Utebox året runt!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Aniie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 117
  • Visningar Visningar 10 062
Sv: Utebox året runt!

Visst men all forskning visar att kyla inte är ngt problem så länge det är torrt o dragfritt.
Jag har själv hästarna i "varmstall" 3-5 grader plus på vintern men det beror på befintliga byggnader o egen bekvämlighet. Utebox/kallstall är dock säkrare ur luftvägssynpunkt, OBS gäller även dyra hästar!! :devil: :devil:
PL

peter_lundin skrev:
Visst men all forskning visar att kyla inte är ngt problem så länge det är torrt o dragfritt.
Jag har själv hästarna i "varmstall" 3-5 grader plus på vintern men det beror på befintliga byggnader o egen bekvämlighet. Utebox/kallstall är dock säkrare ur luftvägssynpunkt, OBS gäller även dyra hästar!! :devil: :devil:
PL
På det stallet där jag står har vi fläktar, inte så dumt det heller och innan du hoppar på mig igen så kan jag tala om att de varit ute och mätt luften och den är BRA, passar både mig och hästarna. :devil:

Ciazon skrev:
Om den idealiska stalltemperaturen är 8-12 grader i ett stall så har jag svårt att förstå att det är idealiskt för hästen att stå hela vintern i minusgrader i en utebox :confused: .

Det är den "idealiska" temperaturen ur den synvinkeln att det är en kompromiss för både häst och ryttare. Personligen så har jag lärt mig att varmare än 8 grader ska det inte vara i ett stall just pga att luften blir varm och fuktig, vilket är direkt skadligt för hästen och kräver MYCKET bra ventilationssystem (som många stall tyvärr inte har) Men att det kan behövas ett par plusgrader för att vattenledningar inte ska frysa sönder. Och för att man som människa ska kunna ha en dräglig arbetsmiljö den stunden du tillbringar i stallet, så har man kommit fram till att 8-10 plusgrader står de flesta människor ut med. Men tänk dig själv att jobba i ett stall och befinna dig i "kylskåpstemperatur" en hel arbetsdag.... jag är inte avundsjuk på stallpersonalen vintertid :smirk:

Dock klarar hästen KYLA utan några som helst problem, mycket bättre än vi människor. Hästar har också stort behov av en bra luftväxling och det är därför jag valt att bygga kallstall. Här har jag satt mina egna behov åt sidan och tänkt på hästens behov av fräsch luft. Jag har dessutom inga vattenledningar att tänka på, vilket underlättar en hel del ;)

/Lizzie

Senast ändrad:

Nä jag tror du bara är okunnig och nonchalant. Mina hästar hör till de "dyra" halvbloden vad nu det har med saken att göra. Du menar att man inte är lika noga med en billig häst? Och i förlängningen är du där igen - utebox skulle vara sämre än att ha hästen inne enligt dig. Något du inte har ett enda fakta som stödjer.

Det är ju helt meningslöst att diskutera med såna som dig för det spelar ju ingen roll om hela Sveriges veterinärkår och alla fakta i världen säger att det är minst lika bra för hästar att stå ute som inne för du har redan bestämt dig.

Senast ändrad:

Elektron skrev:
Nä jag tror du bara är okunnig och nonchalant. Mina hästar hör till de "dyra" halvbloden vad nu det har med saken att göra. Du menar att man inte är lika noga med en billig häst? Och i förlängningen är du där igen - utebox skulle vara sämre än att ha hästen inne enligt dig. Något du inte har ett enda fakta som stödjer.

Det är ju helt meningslöst att diskutera med såna som dig för det spelar ju ingen roll om hela Sveriges veterinärkår och alla fakta i världen säger att det är minst lika bra för hästar att stå ute som inne för du har redan bestämt dig.
Säger detsamma, du har ju också redan bestämt dig eller hur!

Med tanke på att jag har haft mina hästar såväl ute som inne och dessutom har skickat länkar som vetenskapligt stödjer det jag säger så har jag åtminstone lite mer än bara personligt tyckande bakom mig. Sen är jag inte så fördomsfull att jag inbillar mig att man ställer hästen ute av ekonomiska skäl eller för att den skulle ha mindre ekonomiskt värde än nån annans dyra halvblod eller whatever.

Har du begripit att hästar inte är känsliga för kyla ens?

Senast ändrad:

Har du fortvarande inte fattat att "vi" tycker att det är ok med varmstall, det är du som hela tiden försöker föra fram att utebox inte är ok.
Sen har jag sett sprillans nya påkostade stalla där ventilationen inte fungerar ok men det behöver inte vara så.
PL

Senast ändrad:

Jag räknar mina hästar som dyra men jag har dom i uteboxar fast dom tränar och tävlar. (har vunnit en del klassiska löpningar)
Det är dessutom sånna där superkänsliga fullblod så jag får väl börja leta varmstall innan någon sätter dit mig för djurplågeri............

Ciazon skrev:
Kanske beror på att det är ganska mycket varmare i England än i norra Sverige, även deras får och kossor går ute året om :angel: .

Klimatet i England är inte alls särskilt olikt det vi har i Sverige. England brukar generellt sett påminna väldigt mycket om Sverige om man ser till temperatur och väder. De har kalla vintrar, regniga höst- och vårperioder osv. Det är nästan (om man ska vara riktigt krass) som att jämföra sydligaste Skåne med nordligaste Norrland.

Senast ändrad av en moderator:

Ciazon skrev:
Om den idealiska stalltemperaturen är 8-12 grader i ett stall så har jag svårt att förstå att det är idealiskt för hästen att stå hela vintern i minusgrader i en utebox :confused: .

En motfråga: Ska vi låta bli att släppa ut dem i hagen när det är kallare än +10 C? För att förtydliga, så ligger den idelala stalltempen vintertid på MAX 10-12 grader. Hästarna lider inte av kyligare, men väl kanske vi mattar.

Det finns ju täcken man kan klä på hästen om den står i en lägre temperatur. Täcken används även men fördel på svettiga hästar. Är hästen klippt så torkar den dessutom fortare än kvickt. Men absolut bör en häst som bor i utebox och är klippt / tunnhårig vara täckad, inte tu tal om saken.

Vad det gäller stalltemperatur: Jag skrev detta som ett exempel på att hästar och människor inte fryser vid samma väderlek. Och denna temp klarar nakna, tunnhåriga hästar utan minsta problem. SJÄLVKLART ska en dito häst i utebox eller kallstall täckas, som jag tidigare nämnt.

Vad det gäller överklass förstår jag inte alls... Bitch, ja kanske det, med tanke på inlägg med ilskna djävlar mm :smirk: , men varför skulle det handla om under- eller överklass att låta sin häst stå i utebox? Det finns gott om tävlande halvblodshästar som bor så, men täcke självklart, och som mår utmärkt. För en häst med kronisk bronkit kan det vara skillnad på ett liv som aktivt riden och tävlad häst till att kanske inte kunna leva vidare alls. Extremfall, javisst, men de finns.

SNÄLLA: BARA EN SAK IGEN: HÄSTAR TOLERERAR KYLA VÄL; MEN INTE DAMM, FUKT MM.

Och, som jag tidigare sagt: Ingen tvingar Dig att ha din häst i utebox. Ingen säger att Du gör fel som har den i stall (mina bor oxå inne). Vad jag vänder mig emot är din totala oförmåga att ens försöka vilja se att det kan finnas fler sätt an just ditt eget som oxå fungerar och är bra, och att det funkar att ha hästar i välbyggda uteboxar, det är ett faktum, även om det inte är det alternativ DU väljer. Och för femftifjärde gången: En bra utebox skyddar från vind o nederbörd. Den håller dock inte samma temperatur som ett varmstall.

Så, nu tror jag att jag sagt mitt.

10-12 grader är en vettig komromiss mellan människans o hästens behov, för de flesta hästar är en lägre temp minst lika bra. Har haft klippta otäckade hästar i en stalltemp på ca 5 grader utan problem.
PL

Jag tycker inte att det är fel att ha dem ute dygnet runt hela året. Men jag tror att hästarna klarar sig ute utan täcke så länge det inte SPÖ regnar...............

Poonysar har en väldigt tjock päls men stora vet jag inte riktigt.

/Donald Duck

Nu handlade ju detta inte ens om att ha hästar UTE året runt, utan att som alternativ till traditionellt stall ha dem i utebox, alltså väggar o tak men dörr rakt ut istället för in i en stallgång.

Vad det gäller täcke eller ej finns det mycket tyckande. En lurvig ponny som fått behålla sin päls klarar sig absolut mycket bra utan täcke både inne o ute. Men om samma ponny ska ridas och tränas är det kanske inte riktigt shysst emot den att vara tvungen att dra på allt lurv. Den blir svettig redan vid lättare träning och det tar lång tid för den att torka. Alltså väljer man ofta att klippa dessa hästar, och om man har en helklippt häst anser iallafall jag att man bör ersätta pälsen med ett täcke vid höst o vinterväder. En spårklippt häst kan nog må bra utan (spårklippning= man klipper bara undersida av hals, bog, ev mage dvs där hästen svettas).

peter_lundin skrev:
Har haft klippta otäckade hästar i en stalltemp på ca 5 grader utan problem.
PL

Helklippt häst vill jag nog gärna ha täckad om det är under 8-10 grader inne. Kanske är larvig, men det känns som om man skulle ersätta pälsen man snott med något. Förra vintern stod dock hbl- stoet naken i 5 gradigt stall då hon fick skav av täcket (hade täcke ute i allafall, men skavet fick ju vila sig halva dygnet). Hon var visserligen inte nyklippt, utan detta var i feb o hon klipptes i dec, men iallafall. Hon såg lika glad ut för det, men jag tyckte inte det kändes 100. Larvig matte som förmänskligar häst?...

Ponnytanten täckesklipps och står naken inne med går täckad i hagen. Känns helt rätt för mig att göra så. Hon har ju päls på rumpen.

Ciazon skrev:
Kanske beror på att det är ganska mycket varmare i England än i norra Sverige, även deras får och kossor går ute året om :angel: .

Hmm ja på Strömsholm har man en hel del uteboxar också, och det ligger väl i Svergie. :angel: Och jag vet kossor som går ute på vintern också, här i Svergie. ;)

Att stå ute jämt är bara bra så länge inte hästen fryser! Det är bara bra för hästens immunförsvar. Den har ju ändå väggar som skyddar mot vind och snö. Hästar är inte lika känsliga som oss människor och med täcke/n så fryser den nog inte... Har du en oklippt islänning skulle den till och med klara sig utan boxen.

Senast ändrad av en moderator:

Jag hade min häst i kallstall enligt Strömsholmsmodellen och jag tyckte att det var helt värdelöst!
Jag tror det är utmärkt för yngre hästar, men jag är tveksam till att det är bra för äldre hästar att stå i kyla hela vintern och arbetas.

Det som jag upplevde som problem var:
- hästens leder och muskler blev stela - det kunde upp till en timme att värma upp under vintern.
- Svårt att ha en trevlig bädd när materialet frös och skiten blev till stenklumpar.
- För en klippt häst som har känlig hud (som min har) var det inte bra att behöva stå med täcken dygnet runt.
- fruktansvärt för mig som skötare/ryttare att både rida i kyla och sköta i kyla, det blev för mkt helt enkelt.

Dessa problem uppstod förstås bara under perioden december-februari, men det räckte för mig.
Nu har jag varmstall, men med öppna luckor, så att temperaturen är densamma ute som inne så länge som det är plusgrader ute. När det blir vinter stänger jag till, men 1-2 plus räcker för mig.

Jag har väl aldrig sagt att fläktar inte kan fungera bra, har självfläktventilation. Har däremot sagt att jag träffat på toppmoderna fläktsysten som fungerar skitdåligt.
Din töntiga argumentering börjar bli ganska jobbig.
PL

Liknande trådar

Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
292
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 618
Senast: Stergo
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
4 020
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
731
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Tapeter tapeter tapeter
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur