Utbytesstudier?

Måste väl finnas någon/några här som varit iväg på utbytesstudier? :)

Jag vill åka iväg på det och skulle vilja höra om ni har några tips eller så att dela med er av? :)

Vart åkte ni och varför blev det just dit? Vad läste ni? :)

//r

Jag var två terminer på ett universitet på Irland. Valde just det universitetet pga kursutbudet och landet dels pga jag alltid varit nyfiken på Irland och dels pga språket, ville prata engelska helt enkelt.

Läste mediekommunikation i Sverige och på Irland blev det endel mediakurser men också endel kurser inom samhällskunskap och kultur.

Mitt tips är åk! Det var mina två roligaste terminer av alla mina år som student. En riktig upplevelse och jag trivdes så otroligt bra. Hamnade på ett universitet med många utbytesstudenter (ca 500 termin 1) så jag träffade folk från stora delar av världen vilket var otroligt roligt.

Min dotter har drömt om att plugga på ett amerikanskt college sedan hon var liten. Hon gick ett internationellt program på universitetet och gjorde sin dröm till verklighet näst sista terminen. Hon är väldigt glad att hon kom iväg. På hennes utbildning kunde man inte vara utbytesstudent sista terminen. Hur det är på andra utbildningar vet jag inte.

Hon bodde på campus och delade där rum med en annan tjej.

Jag gjorde mitt examensarbete utomlands, i Dublin, Irland. Det var verkligen superkul! De tre månaderna gick alldeles för fort!
Jag bodde de första veckorna inneboende hos en äldre kvinna som ordnats via skolan på nån vänster. Jättetrevlig, var som att bo hemma hos farmor maten färdig när man kom hem och serverad frukost på morgonen osv. :love:
Sen fixade jag boende inne i stan på ett college i närheten av där jag gjorde mitt exjobb. Bodde tillsammans med en fransyska. :)

Jag säger som övriga, BARA ÅK!!! :bump::banana:

Tusen tack för era svar! Jag blir bara mer och mer taggad, jättekul att läsa om vad ni (och dottern, TinyWiny) varit ute på!

Jag väntar fortfarande på svar från skolan, men ska uppdatera här när jag får svar =).

//r

Hmm, det verkar vara lite segt att få någon specifik hjälp med det här från skolan just nu...

Jag fick ett svar på mitt mail från kontaktpersonen i skolan, men hon hänvisade bara till sidorna på hemsidan och skrev att hon är tillbaka på måndag om jag vill maila eller ringa då.. och det är ju bra, men jag vill ju veta nåt konkret nu...^^

Men, jag tänkte fråga er vad ni skulle gissa på att följande kurser faller inom för kategori?

Jag läser alltså Hälsovetenskapliga programmet med inriktiktning biovetenskap och kurserna vi ska läsa de aktuella terminerna är;

- Motivation och beteende (obl.)
- Farmakologi för hälsovetare (obl.)

- entreprenörskap för hälsovetare (kan bytas ut)
- etik och kommunikation (kan bytas ut)
- (examensarbete, uppsats)

12375301_10153331584770678_8553123614337405079_o.jpg

Detta är kategorierna och jag är rätt vilsen, jag förstår att ingen av er kan veta, men vad skulle ni tro?

//r

Är också i valet att göra utbyte.. Men gäller att jag hittar ett universitet som kan ge mig något annat än vad mitt nuvarande kan, att det blir värt det. Funderar på Bergen i Norge då de har ett annat angreppsätt på det ämnet jag studerar.
Studerar på en konstutbildning, så för mig är det viktigt att jag tror att lärarna kommer passa mig så jag får bra handledning, men också att det är en öppen utbildning med en vid syn på konst. Vill ha nya ingångar och nytt perspektiv.
Jätteviktigt för mig att terminen kommer ge mig lika mycket eller mer i mitt konstnärliga arbete som det skulle göra att stanna på mitt universitet.

Det som främst håller mig här är hästen, vet inte vad jag ska göra med honom. Men också att jag har uppdrag inom kåren som sträcker sig över den tiden också som jag måste hitta mig en ersättare till.
Så jag vet inte hur jag ska göra. Måste bestämma mig första februari om jag ska göra det, men i praktiken behöver jag bestämma mig tidigare då jag måste skicka in arbetsprover för min ansökan.

Aaaaah, måste avreagera mig lite!

Inte tillkommit något nytt, jag har varit en snäll flicka och avvaktat och väntat på svar från människan på skolan som jag mailat till. Nu har jag tröttnat på att vänta, så jag ringde, men han var inte inne, såklart. Lämnade ett meddelande och hoppas han snart ringer upp!

Jag har tvekat länge om det här som sagt och nu när jag är redo, verkar det som om allt blir spolierat av att jag inte kommer hinna få in nån ansökan =( =(.

//r

Ge inte upp än! Vet precis hur hopplöst det kan vara med att försöka få kontakt med ansvariga för utbytesstudier... :banghead: Men det löser sig alltid! Annars får man väl skicka in en ansökan ändå och korrigera efter hand.

Måste väl finnas någon/några här som varit iväg på utbytesstudier? :)

Jag vill åka iväg på det och skulle vilja höra om ni har några tips eller så att dela med er av? :)

Vart åkte ni och varför blev det just dit? Vad läste ni? :)

//r

Jag har varit utbytesstudent i flera vändor, i alla vändor utom den sista var det i första hand platsen jag ville till, i andra hand universitetet.

Först i St Petersburg, där jag läste ryska. Kontakten med universitetet fick jag via ryska institutionen på universitetet där jag pluggade i Sverige, de hade information om olika organisationer som hjälpte till att ordna det praktiska och hade kontakterna med de ryska universiteten. De hjälpte även till med visum och boende.

Nästa vända var till London, läste motsvarande magisterkurs (D-nivå) i Engelska. Den här gången var heminstitutionen på mitt universitet i Sverige ingen hjälp, de hade inga etablerade utbytesprogram, så jag sökte via det vanliga engelska systemet (samma som engelsmännen använder). När jag väl kommit in på ett universitet hade de studentrum man kunde hyra.

Tredje vändan var till Wien, den här gången genom ett etablerat studentutbyte - lätt det enklaste, bara att fylla i en blankett hos mitt universitet hemma i Sverige, och sen var allt det praktiska ordnat. Boende ordnades också via utbytet.

Fjärde vändan till Köln, ordnade detta själv, så det tog mer tid, ville till ett specifikt universitet, så där behövde jag först bygga upp kontakt med några av de som jobbade där, innan det blev klart med plats. Hyrde sedan bostad först av universitetet, och sen av en kollega.

Tips - se till att ordna med studierna och bostad innan du åker, det underlättar väldigt. Finns det etablerade utbytesprogram där du är så är det mycket enklare än att ordna ett eget utbyte. Räkna med att du i första hand kommer hänga med andra utbytesstudenter, allrahelst om du åker till ett icke-engelskspråkigt land, men undervisningen är på engelska. Kan du språket, försök läsa några "vanliga" kurser, undvik eventuella specialkurser för utbytesstudenter, som ofta är sämre.

Passa på att resa lite i närområdet, häng med på gemensamma resor om kåren ordnar dem, eller åk själv eller med någon du träffar där. Typ en helg eller en dag till städer/sevärdheter i området.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
796
Senast: Anna-Bella
·
Kropp & Själ I sommar verkar jag bli ensam med semester här hemma. Jag har egentligen inga problem med att vara hemma, har hur många projekt som...
Svar
18
· Visningar
657
Senast: em76
·
Skola & Jobb Jag hade ett jobb jag trivdes bra med. Av personliga skäl flyttade jag i höstas runt 40 mil och bytte i samband med det jobb. Jag...
Svar
16
· Visningar
871
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka