Bukefalos 28 år!

utdömning?

F

furuskär

Hur ställer sig försäkringsbolaget till en häst som inte går att spruta för att släcka leder men som i upprepade gånger blir halt? Har åkt ut och in på klinik och pållan har käkat antiinflammatoriskt i omgångar, har scintats och röntgas men hältan kvarstår. Vet. har inte lyckats spruta henne för att släcka leder. Så här står jag nu med en halt häst som vet inte kan undersöka. Ngn som har erfarenhet av liknande och hur försäkringsbolaget ställer sig till en ev. utdömning om hon fortsätter att vara halt, dock utan en möjlighet att spruta lederna. Missförstå mig inte, jag vill ha min pålla kvar och komma fram till ett svar men just nu ser det svårt ut.. :(
 
Vad har man kommi fram till på röntgen osv ? Ingeting ? Eller rättare sagt man har väl kunnat utesluta benbitar osv.

Om man inte kan släcka lederna skulle man kunna misstänka att det rör sig om en ledinflammation som man helt enkelt inte kan diagnosticera, eftersom det inte går att spruta i leden, men å andra sidan så blir det ju svårt att behandla leden om den inte går att spruta....

Jag har på senare tid sett exempel på hästar med hältor man inte kan diagnosticera, bara att det inte går över what-so-ever.

Jag tror att om veterinären skriver brukbarhet = 0 så tjafsar inte försäkringsbolaget oavsett föregående diagnoser/nehandlingar, men man vet aldrig. Det är ju inte kul att behöva slå ut en häst som man inte ens vet vad det är för fel på. Men har den ont så är det inte sjysst att ha kvar den.
 
tack för ett svar!

Röntgen visade ingenting, alltså det såg bra ut. Problemet är ju just att det inte går att undersöka genom släckning för hon blir ju skogstokig när det skall till att sprutas. vi försökte ge henne lite, lite lugnande (går ju itne med för mycket, hon ska ju springa sedan) men det hjälpte inte.

Ja, det är ju just det som jag undrar om försäkringen kanske krånglar på just det faktum att det inte har gått att undersöka fullständigt, dvs ingen släckning kunde göras.
Hon har ju vilat i två omgångar med antiinflammatoriskt men det har inte hjälpt.

Scinten visade som sagt inget heller.
 
Det beror helt på.

Ju högre livvärde ju noggrannare blir bolaget.

Om man dömer ut så beror det på hur veterinären formulerat sig, blir hästen utdömd pga "ej behandlingsbar" (i detta fall spruträdd) så kan det bli problem.

Journaler brukar begäras in och om det då inte finns några noteringar om behandling så kommer sannolikt bolagets veterinär att reagera.
Det kan tänkas att bolaget kommer kräva att man provar flera olika metoder eller provar annan veterinär.

Man vill ju inte droga en häst innan släckning men om man vet vart hältan sitter (knä, has, kota) så kan man behandla samtliga leder i inflammationsområde (då kan man droga ned hästen) samt spruta tuppkam i blodet (behandla generellt). Sedan ordineras återbehandling och lång vila.

Ni har väl kollat ryggen + ryggröntgen också.
 
Var sitter hältan, dvs vad visar böjprov? Har man lokaiserat den ti t ex höger has kan man ju droga ner hästen och behanda höger has och se vad som händer. Eftersom både scint och röntgen är ren så finns det stor risk att boaget krånglar.

Så, var lokaiserades hältan/hältorna vid böjprov?
Är erichios/borreliaprov taget?

Om det vore min häst och oavsett försäkringsbolaget så skulle jag droga ner hästen och spruta aktuell led 2-3 gånger innan jag provade lämna in livskadeanmälan.

Ska man uttrycka det krasst så kan hästen ha en enkel ledinflammation/er som avhjälps med ledsprutning.

Annars kan man som sagt spruta tuppkam intravenöst.

Men lite mer information tack, på den du ger tror jag försäkringsbolaget kommer krångla, och eftersom du vill ha hästen frisk så skulle jag som sagt lokalisera hältan mha böjprov och spruta aktuell led/leder under tung sedering.

Det är vad jag kommer får göra med Kele om hon någonsin får ledinflammtioner, hon är så stickrädd så att sätta en nål i hennes led om hon inte är rejält neddrogad är bara att glömma, hon river stället bara för en vanlig intravenös i halsen (och hon är bara föl än... :crazy:)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 339
Senast: Sirap
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
5 903
Senast: Ajda
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 811
Senast: WildHorse
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 838
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp