Utbrytare!!!

Mearas

Trådstartare
Nu är jag desperat!

Min hingståring rymmer genom elstaket med tre trådar 150 cm högt samt in i andra likadana hagar.
Han har dessutom hoppat över trästaket och stålgrind i liknande höjder vid två tillfällen tidigare.

Eftersom han rymt massvis med gånger nu så får han stå inne.

Staketen är i toppskick med antingen el och/eller trä.

Vad ska jag göra?

Hobbla? Box dygnet runt?

:confused:

Sv: Utbrytare!!!

För det första, går han ensam? Ge honom sällskap som han gillar.
En unghäst vill självklart inte gå ensam. Finns det tillräckligt med bete? Om han ändå bryter sig ut, prova med följande:

1: Se till att elen verkligen fungerar med bra styrka.

2: Blöt ner hela hästen ordentligt. :devil:

3: Se till att han kommer i kontakt med staketet.

Detta har funkat för de proffsrymmare jag hade förr. Men, som sagt, se först till att hans behov av sällskap och mat är tillgodosett.

Självklart har han sällskap. Två andra hingståringar. Betet de går på är en avhuggen klövervall ca 1½ha. så...
Vatten har jag prövat och det blir bara aningen bättre. men han fattar snabbt att han kan rymma när ingen är där :(

Elen är det kanske det bästa kräm i men det är dock el runt om i alla trådar så pass att de andra hästarna reagerar på det.

Ni ikväll har jag byggt en liten hage med rejält staket som sitter precis intill aggregatet. hoppas det hjälper tillfälligt.
Synd om honom bara eftersom han får gå ensam och i en boxhage.

tack för svaret dock!

Låter som om det inte är nog kräm i elstängslet.
Testa med ett testinstrument, bör ligga på över 5000 volt, helst 7-8 000 på en sådan buse.
Oftast är det jordningen som brister.

Mearas skrev:
Nu är jag desperat!

Min hingståring rymmer genom elstaket med tre trådar 150 cm högt samt in i andra likadana hagar.
Han har dessutom hoppat över trästaket och stålgrind i liknande höjder vid två tillfällen tidigare.

Eftersom han rymt massvis med gånger nu så får han stå inne.

Staketen är i toppskick med antingen el och/eller trä.

Vad ska jag göra?

Hobbla? Box dygnet runt?

:confused:

Pm:a mig så kan jag ge dig råd...efter att ha haft en mästerrymmare på gården :crazy:

I alla år som jag hållt på med hästar så har jag fått lära mig att inte kastrera vid den här tiden pga av värmen, insekterna etc.
Men jag har ändå funderat på det då jag ska skära honom i häst ändå.

Är det bättre att han hela tiden rymmer, och riskerar att skada sig och kanske även andra, tycker du?

Fast det enda jag hindrar med kastrering är ev betäckningar... Vilket förstås kan vara skäl nog. Att han rymmer sitter inte i kulorna.

Har du koll på hur det funkar i flocken? Så att han inte rymmer för att de andra två gaddar ihop sig och mobbar honom?

Annars - kolla jordningen! Speciellt när det är torrt jordar det ju dåligt.

Jag har också haft en mästerrymmare som fick förses med antenn på grimman. Annars letade hon upp ett ställe där undertråden var slapp och så gick hon rakt på under tråden till hon var ute. Sen fortsatte hon att beta UTANFÖR hagen. Hon gick aldrig någonstans, höll sig alltid utanför hagen!

Indy

Låter som ett el-fel i mina öron. Har man bra skjuts på tråden och välanpassat aggregat med tillhörande välgjort elstängsel så håller sig hästarna innanför staketet efter att de gått på tråden en gång.

Har sett så många skriva dom har*jättebra stängsel och jättebra ström i*..men absolut ingen skriver vilken styrka de har ut i trådarna samt vilken styrka aggregatet är på...inte heller skrivs det vilket motstånd det är i eltrådarna, inte heller vilken tråd som används. Bara för de andra reagerar på tråden så kanske denna häst behöver lite mera kräm...Gå ut med stängseltestaren och testa runtom samt kolla även din jordning...

Jag skrev vad hon borde ha för styrka i min tidigare tråd ;-)
Till mina unghingstar nu på sommarebete har jag ett mindre aggregat, tror det ligger på runt 3 joule, stängslet är ca 2 km (har stängt av ett helt näs i sjön och tråden är ca 1 km x 2 trådar) Tråden jag köper har alltid ett ohmvärde på 0.0... nånting. Jag har två jordspett (jag vet, ett för lite) som sitter i blötaste delen på hagen, myrmark. Jag får ut 7200 volt i det stängslet. KANON!!
I vinterhagarna hemma ligger styrkan på ca 5000 volt med jordning i marken, har även en separat jordtråd mellan eltrådarna och kommer där upp i 7000 volt (kontakt med en el och en jordtråd) Hemma har jag ett Toro Magnum Super (låter flott va?) det är på 9 joule och jag har 9 jordspett nedsatta i kanten av ett blött dike.

All tråd jag köper har ett lågt ohmtal, helt 0.0 nånting. Jag föredrar 3 mm polyetentråd med flera invävda stål/koppartrådar. Sen är jag jättenoga i alla skarvar. Tar gärna en mjuk ståltråd och virar runt/förbi skarven för att strömmen lätt skall passera skarven. Alla elband jag har provat har strömtrådarna nötts av vid isolatorerna på, även det superdyra lyxbanden. SUCK! Men det blåser en del i fjällen!

Elrepen gillar jag men är svåra att hitta till överkomligt pris med lågt ohmvärde.
Ståltråd är ju det bästa men den är knepig när man lägger ned tråden över vinter, den vill ju vrida sig och skena iväg. Dessutom så rostar den rätt fort och då leder den ju sämre. Så vit/svart eller vit/orange 3 mm polyeten med lågt ohmtal är det bästa för mig, enkel att hantera och syns bra.

Det var mina stängseltips!
Jo, jag har alltid, alltid på strömmen. Dom får aldrig lära sig att den KAN vara av utan tråd = stöt!

Vår utbrytarkung (gammal d-ponny valack) hålls inne i hagen genom:
- 150 cm massiv trästaket
- elband både på staketet och innanför hagen (en extra elstaket inne i hagen)
- dyr elaggregat med jordning i marken ( och mycket ström). Har övergått från elband till "ståltråds" liknande band som vanligen används för kor
- galler fastsatt i staketet så han inte kan sätta huvudet mellan plankorna

Med dessa metoder hålls han innanför staketet. Tidigare har han totalt nonchalerat ström och staketshöjd. Kryper under, hoppar över eller går igenom. Vårt nuvarande elaggregat+ banden är super i kombination med trästaket. Nu blir det för jobbigt för honom att ta sig ut trots att det fortfarande händer ibland.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 391
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Får hem en minishettis och i alla mina hagar har jag elstaket,där det ibland är fungerande tråd och i vissa hagar inte,samt att det är 2...
Svar
5
· Visningar
1 497
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka