Utbruten tråd: Barn på fritids när man är arbetslös?

Hur skulle den perfekta världen se ut då? Någon förälder som är hemma på mer eller mindre heltid tills barnen kan vara hemma utan vuxen?

Att flera hade kunnat jobba kortare dagar så att man kunde få komma hem och hämta barnen i vettig tid d.v.s. innan de är trötta och allt som återstår av dagen är kvällen. Men som sagt, det är inte realistiskt. Men jag tycker generellt sett att man spenderar för mycket tid på jobbet i jämförelse men den lediga tiden. Jag jobbar för att leva, jag lever inte för att jobba.
 
Det beror nog på hur man bor. Hur många barn barnet kan gå till på egen hand och hur tidigt. Mitt barn har vänner som hon kunnat ta sig till själv sen hon var 5 år gammal. För tillfället leker hon jättemycket med en kompis som inte heller går på fritids.

Enda anledningen till att barn som inte går på fritids missar en hel del socialt är ju att de flesta barn går på fritids så det finns inte så många hemma att leka med. I en perfekt värld hade fritids inte behövts. Men jag ser inget sätt att komma dit. Det är inte realistiskt tyvärr.
Nej sådan är ju verkligheten - folk behöver jobba on samhället ska fungera. Själv kan jag inte se att det skulle vara negativt? Sedan är det ju toppen om barnet kan få några kortare dagar, men att fritids verkligen bara skulle vara något slags nödvändigt ont kan jag inte se.
 
Att flera hade kunnat jobba kortare dagar så att man kunde få komma hem och hämta barnen i vettig tid d.v.s. innan de är trötta och allt som återstår av dagen är kvällen. Men som sagt, det är inte realistiskt. Men jag tycker generellt sett att man spenderar för mycket tid på jobbet i jämförelse men den lediga tiden. Jag jobbar för att leva, jag lever inte för att jobba.

Men det där skiljer sig också. Dels gillar jag mitt jobb, dels är varken jag eller dottern trötta efter jobb respektive skola/fritids :) Då åker ju vi till stallet och har flera timmar kvar av dagen :)
Om vi tar en normal heltidstjänst på 40 timmar och sen en timmes restid per dag så är det fortfarande 123 timmar kvar av veckan. Det är rätt mycket det ;)
 
Att flera hade kunnat jobba kortare dagar så att man kunde få komma hem och hämta barnen i vettig tid d.v.s. innan de är trötta och allt som återstår av dagen är kvällen. Men som sagt, det är inte realistiskt. Men jag tycker generellt sett att man spenderar för mycket tid på jobbet i jämförelse men den lediga tiden. Jag jobbar för att leva, jag lever inte för att jobba.
Fast även om man hämtar ganska tidigt och faktiskt går ner i tid så slutar ju barn i t ex förskoleklass ofta skolan redan kanske halv ett och att en förälder ska kunna sluta redan till det varje dag känns ju inte rimligt. Dessutom finns det faktiskt gott om positiva bieffekter av fritids, såsom att man leker med kompisar och ofta gör roliga aktiviteter. Hos oss finns även frivillig läxstund för de som vill btw.
 
I min kommun får föräldralediga (arbetslösa och sjukskrivna har ingen begränsning) ha barnen 10h på fritids och detta är något jag rekommenderar föräldrar som funderar på om det behövs eller ej framförallt förskoleklass och åk1. Det är de där timmarna efter lunch som är ”fria” och möjliga att leka fritt på skapa ett socialt sammanhang som är svårt att skapa på en tio-rast och lunchrast. De är viktiga!
 
I min kommun får föräldralediga (arbetslösa och sjukskrivna har ingen begränsning) ha barnen 10h på fritids och detta är något jag rekommenderar föräldrar som funderar på om det behövs eller ej framförallt förskoleklass och åk1. Det är de där timmarna efter lunch som är ”fria” och möjliga att leka fritt på skapa ett socialt sammanhang som är svårt att skapa på en tio-rast och lunchrast. De är viktiga!
Låter föredömligt tycker jag! Typ 2 h per dag efter skolan är väl perfekt.
 
Och själv tolkar jag hela texten som att det är fel att barnet blev placerad hos min vän och hennes man (barnets pappa) pga vännen är sjukskriven. Och att barnet behöver BUP för att få trytryghet, stöd, omsorh och kärlek. Ser inte hur man kan tolka den texten annat än så då fritids nämns inte alls.
Och då tolkade du mitt inlägg helt FEL. Jisses igen, snacka om att tro det värsta om folk! OCh @åke med! Jag menar ju precis tvärtom, om man är sjukskriven oavsett orsak är man det för att man ska ha tid för sin rehabilitering och inget annat. Det betyder absolut inte att man kan vara vare sig psykopat eller oerhört empatisk. Men man är inte sjukskriven bara för att det är så himla kul, utan för att man ska tid för att bli frisk såklart. Att då kommunen placerar ett barn hos en sjuksriven bonusförälder som i praktiken får stor del av ansvaret för detta barn är så himla fel, framförallt för barnet men också naturligtvis för den sjukskrivna som har fullt upp med sin rehabilitering. Det är KOMMUNEN jag kritiserade, jag har absolut NOLL koll på din kompis omsorgsförmåga. Hon kan ju vara moder Teresa själv med barn men hon är sjukskriven av en anledning och är desssutom BONUS-förälder.
I kommunen där jag bor har man som sjukskriven rätt till heltid på fritids alla dagar de har öppet under året, något annat är ju helt kontraproduktivt.
Jag tog illa upp av era inlägg, by the way, att ni kunde tolka det så galet det jag skrev!
 
Fast även om man hämtar ganska tidigt och faktiskt går ner i tid så slutar ju barn i t ex förskoleklass ofta skolan redan kanske halv ett och att en förälder ska kunna sluta redan till det varje dag känns ju inte rimligt. Dessutom finns det faktiskt gott om positiva bieffekter av fritids, såsom att man leker med kompisar och ofta gör roliga aktiviteter. Hos oss finns även frivillig läxstund för de som vill btw.

Jag har ju hela tiden sagt att det inte är rimligt...
 
Det kommunerna måste ge är
allmän förskola från 3 år,
förskola 15 timmar om föräldrarna är arbetslösa/föräldralediga (inte sjuka/förtidspensionerade )
vid förälders arbete/studier, med undantag för obekväm arbetstid.
Och om eleven har behov pga av familjens situation eller behöver särskilt stöd för sin utveckling.
Allt utöver det är frivilligt utifrån vad kommunen väljer.

Skollagen kapitel 8:
3 § Barn som är bosatta i Sverige och som inte har börjat i någon utbildning för fullgörande av skolplikten ska erbjudas förskola enligt vad som anges i 4-7 §§. Förskola behöver dock inte erbjudas under kvällar, nätter, veckoslut eller i samband med större helger. Lag (2017:1115).
4 § Barn ska från och med höstterminen det år barnet fyller tre år erbjudas förskola under minst 525 timmar om året, om inte annat följer av 5-7 §§.
5 § Barn ska från och med ett års ålder erbjudas förskola i den omfattning det behövs med hänsyn till föräldrarnas förvärvsarbete eller studier eller om barnet har ett eget behov på grund av familjens situation i övrigt.
6 § Barn, vars föräldrar är arbetslösa eller föräldralediga enligt föräldraledighetslagen (1995:584) för vård av annat barn, ska från och med ett års ålder erbjudas förskola under minst tre timmar per dag eller 15 timmar i veckan.
7 § Barn ska även i andra fall än som avses i 5 och 6 §§ erbjudas förskola, om de av fysiska, psykiska eller andra skäl behöver särskilt stöd i sin utveckling i form av förskola.
(Motsvarande för fritidshem i kapitel 14)

Faller sjukskrivning under ”familjens situation i övrigt” då? Jag tänker att Försökringskassan skulle ha svårt att köpa att man inte har någon arbetsförmåga alls (vid en sjukskrivning som prövar mot förmågan på hela arbetsmarknaden) om man samtidigt klarar av att ta hand om ett eller flera barn stora delar av dagarna.
 
Att flera hade kunnat jobba kortare dagar så att man kunde få komma hem och hämta barnen i vettig tid d.v.s. innan de är trötta och allt som återstår av dagen är kvällen. Men som sagt, det är inte realistiskt. Men jag tycker generellt sett att man spenderar för mycket tid på jobbet i jämförelse men den lediga tiden. Jag jobbar för att leva, jag lever inte för att jobba.

Jag håller med dig i sak, men som @ako skriver så är skoldagarna i tidig skolålder väldigt korta så jag har svårt att se att det inte skulle finnas utrymme för några fritidstimmar också. Min åttaåring går på fritids fyra dagar i veckan under terminerna nu när jag är föräldraledig, jag hämtar ca 14.40 två av de dagarna, 15.20 ytterligare en... och den sista brukar han få välja fritt, då brukar han oftast välja 15-16... eller 17, men det tillåter inte kommunen :D

Sedan antar jag att fritids liksom skola och förskola har ett kompensatoriskt uppdrag, det ska man i så fall inte glömma!
 
  • Gilla
Reactions: ako
Jag håller med dig i sak, men som @ako skriver så är skoldagarna i tidig skolålder väldigt korta så jag har svårt att se att det inte skulle finnas utrymme för några fritidstimmar också. Min åttaåring går på fritids fyra dagar i veckan under terminerna nu när jag är föräldraledig, jag hämtar ca 14.40 två av de dagarna, 15.20 ytterligare en... och den sista brukar han få välja fritt, då brukar han oftast välja 15-16... eller 17, men det tillåter inte kommunen :D

Sedan antar jag att fritids liksom skola och förskola har ett kompensatoriskt uppdrag, det ska man i så fall inte glömma!

Vad anses vara fritids kompensatoriska uppdrag?
 
”Fritidshemmet har, liksom förskoleklassen och skolan, ett kompensatoriskt uppdrag. Det innebär en strävan efter att uppväga skillnader i elevernas förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen”.

Där ser man. Så har jag aldrig uppfattat det. I så fall borde läxhjälp vara en naturlig del av fritids och det är det inte. De leker från skolan slutar tills man hämtar hem en trött unge som sen ska orka göra läxorna.
 
Ursäkta men känner du alla barn och alla fritids!? Väldigt mycket av leken sker just på fritids, skolans raster är inte så många och långa och fritids är för många barn ett väldigt bra komplement. Det är bara dumt att påstå att inga barn behöver fritids. Det är väldigt lätt att hamna utanför om man måste gå hem kl 13 varje dag! Sedan kan jag inte förstå hur du skulle få det till att man bara skulle träffa sina barn 1-2 h per dag genom att gå i skola och på fritids kl 8-16 (och kanske inte ens fritids varje dag utan kanske 3 om man inte har tillsynsbehov)?
Visst är det bra med tid för sig själv hemma, men lek och goda relationer till andra barn är det också.
Jag skrev "generellt". Ingenstans har jag skrivit "inget barn"...
Den övriga delen kanske jag va otydlig men jag syftade till den allmänna diskutionen som just nu är runt om i landet där föräldrar strider för rätten att ha sina barn hos pedagoger heltid dvs 40-50 timmar/veckan oavsett vad dom själv är sysselsatta med
 
Men soc är menade till att gå in först när det inte att går att lösa saker på andra sätt. Så är TS behov lösta med ett beslut enligt skollagen är det definitivt det som ska prövas först innan man går till soc. Och soc. kan ju inte gå in och styra över andra verksamheter så ska de ge någon insats lär det bli annat än tid på vanligt fritidshem. Vilket pga kamratkontakten avsågs vara det bästa för barnet i detta fall.
Absolut är det bra om det går att lösa oavsett hur det kan lösas. Soc finns ju där som stöd och man ska inte vara rädd att kontakta dom för stöttning. I den aktuella frågan kan jag bara uttala mig utifrån hur våran fattig kommun fungerar och där är det väldigt fyrkantigt i reglerna kring vilka barn som har rätt till barnomsorg, precis som du säger kan inte Soc styra andra verksamheter men dom kan ge rekommendationer utifrån vad dom anser är bäst för familjen och här väger deras ord betydligt tyngre än om familjen själv kontaktar ledningen för förskola/fritids.
 
Jag tycker att ditt uttalande om fritids är märkligt faktiskt. Min uppfattning är definitivt att barn som inte alls går på fritids missar en hel del socialt.

Detta fastän jag gärna har mina barn hemma och att vårat fritids definitivt har brister.
Jag kan ju bara uttala mig utifrån den erfarenhet jag har (vilket är mestadels från detta glesbefolkade län) och det är min ärliga uppfattning. men just nu sitter jag också och funderar på om våra barn har fler lovdagar/längre raster än vad som beskrivs av flera i tråden för här är skoldagen 8.30—14.45 för alla klasser. Undantag är fredagar då de slutar 12.45.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 192
Senast: leoparden
·
Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
649
Senast: Kilauea
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
16
· Visningar
2 368
Senast: Kilauea
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
6
· Visningar
5 064
Senast: clusia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp