Ute dygnet runt

T

Tingeling85

Är det någon här som fortfarande har sin häst ute på bete dygnet runt? Någon i norra norrland (typ västerbotten)? Mitt sto går fortfarande ute tillsammans med två andra ston. De stödutfodras med ensilage-balar och har en lada att gå in i. Är dock lite orolig, stoet är 18-år och dräktig, hur pass känslig är dom för väder och vind? Min pålla har dock satt päls och när jag var och hälsade på hästarna idag stod de bland träden och letade gräs. Verkade inte allt för brydda av storm och regn. Pållan gnäggade dock när jag kom (första gången sedan juni) *jag vill helst komma in matte*

Blev lite pladdrigt där, men alltså, har ni era hästar ute fortfarande och hur känsliga är egentligen dräktiga, gamla ston?

Kan tillägga att alla tre stona ska gå på lösdrift i vinter. Det är därfär de fortfarande är ute, stallägaren håller på och ska bygga lösdriftshallen.

MVH Tingeling :banana:
 
Kanske inte bete men utan vindskydd i hage med lite gräs. Dock står hon på full vinterfoderstat, dvs fri tillgång på stråfoder och lagom med kraftfoder till.

Bekymrar sig inte det minsta om vädret. Har de lada så går det ingen nöd på dem, bättre att få vara ute och röra på sig. Här är det iaf inte kallt ännu.
 
Hos oss är det ca 3-5 grader på nätterna, men det kan ändras fort. Förra året hade vi några centimeter snö vid den här tiden...

Men de har ju som sagt lada och fri tillgång till ensilage. Blir det allt för kallt eller dåligt väder får jag väl lägga på ett täcke. Pållan verkar dock nöjd med att inte göra något *härligt ingen ridning* :)

Huvudsaken att de trivs pållarna!

MVH Tingeling :banana:
 
Jag bor iofs i södra Halland, men båda mina ston (dräktiga dessutom) går fortf ute dygnet runt och de mår bra och trivs! De har fortf gräs, men får en bal hö varje kväll att dela på och det räcker gott. För tidigt att börja m kraftfoder, då skulle de bli allt för tjocka. Det är ju inte kallt ännu. Äldsta stoet är 20 och mår finfint. Har planerat att låta dem gå ute oktober ut i alla fall, men helst till mitten av november. Men det bestämmer ju vädret till stor del.
 
Fördelen med skåne :D - Våra islandshästar har bete så de klarar sig minst 1-1½ månad till på enbart gräset, eller ännu längre - beroende på när frosten kommer.
 
Min häst (arab) och hans kompis (travare) går ute dygnet runt. De får fri tillgång till hö samt kraftfoder och den senaste veckan har de fått på sig regntäcken men så fort solen kommer fram så av med täckena. Jag bor i Uppland lite burrigt är det men hästarna verkar inte lida. Med regntäcken, mat och vindskydd klarar de sig ett tag till. Tänker stalla in om ca 2 veckor.
 
Pållen som är arab går fortfarande ute dygnet runt.. Men har täcke på natten då de bara är typ 4 grader..
Han stödfodras me hösilage och så äter han havre och mineraler efter jobb varje dag..
Går ingen nöd på honom så hanm går ute så länge de bara går..
 
jag har min connemaravalack ute fortfarande. utan täcke.
Han går med två araber. ett gammalt sto och en yngre valack
 
Jag hade inne henne första gången i natt. Hon haft ett ullfodrat regntäcke dom senaste nätterna, mest för att det har blåst så. Egentligen ska hon inte komma in än, men jag ville testa och se om hon blev mer halt om hon var inne innan jag ringde vet. Men i natt får hon allt gå ut igen!
 
Mina har fått stå inne de 3 senaste nätterna, det beror enbart på det regniga o blåsiga vädret. Bete har jag så det skulle räcka ett par månader till.
 
Det är ju inte något att bekymra sig för om de ha en lada att gå in i. Jag för min del tror att hästar mår bäst av att inte utsättas för stora temperaturskillnader under ett dygn. Om de långsamt får tillvänjas till den kalla vintern genom att utan täcke få växa päls så mår de bäst. De hästar som dock står inne i varmstall om nätterna och sedan kommer ut på dagarna bara, de fryser. De måste man i regel täcka. Själv har jag ett stall som är lika kallt som ut, men dragfritt och med en mjuk och torr bädd. Det tror jag hästarna mår bäst av. Dessutom kan det dagtid alltid komma in under tak om det är nederbörd. Det anser jag vara idealet. Så jag tror din häst har det jättebra.
 
Tror iofs inte heller att hon lider någon nöd, men jag oroar mig mest med tanke på hennes ålder och "tillstånd". Sen är jag en hönsmatte och "förmänskligar" min häst till viss del. Tycker att hon ska frysa om jag fryser osv :o Men hon verkar trivas och ha det gott. Har blivit bästis med en av hästarna och står gärna och kliar mankar. Min sura pålla som alltid sparkat och surat! Där ser man.

Håller med om att de mår nog bra mkt bättre av att vara ute med vindskydd och mat, om man har möjlighet, än att stå inne.

MVH Tingeling :banana:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 016
Senast: Twirro
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Jag har ett ”litet” problem som jag behöver få hjälp att tänka kring. Min häst måste flytta ganska omgående, av olika skäl. Jag har...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 133
Senast: Masse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp