Utbruten tråd: wffs - testa?

Det engelska företaget och slu erbjuder tagelprov. Jag har förstått det sim att blodprov bara behövs för godkända hingstar

Så kanske det är, jag har egentligen bara varit intresserad av SLU eftersom det verkar enklare och jag känner flera som använt det och är nöjda.
 
Nu när det diskuteras om att anlaget egentligen kommer från arabhästen, borde man testa även andra raser än halvblod? Tänker nu både på fullblod, arabhäst, ridponny och welsh.
 
Nu när det diskuteras om att anlaget egentligen kommer från arabhästen, borde man testa även andra raser än halvblod? Tänker nu både på fullblod, arabhäst, ridponny och welsh.
Är det ett såpass stort problem att man behöver testa? Har det dykt upp föl där det varit skäl att misstänka WFFS? Tänker att det är en något bredare avelsbas i dessa raser jämfört med halvblod där många hästar är släkt?

Det dyker ju upp olika genetiska sjukdomar hos olika raser då och då, eftersom det blivit lättare att testa. Läste att det hittats PSSM hos New forestponnyer nyligen, där har man lyckats spåra vilka linjer det kommer ifrån men alla hingstar i avel ska testas för anlaget.
 
Är det ett såpass stort problem att man behöver testa? Har det dykt upp föl där det varit skäl att misstänka WFFS? Tänker att det är en något bredare avelsbas i dessa raser jämfört med halvblod där många hästar är släkt?

Det dyker ju upp olika genetiska sjukdomar hos olika raser då och då, eftersom det blivit lättare att testa. Läste att det hittats PSSM hos New forestponnyer nyligen, där har man lyckats spåra vilka linjer det kommer ifrån men alla hingstar i avel ska testas för anlaget.

Det är ju sällan det föds föl, mkt oftare att stoet resorberar. Sen hur utbrett det är är ju omöjligt att säga. Om det inte kommer från arabhästen, så är det kanske inte alls förekommande i de raser jag nämnt (förutom ridponnyer med halvblodsinslag förstås).
 
Det är ju sällan det föds föl, mkt oftare att stoet resorberar. Sen hur utbrett det är är ju omöjligt att säga. Om det inte kommer från arabhästen, så är det kanske inte alls förekommande i de raser jag nämnt (förutom ridponnyer med halvblodsinslag förstås).
Så är det. Kan ju vara en förklaring till varför vissa kombinationer inte fungerar.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 645
Senast: vtok
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 205
Senast: QueenLilith
·
IT & mobiler Har funderat ett tag på att köpa en riktig kamera men det har inte blivit av pga många anledningar, bl.a. då vissa anger att...
Svar
8
· Visningar
1 009
Senast: Lii
·
Skola & Jobb Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 889
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp