Utbruten: Pensionstankar

Inom vilken region jobbar jag?

Mig veterligen är jag landstingsanställd. Men har inte varit det under hela mitt yrkesliv. Inte helt säkert att jag når upp i 30 år som "landstingskommunalt anställd" eller hur formuleringen nu ser ut.
Vissa landsting kallas regioner! Intressant att du inte kände till det.
 
Jag likställde inte.
Jag beskrev att jag inte heller gör något speciellt åt min pension.
Dessutom är det möjligen ännu mer normbrytande i min situation att inte bekymra sig om pensionen.
Orsaken till att jag över huvud taget vet något om avtalet för tjänstepension är att en arbetskamrat kollar och berättar.
Många håller på med "pensionsväxling" och liknande för att säkra sin pension.

Jag vet inte vad ni andra användare här har för månadslön.

Men ja, jag beskrev att inte heller jag pensionssparar. Det är sant att jag på så sätt likställde situationen. Vi gör samma "normbrott" om det nu är en norm att faktiskt pensionsspara, vilket jag inte är säker på att det är.
Fast tjänstepension har du rätt till även om du jobbat färre än 30 år.

Det du kanske går miste om är förmånsbestämd ålderspension.
 
Alltså, verkligen detta. Jag förstår inte hur man som högkomstintagare ens har mage att sitta och jämföra sin pension med andra och mena att "jag får minsann också dålig pension".

Märk väl.
Jag sitter inte och tycker synd om mig.
Men man kan ju också tänka sig att en höginkomsttagare får större skillnad i vardagsekonomin efter pension jämfört med en låginkomsttagare.

Men jag ska tiga still: det är tydligt att jag inte har rätt att uttala mig eftersom det finns de som har det ekonomiskt sämre än jag.
 
Märk väl.
Jag sitter inte och tycker synd om mig.
Men man kan ju också tänka sig att en höginkomsttagare får större skillnad i vardagsekonomin efter pension jämfört med en låginkomsttagare.

Men jag ska tiga still: det är tydligt att jag inte har rätt att uttala mig eftersom det finns de som har det ekonomiskt sämre än jag.
Grejen är väl att höginkomsttagaren kan välja om man vill att det ska bli en stor skillnad eller inte.
För att där finns pengar man kan använda till regelrätt pensionssparande eller annat sparande/investerande.

Som låginkomsttagare har du ofta ingen/låg tjänstepension och kan inte heller kompensera det med egna avsättningar. Då är det enda du har utbetalningarna från det allmänna pensionssystemet.
Den f.d. höginkomsttagaren har sällan pensionssystemet som enda faktor för hur ens vardagsekonomi kommer att se ut.

Sen är vanligtvis nedskärningar som behöver göras mindre inskränkande om man är på en högre absolut inkomstnivå. Mindre, billigare bil jämfört med ingen bil och kortare, färre resor jämfört med inga resor osv. Så bara jämförelse av skillnaden i siffror blir lite missvisande mot betydelsen det kommer att få på ens liv.
 
Märk väl.
Jag sitter inte och tycker synd om mig.
Men man kan ju också tänka sig att en höginkomsttagare får större skillnad i vardagsekonomin efter pension jämfört med en låginkomsttagare.

Men jag ska tiga still: det är tydligt att jag inte har rätt att uttala mig eftersom det finns de som har det ekonomiskt sämre än jag.
Varför tror du det? En låginkomsttagare är visserligen van vid att vända på slantarna men när inkomsten blir än mindre finns det knappt något att vända på. Jag ser det som större skillnad att som pensionerad låginkomsttagare få välja mellan mediciner eller mat än att en höginkomsttagare inte kan ha lika många hästar kvar.
 
Alla har inte tjänstepension...... Har jag insett. Korkad och naiv trodde jag t.ex. att jag skulle ha det, då jag varit anställd med kontrakt i alla år sedan 15årsåldern. Men det är tydligen inte samma sak. Ytterst korkat av mig att inte ta reda på sån simpel fakta. Men jag är knappast ensam, eller?
Som egenföretagare kan du sätta av upp till 35% av lönen till tjänstepension och göra avdrag för detta ( du får dock betala löneskatt) så du har fortfarande chansen att ”rätta till” pensionen. Prata med din revisor eller bankperson så får du hjälp!
 
Alla har inte tjänstepension...... Har jag insett. Korkad och naiv trodde jag t.ex. att jag skulle ha det, då jag varit anställd med kontrakt i alla år sedan 15årsåldern. Men det är tydligen inte samma sak. Ytterst korkat av mig att inte ta reda på sån simpel fakta. Men jag är knappast ensam, eller?
Vi behövde inte hålla järnkoll på det heller @Lena Furberg, man sa -Vi har ATP.
Sen gjorde man om systemet så vi blev förlorare. Som Göran Persson sa :
"
Redan i februari 2005 höjde statsminister Göran Persson ett varnande finger.
Det nya pensionssystemet kommer inte vara populärt när svenskarna insett effekterna, sa Persson under en rundresa på södra halvklotet
– Jag är säker på att det vi gjort inte kommer att vara populärt om 20 år när de som går i pension ser vad vi gjort, sade han."
http://www.pt.se/opinion/ledare/goran-persson-fick-ratt-om-pensionerna-10575447.aspx
 
Jag har, precis som @kryddelydd sprängt taket med allt vad det innebär. Det betyder också mindre bostadstillägg, o eftersom allt annat är inkomstrelaterat så blir avgiften till färdtjänst o annan slags service dyrare.
 

Liknande trådar

Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 645
Senast: Cambrie
·
Småbarn Kopierar från min blogg. Min systers barn går på samma dagis, dock inte i samma avdelning och hus men man blir ändå förvånad över hur...
Svar
7
· Visningar
1 256
Senast: angelwings
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp