig och mina barn. Min ena (snart 8 år) får såna utbrott, känslorna blir för stora och jag vet verkligen precis hur det känns, jag är också sån och har fått jobba hårt som vuxen med att lära mig hantera känslor och förstå dem.

Jag låter utbrottet vara, skäller inte eller gullar, men visar att när hon är redo så går det bra att komma och vara nära och då kan vi också prata om vad som hände, hur det kändes, vad man kan tänka på nästa gång osv. DET är i mina ögon uppfostran, att lära barnen hantera omvärlden och sig själva. Vad skulle barnet lära sig av att skällas på eller ignoreras när det känner sig övergivet eller missuppfattat?
 
Sv: Utbrott - och kramar

Vet du att jag blir lycklig så jag nästan tjuter när jag läser ditt inlägg. Vi är mitt uppe i en period med vår viljestarka 3.5 åring som nästan tar livet av oss.

Skönt att läsa att det finns fler...
 
Sv: Utbrott - och kramar

Så är det ju, vet man att andra går igenom saken och att det inte är vi som 'förstört' barnet, så känns det lite bättre ;).
Hon varvar ju med att vara världens ljuvligaste också, och då får jag lite dåligt samvete för att jag har dåligt tålamod andra dagar... men det är väl ganska naturligt alltihop!
 
Sv: Utbrott - och kramar

Nu har jag inte läst några svar, men jag tycker du gör helt rätt. Se henne och hennes känslor, ta henne på allvar. Respektera. Bekräfta det hon känner. -Ojdå, glömde du torka armbågen?!? Nämen, så nedrigt, då gör vi det nu!
Jag tror det är en period som snart går över, dessutom!
 
Sv: Utbrott - och kramar

Oftast lyckas vi inte få ut henne vad som är fel förrän vi kramats en stund :). Jag tror det bland annat är det som skapar utbrott- att vi inte förstår vad som är fel.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 968
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 569
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 767
Senast: alazzi
·
Relationer Hej! Jag skriver under nytt konto för att slippa bli igenkänd. Jag har varit tillsammans med samma man i närmare 30 år och har under...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
20 268
Senast: Tufs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp