Sv: Utebox året runt!
Ciazon skrev:
Om den idealiska stalltemperaturen är 8-12 grader i ett stall så har jag svårt att förstå att det är idealiskt för hästen att stå hela vintern i minusgrader i en utebox

.
En motfråga: Ska vi låta bli att släppa ut dem i hagen när det är kallare än +10 C? För att förtydliga, så ligger den idelala stalltempen vintertid på MAX 10-12 grader. Hästarna lider inte av kyligare, men väl kanske vi mattar.
Det finns ju täcken man kan klä på hästen om den står i en lägre temperatur. Täcken används även men fördel på svettiga hästar. Är hästen klippt så torkar den dessutom fortare än kvickt. Men absolut bör en häst som bor i utebox och är klippt / tunnhårig vara täckad, inte tu tal om saken.
Vad det gäller stalltemperatur: Jag skrev detta som ett exempel på att hästar och människor inte fryser vid samma väderlek. Och denna temp klarar nakna, tunnhåriga hästar utan minsta problem. SJÄLVKLART ska en dito häst i utebox eller kallstall täckas, som jag tidigare nämnt.
Vad det gäller överklass förstår jag inte alls... Bitch, ja kanske det, med tanke på inlägg med ilskna djävlar mm :smirk: , men varför skulle det handla om under- eller överklass att låta sin häst stå i utebox? Det finns gott om tävlande halvblodshästar som bor så, men täcke självklart, och som mår utmärkt. För en häst med kronisk bronkit kan det vara skillnad på ett liv som aktivt riden och tävlad häst till att kanske inte kunna leva vidare alls. Extremfall, javisst, men de finns.
SNÄLLA: BARA EN SAK IGEN: HÄSTAR TOLERERAR KYLA VÄL; MEN INTE DAMM, FUKT MM.
Och, som jag tidigare sagt: Ingen tvingar Dig att ha din häst i utebox. Ingen säger att Du gör fel som har den i stall (mina bor oxå inne). Vad jag vänder mig emot är din totala oförmåga att ens försöka vilja se att det kan finnas fler sätt an just ditt eget som oxå fungerar och är bra, och att det funkar att ha hästar i välbyggda uteboxar, det är ett faktum, även om det inte är det alternativ DU väljer. Och för femftifjärde gången: En bra utebox skyddar från vind o nederbörd. Den håller dock inte samma temperatur som ett varmstall.
Så, nu tror jag att jag sagt mitt.