ute på tävling

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare Monny
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 865
M

Monny

Nästan alltid när man är ute på olika tävlingar, framför allt ponny så ser man otrevliga saker som inte borde hända inom tävlingssamanhang. Ryttaren kan slå hästen, skylla på att det är deras fel osv. Jag säger inte att det är bara nybörjare utan erfarna ryttare som handlar fel. Jag tycker när man ska ut och tävla med sin ponny/häst så ska man uppträda rätt. Jag tycker det är bra att föräldrar och domaren säger till. När man kommer upp i högre klasser försvinner oftast detta. Jag tycker det ska vara trevligt för både hästen och ryttaren att komma ut och tävla.

Är det fler som har upplevt detta?

Sv: ute på tävling

Det har jag absolut upplevt många gånger. Ofta märker mna att det är nerverna som spökar på ryttarna, men man ska ändå inte låta det gå ut över hästen.
Jag har själv haft ett väldigt hett temperament, har lugnat mig mycket med ökad ålder, rutin osv. På tävlingar var det nerver som spökade, pressen från sig själv, den oerhörda besvikelsen om det inte gick som man hade hoppats. Jag kunde ibland vara så besviken så att jag var gråtfärdig när jag kom ut, men när jag kände så så hoppade jag av direkt när jag kom ut från banan, tog upp stigbyglar, spände upp sadelgjorden osv, och mamma tog min häst och skrittade av henne. Under tiden gick jag bort till bilen, tog några djupa andetag, tog av kavajen och drog på mig överdragskläder så att jag inte skitade ner mig. Vid det laget hade dte gått 5, max 10 minuter och jag hade lugnat ner mig och släppt den värsta besvikelsen och jag kunde gå tillbaka och ta hand om min häst.
Detta fick jag en del kritik för, "att jag inte tog hand om min häst", från folk som egentligen inte hade med saken att göra. Jag såg det istället som att det var bättre att jag fick dessa 5 minuterna för mig själv för att svälja besvikelsen och sen kunna ta hand om min häst på ett bra sätt, än att jag skulle skritta av mig häst och vara jättearg och därmed kanske göra som många gör, sitta och småbanka med skänklarna, ta för hårt i tyglarna osv, helt i onödan. Jag tycker att det var bra att jag så snabbt kom till den insikten och det förstod min mamma också, därför lät hon mig gå.
Genom att handla på detta sättet lärde jag mig så småningom att hantera mina nerver bättre. Jag blir inte lika besviken om det går dåligt längre och om jag blir det vet jag att det räcker med fem minuter för att vara tillbaka, sen har det runnit av mig. Numera är det sällan jag behöver det ens.

Jag tycker inte att det är konstigt att, framför allt unga ryttare, kan bli väldigt ledsna och besvikna och visa väldigt mycket känslor om det inte går bra. När man är ung och orutinerad har man inte lärt sig att hantera det, men det får man lära sig, för som äldre kan man inte längre skylla på orutin. Däremot ska man i n t e låta sin besvikelse gå ut över hästen, det är inte okej!

jag gör precis samma som du:) Jag är också sån som blir väldigt besviken och det kan gå ut över hästen. Innan blev jag väldigt arg/ledsen så fort jag bara hade ett nerslag. Men jag gav f*n i att jag skulle skärpa mig!:devil: Och det har jag gjort:p Men kan fortfarande blir lite små sur, så jag gör samma som du. Hoppar av, pappa skrittar av hästen. Jag sätter mig i bilen och tänker efter, sen typ 10 min senare så är jag "lugn" igen;) men det är såå mkt bättre nu än det var innan när jag började tävla, så det är jag glad över:)

Precis! Visst ska man sträva efter att bli bättre, man ska inte bara acceptera att man blir så där arg, men under tiden den processen pågår, mot att bli en bättre människa ;) så måste man ju ha ett system som fungerar för allas, inte minst hästens skull.

Då är vi ju levande bevis på att det är en ganska skaplig metod, eftersom vi blivit mycket lugnare båda två! :)

Visst har man sett sånna saker en hel del under tiden man har hållt på.
Värst var det tycker jag då jag var på väldigt många nationella/elittävlingar för ponnyer i hoppning. Då var det väldigt mycket ryck och slit och allt var hästens fel. Sorgligt är väl det enda jag kan säga.

Jag har dock alltid varit glad när jag har tävlat. En gång under 4 år skyllde jag på hästen, då var det faktiskt hans fel också (kom utmärkt in i en kombination, men herrn behagade inte att hoppa andra hindret). Då var det bara att se till den andra delen av den rundan och se hur bra det gick. Så har jag alltid gjort. Sett vad som varit bra inne på banan, men också sett det som jag gjorde mindre bra och ur jag påverkar hästen under ritten.

Då kommer man oftast längre än om man ska hålla på och skylla på hästen i stället för att se sina egna brister. :)

joo det är ju så, vet ju det själv att man är så inställd på att vinna och sen går det dåligt! ett bra tips är att sätta sig i transporten, det funkar alltid och man lugnar ner sig. Oftast är det ryttarens fel om nåt går fel inne på banan men det kan också vara hästen fel ibland. Det kan hända med vissa hästar att man är taskiga vid dom vid tävlan och då kanske de uppfattar det som ett jobbigt moment och inte vill hoppa alls eller åka ut och tävla. Därför tycker att man ska uppmuntra hästen när man åker ut och tävlar och den ska tycka det är kul.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
1 000
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 387
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 599
Senast: Ceta
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 598
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka