Måste väl finnas någon/några här som varit iväg på utbytesstudier?
Jag vill åka iväg på det och skulle vilja höra om ni har några tips eller så att dela med er av?
Vart åkte ni och varför blev det just dit? Vad läste ni?
//r
Jag har varit utbytesstudent i flera vändor, i alla vändor utom den sista var det i första hand platsen jag ville till, i andra hand universitetet.
Först i St Petersburg, där jag läste ryska. Kontakten med universitetet fick jag via ryska institutionen på universitetet där jag pluggade i Sverige, de hade information om olika organisationer som hjälpte till att ordna det praktiska och hade kontakterna med de ryska universiteten. De hjälpte även till med visum och boende.
Nästa vända var till London, läste motsvarande magisterkurs (D-nivå) i Engelska. Den här gången var heminstitutionen på mitt universitet i Sverige ingen hjälp, de hade inga etablerade utbytesprogram, så jag sökte via det vanliga engelska systemet (samma som engelsmännen använder). När jag väl kommit in på ett universitet hade de studentrum man kunde hyra.
Tredje vändan var till Wien, den här gången genom ett etablerat studentutbyte - lätt det enklaste, bara att fylla i en blankett hos mitt universitet hemma i Sverige, och sen var allt det praktiska ordnat. Boende ordnades också via utbytet.
Fjärde vändan till Köln, ordnade detta själv, så det tog mer tid, ville till ett specifikt universitet, så där behövde jag först bygga upp kontakt med några av de som jobbade där, innan det blev klart med plats. Hyrde sedan bostad först av universitetet, och sen av en kollega.
Tips - se till att ordna med studierna och bostad innan du åker, det underlättar väldigt. Finns det etablerade utbytesprogram där du är så är det mycket enklare än att ordna ett eget utbyte. Räkna med att du i första hand kommer hänga med andra utbytesstudenter, allrahelst om du åker till ett icke-engelskspråkigt land, men undervisningen är på engelska. Kan du språket, försök läsa några "vanliga" kurser, undvik eventuella specialkurser för utbytesstudenter, som ofta är sämre.
Passa på att resa lite i närområdet, häng med på gemensamma resor om kåren ordnar dem, eller åk själv eller med någon du träffar där. Typ en helg eller en dag till städer/sevärdheter i området.