Bukefalos 28 år!

Utbruten tråd: Barn på fritids när man är arbetslös?

Intressant....
För i de flesta fall är personalen fritidspedagoger eller möjligen förskollärare. Och många är väldigt någa med att framhålla att de är just pedagoger... Och som pedagoger, nog sjutton ska de kunna undervisa... Eller åtminstone hjälpa barnen att göra sina läxor - läxor på upp till mellanstadienivå ska väl varenda människa kunna hjälpa till med, på ren allmänbildning...
På de flesta ställen är tyvärr andelen utbildad personal (högskoleexamen) inte särdeles stor: https://tidningenfritidspedagogik.se/rekordfa-utbildade-i-fritidshemmen/
 
Lånar tråd lite då det rör sig om ungefär samma ämne.

Min vän är gift med en som tidigare har barn. Barnet i sig har många diverse diagnoser. Barnet går i skola och slutar alltid 13.30 de dagarna och måste gå direkt hem då hen inte har rätt till fritids. Min vän är sjukskriven pga psykisk ohälsa. Pappan jobbar 8-17 i annan stad.

Borde inte hen ha rätt till fritids så länge hans pappa arbetar eller blir en icke mamma per automatik ansvarig för tiden efter skolan bara för de är gifta?
 
Lånar tråd lite då det rör sig om ungefär samma ämne.

Min vän är gift med en som tidigare har barn. Barnet i sig har många diverse diagnoser. Barnet går i skola och slutar alltid 13.30 de dagarna och måste gå direkt hem då hen inte har rätt till fritids. Min vän är sjukskriven pga psykisk ohälsa. Pappan jobbar 8-17 i annan stad.

Borde inte hen ha rätt till fritids så länge hans pappa arbetar eller blir en icke mamma per automatik ansvarig för tiden efter skolan bara för de är gifta?
Jag har läst någon formulering som säger ungefär att vuxna som delar hushållsgemenskap antas dela ansvar för det gemensamma hushållet som helhet och däri ingår att ta hand om barnen.

Men vissa fall av sjukdom begränsar förmågan att ta hand om barnet, och om så är fallet bör det ha rätt till fritids när den enda som kan göra det jobbar.
 
Jag har läst någon formulering som säger ungefär att vuxna som delar hushållsgemenskap antas dela ansvar för det gemensamma hushållet som helhet och däri ingår att ta hand om barnen.

Men vissa fall av sjukdom begränsar förmågan att ta hand om barnet, och om så är fallet bör det ha rätt till fritids när den enda som kan göra det jobbar.

Tack för svar! :)
 
Lånar tråd lite då det rör sig om ungefär samma ämne.

Min vän är gift med en som tidigare har barn. Barnet i sig har många diverse diagnoser. Barnet går i skola och slutar alltid 13.30 de dagarna och måste gå direkt hem då hen inte har rätt till fritids. Min vän är sjukskriven pga psykisk ohälsa. Pappan jobbar 8-17 i annan stad.

Borde inte hen ha rätt till fritids så länge hans pappa arbetar eller blir en icke mamma per automatik ansvarig för tiden efter skolan bara för de är gifta?

Hon har inget ansvar för att hämta eller lämna och hennes arbetstider påverkar inte barnets rätt till fritids öht. Jag vet att den här diskussionen varit uppe flera ggr tidigare och slutsatsen blir alltid att en bonusförälder, gift eller ej, inte har skyldighet att lämna/hämta i förskola eller på fritids. Däremot påverkar en sammanboende bonusförälders inkomst avgiften för förskola eller fritids.
 
Lånar tråd lite då det rör sig om ungefär samma ämne.

Min vän är gift med en som tidigare har barn. Barnet i sig har många diverse diagnoser. Barnet går i skola och slutar alltid 13.30 de dagarna och måste gå direkt hem då hen inte har rätt till fritids. Min vän är sjukskriven pga psykisk ohälsa. Pappan jobbar 8-17 i annan stad.

Borde inte hen ha rätt till fritids så länge hans pappa arbetar eller blir en icke mamma per automatik ansvarig för tiden efter skolan bara för de är gifta?

Är man sjukskriven har man rätt att ha barnet på fritids/förskola likvärdigt med när man jobbar.
 
Hon har inget ansvar för att hämta eller lämna och hennes arbetstider påverkar inte barnets rätt till fritids öht. Jag vet att den här diskussionen varit uppe flera ggr tidigare och slutsatsen blir alltid att en bonusförälder, gift eller ej, inte har skyldighet att lämna/hämta i förskola eller på fritids. Däremot påverkar en sammanboende bonusförälders inkomst avgiften för förskola eller fritids.

Är man sjukskriven har man rätt att ha barnet på fritids/förskola likvärdigt med när man jobbar.

Enligt skolan har dom inte det :/ Finns det någon lag man kan hänvisa till?
(Barnet i sig har varit på flertalet olika familjehem sedan hen var runt 2 år. Hen fick flytta hem till sin pappa för ca 2 år sedan då det senaste familjehemmet inte längre ville ha hen).

Socialen är dock inkopplad i bakgrunden så hoppas skolan ändrar på sig tills hösten i alla fall. Är ju bara bra om hen kan få tid att leka med jämnåriga och min vän kan "läka" mer igen.
Min vän fasar redan över dessa 10 veckor där hon kommer vara själv med hen under sommarlovet, barnet får inte ens sommarfritids. Pappan till barnet har nyss börjat nytt arbete och har ingen semester.

(Värt att nämna: min vän älskar dock ungen och ser hen som sin egna, barnet i sig ser henne som sin mamma. Hen har även sagt att hen vill hon ska adotera så min vän blir hens mamma på pappret. Men hen är en överaktiv, uppmärksamhetssökande person som är på en hela tiden och munnen går i ett. Samma fråga frågas om och om och om, saker glöms bort hela tiden o.s.v. samt kräver närhet 24/7 så min vän får knappt någon lugn stund vilket inte varit bra för hennes psykiska mående).
 
Enligt skolan har dom inte det :/ Finns det någon lag man kan hänvisa till?
(Barnet i sig har varit på flertalet olika familjehem sedan hen var runt 2 år. Hen fick flytta hem till sin pappa för ca 2 år sedan då det senaste familjehemmet inte längre ville ha hen).

Socialen är dock inkopplad i bakgrunden så hoppas skolan ändrar på sig tills hösten i alla fall. Är ju bara bra om hen kan få tid att leka med jämnåriga och min vän kan "läka" mer igen.
Min vän fasar redan över dessa 10 veckor där hon kommer vara själv med hen under sommarlovet, barnet får inte ens sommarfritids. Pappan till barnet har nyss börjat nytt arbete och har ingen semester.

(Värt att nämna: min vän älskar dock ungen och ser hen som sin egna, barnet i sig ser henne som sin mamma. Hen har även sagt att hen vill hon ska adotera så min vän blir hens mamma på pappret. Men hen är en överaktiv, uppmärksamhetssökande person som är på en hela tiden och munnen går i ett. Samma fråga frågas om och om och om, saker glöms bort hela tiden o.s.v. samt kräver närhet 24/7 så min vän får knappt någon lugn stund vilket inte varit bra för hennes psykiska mående).

Snabb googling hittade en sida från Karlshamns kommun: http://www.karlshamn.se/sv/Karlshamn/Verka/Barn--utbildning/Barnomsorg/Fragor-och-svar/#sjukskriven jag är sjuk fritids
  • Får mitt barn vara på förskolan när jag är sjukskriven?
    Som förälder/vårdnadshavare avgör du om du är i behov av barnomsorg under tiden du är sjukskriven.
    Får mitt barn vara på fritids när jag är sjukskriven?
    Som förälder/vårdnadshavare avgör du om du är i behov av barnomsorg under tiden du är sjukskriven.

Men olika kommuner kan ju ha olika regler även om de fyra jag snabbt hittade efter googling verkar rätt eniga.

Vellinge: "När du som förälder är sjuk får barnet vistas i förskola/fritidshem under den tid som kan anses skälig i relation till din sjukdom eller efter överenskommelse med personalen. Observera att läkarintyg kan krävas. "

Falköping: "Om du som förälder är sjuk, är det du som avgör om dit barn ska vara hemma. Är du hemma och vårdar sjukt barn eller är ledig, ska givetvis ditt barn också vara ledig. "

Skellefteå: "Jag är sjukskriven, får mitt barn vara på förskola/fritids?
Ja, ditt barn får vara där sina vanliga tider. Men om schemat normalt är under obekväm arbetstid ändras det till dagtid."
 
Men det är väl bara i kommuner som har valt att erbjuda det som bonus, inte som del av den obligatoriska barnomsorgen för alla?

Jag hittar inga allmänna lagar om det utan bara enskilda kommuners svar deras hemsidor. De första fyra jag kollade på låter barn till sjukskrivna vara på fritids. Se inlägget jag postade nyss.
 
Enligt skolan har dom inte det :/ Finns det någon lag man kan hänvisa till?
(Barnet i sig har varit på flertalet olika familjehem sedan hen var runt 2 år. Hen fick flytta hem till sin pappa för ca 2 år sedan då det senaste familjehemmet inte längre ville ha hen).

Socialen är dock inkopplad i bakgrunden så hoppas skolan ändrar på sig tills hösten i alla fall. Är ju bara bra om hen kan få tid att leka med jämnåriga och min vän kan "läka" mer igen.
Min vän fasar redan över dessa 10 veckor där hon kommer vara själv med hen under sommarlovet, barnet får inte ens sommarfritids. Pappan till barnet har nyss börjat nytt arbete och har ingen semester.

(Värt att nämna: min vän älskar dock ungen och ser hen som sin egna, barnet i sig ser henne som sin mamma. Hen har även sagt att hen vill hon ska adotera så min vän blir hens mamma på pappret. Men hen är en överaktiv, uppmärksamhetssökande person som är på en hela tiden och munnen går i ett. Samma fråga frågas om och om och om, saker glöms bort hela tiden o.s.v. samt kräver närhet 24/7 så min vän får knappt någon lugn stund vilket inte varit bra för hennes psykiska mående).
Har hon pratat med sin läkare om situationen, om de särskilda behov som barnet har och om hur hennes hälsa/tillfrisknande påverkas?
 
Så konstigt när regler går emot varandra. Skulle du fråga A-kassan så skulle det vara självklart att barnet skulle vara på fritids, för hur skulle du annars kunna söka jobb 8 h/dygn? Helst mer än så beroende på vem som svarar när man ringer...
 
Enligt skolan har dom inte det :/ Finns det någon lag man kan hänvisa till?
(Barnet i sig har varit på flertalet olika familjehem sedan hen var runt 2 år. Hen fick flytta hem till sin pappa för ca 2 år sedan då det senaste familjehemmet inte längre ville ha hen).

Socialen är dock inkopplad i bakgrunden så hoppas skolan ändrar på sig tills hösten i alla fall. Är ju bara bra om hen kan få tid att leka med jämnåriga och min vän kan "läka" mer igen.
Min vän fasar redan över dessa 10 veckor där hon kommer vara själv med hen under sommarlovet, barnet får inte ens sommarfritids. Pappan till barnet har nyss börjat nytt arbete och har ingen semester.

(Värt att nämna: min vän älskar dock ungen och ser hen som sin egna, barnet i sig ser henne som sin mamma. Hen har även sagt att hen vill hon ska adotera så min vän blir hens mamma på pappret. Men hen är en överaktiv, uppmärksamhetssökande person som är på en hela tiden och munnen går i ett. Samma fråga frågas om och om och om, saker glöms bort hela tiden o.s.v. samt kräver närhet 24/7 så min vän får knappt någon lugn stund vilket inte varit bra för hennes psykiska mående).

Det ska finnas ett prejudicerande mål där det fastslås att bonusföräldar inte är att jämställa med vårdnadshavare och det spelar ingen roll om bonusmamman i det här fallet är sjukskriven eller inte. Det är vårdnadshavaren arbetstider som avgör rätten till fritids. Skickar en screenshot där domen nämns i ett annat forum. Screenshot_20180606-164618_Samsung Internet.jpg
 
Har hon pratat med sin läkare om situationen, om de särskilda behov som barnet har och om hur hennes hälsa/tillfrisknande påverkas?

Min vän har pratat med sin läkare och psykolog och de är på hennes sida och vad jag vet har de faktiskt skrivit intyg.
Barnets kontakt på bup har även skrivit intyg om att det vore bra om hen får vara på dagis för att få det sociala som hen behöver. Men det var en bukefalist som skrev till mig om just detta + min kommuns sätt och de har tydligen fått lite smäll på fingrarna innan för de nekat barn fritids trots de har rätt.

Barnet har också, som sagt, stöd från socialen och något ställe där som också intygar om att han bör få vara på fritids. Men nu efter att bukefalisten skrev till mig har jag sagt vad hon kan göra och överklaga till en annan distans. Så förhoppningsvis löser det sig.
 
Så konstigt när regler går emot varandra. Skulle du fråga A-kassan så skulle det vara självklart att barnet skulle vara på fritids, för hur skulle du annars kunna söka jobb 8 h/dygn? Helst mer än så beroende på vem som svarar när man ringer...
Är det inte så att de ibland kräver att man ska kunna tala om viss tid i förväg när man behöver också? Så att man t.ex. inte kan ta springvick som man kallas till samma morgon. Då uppfyller man väl inte ens kravet att stå till arbetsmarknadens förfogande efter vad jag förstår.

Och hur är det med olika AF-betalda aktiviteter, typ praktik? Då är man väl tekniskt sett arbetslös trots att man är sysselsatt med något mer eller mindre arbetslikt hela dagen.
 
Jag var nyligen arbetsökande i Göteborg och min dotter hade då vanligtvis inte fritids efter skolan. Fick jag tillfälligt jobb, intervju, möte eller någon aktivitet, även t ex nätverksmöten berättade jag det så tidigt det gick och då fick hon vara på fritids.
 
Är det inte så att de ibland kräver att man ska kunna tala om viss tid i förväg när man behöver också? Så att man t.ex. inte kan ta springvick som man kallas till samma morgon. Då uppfyller man väl inte ens kravet att stå till arbetsmarknadens förfogande efter vad jag förstår.

Och hur är det med olika AF-betalda aktiviteter, typ praktik? Då är man väl tekniskt sett arbetslös trots att man är sysselsatt med något mer eller mindre arbetslikt hela dagen.

På de ställen där jag har jobbat (förskola och/eller fritids) har ovanstående aldrig varit några problem. Praktik har räknats som sysselsättning på samma sätt som arbete/studier. Det har heller aldrig varit några problem med vik. Vet man som personal att föräldern hoppar in och jobbar vid behov så är man ju beredd på detta. Inget konstigt alls.
 
Enligt skolan har dom inte det :/ Finns det någon lag man kan hänvisa till?
(Barnet i sig har varit på flertalet olika familjehem sedan hen var runt 2 år. Hen fick flytta hem till sin pappa för ca 2 år sedan då det senaste familjehemmet inte längre ville ha hen).

Socialen är dock inkopplad i bakgrunden så hoppas skolan ändrar på sig tills hösten i alla fall. Är ju bara bra om hen kan få tid att leka med jämnåriga och min vän kan "läka" mer igen.
Min vän fasar redan över dessa 10 veckor där hon kommer vara själv med hen under sommarlovet, barnet får inte ens sommarfritids. Pappan till barnet har nyss börjat nytt arbete och har ingen semester.

(Värt att nämna: min vän älskar dock ungen och ser hen som sin egna, barnet i sig ser henne som sin mamma. Hen har även sagt att hen vill hon ska adotera så min vän blir hens mamma på pappret. Men hen är en överaktiv, uppmärksamhetssökande person som är på en hela tiden och munnen går i ett. Samma fråga frågas om och om och om, saker glöms bort hela tiden o.s.v. samt kräver närhet 24/7 så min vän får knappt någon lugn stund vilket inte varit bra för hennes psykiska mående).
Men jisses, vilket skumt ärende. Barnet hamnar hos en sjukskriven bonusförälder efter att familjehemmet har kastat ut barnet? Bland det värsta jag hört faktiskt. Jag hoppas innerligt att barnet har stöd på BUP så att hen får det stöd och trygghet och omsorg och kärlek som hen behöver? känns ju som kommunen missat en del här, faktiskt. Jag har barn med autistiska drag och jag har dels en mkt närvarande partner och ingen av oss är sjukskrivna heller. Det är astufft ändå. Att en sjukskriven bonusförälder - hur snäll hon än är - ska ta hand om ett barn med diagnoser och olika trauman får man anta är helt enkelt vansinnigt.
 
Mitt barn orkade inte med läxorna lika bra när hon gick på fritids (kom hem efter kl. 16) som hon gör nu (kommer hem efter kl. 13). Läxor görs inte på fritids. Det ingår inte i deras uppdrag, fritids är ren barnpassning. Bara lek och personalen är inte utbildad att undervisa (enligt fritidspersonal jag pratat med).
Fritidshem har ett eget kapitel i läroplanen för grundskolan så att de enbart ska erbjuda barnpassning stämmer inte alls. Det betyder inte att de behöver erbjuda läxhjälp men de ska vara så mycket mer än barnpassning. https://www.skolverket.se/laroplane...dskoleutbildning/grundskola/laroplan#anchor_4
Sen är även min fundering över läxorna? Vad är det för läxor? Normalt sett skulle jag godta läsläxa och glosläxor i den åldern då man går på fritids, möjligtvis en matteläxa. Men det borde handla om typ 10 min läxläsning om dagen, maximalt.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 175
Senast: leoparden
·
Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
637
Senast: Kilauea
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
16
· Visningar
2 361
Senast: Kilauea
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
6
· Visningar
5 044
Senast: clusia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp