CosmicQueen

Trådstartare
Mina hästar kommer att flytta till uteboxar nu inom kort, så jag är nyfiken på & höra hur ni som har era hästar i utebox gör med täcken. Har ni dom täckade dygnet runt? Klippta eller oklippta? Har ni samma täcken dygnet runt eller byter ni ute resp inne och vad har ni för täcken? Nyfiken. :)

Sv: Utebox

Har inte själv mina i utebox men några saker man kan tänka på är att:
I uteboxar på senhöst / vinter /vår är det ofta kallare än på dagen så vissa hästar behöver då mer täcke på natten än ute i hagen på dagen eftersom de inte kan röra sig för att hålla värmen.

Ska man ha samma täcke dygnet runt / samma täcke underst dygnet runt så behöver det tvättas oftare än om man byter av.

Det är även viktigt att hästen inte står och är fuktig under. Fuktiga kan de bli antingen av att de är för varma (släpper ut mer fukt ur huden även om de inte svettas för att få rätt kroppstemperatur), eller för att de inte får torka ordentligt efter att de svettas. I värsta fall får de fukteksem om de har fuktiga täcken hela tiden, det är vad jag vet dock ganska ovanligt.

Detta har inget med täcken att göra men det är viktigt att hästen inte står i drag bara för att det är en utebox. Någon bit av väggen /dörren måste gå att ha stängd åt alla väderstreck så det finns någonstans i boxen det är lä som hela hästen får plats i om du förstår hur jag menar.

Har du möjlighet att byta täcken tycker jag det är att föredra men hästar har en mycket större komfortzon än människor och så länge det är samma typ av väder när den är i boxen som ute kan du ha samma täcke inne som ute.

Vore jag du skulle jag täcka likadant i boxen som du har dem i hagen.
Tex har de regntäcke om det är under 10+ och/eller regn så ha täcke på natten när det är 10+ och täcke ute om det är så kallt på dagen och/eller regnar.
Och på vintern har du tex 200g ute och det är några plus, men minus på natten kanske hästen behöver ett fleece under eller ett 3-400g, just för att den inte kan röra sig för att hålla värmen.

Jag hade en C-ponny för några år sen som när den stod i ett isolerat stall (kallstall) utan drag och gick i hage med gräs hade ett 100g ute täcke och var lagom varm även när det var 5- (ingen snö). Sen flyttade han till ett annat stall där det blåste in precis bredvid boxen och hade då ett ylle+300g stalltäcke+ 100g utetäcket över för att inte skaka, då var det -8 i stallet.

3 graders skillnad gör ingen skillnad för hur varm/kall hästen är. Men blåst kan också påverka. Hoppas du fattar vad jag menar:p

Jag har en av mina i utebox. Har samma täcke inne som ute om han inte är blöt/svettig när jag ställer in honom på kvällen.

Men jag är väldigt noga med att han bara har välsittande täcken (förr hade han ofta bogskav men inte sen jag bytte ut hans garderob mot HW Rambo täcken) Och låter honom inte stå under natten med blött täcke är det blött på kvällen när han tas in bytts det mot ett torrt. Har dubbel uppsättning av alla hans täcken 2st ofodrede regn, 2st 100-200 gr och 2 tjocka vintertäcken.

Han får också mycket grovfoder under natten, brukar ge en giva som precis är slut/nåt halvt kilo kvar på morgonen. Speciellt under den kalla tiden.

Min är klippt hals, bog och lite mage.
Täcke om det regnar mycket som byts 2 ggr dagen.
Har klippt men har inte börjat med täcke än, det är för varmt ute än så länge.

Jag har mina två på utebox. Ett känsligt sto som jag inte klipper och en tålig valack som blir klippt på hals och bog.
Stoet har täcke dygnet runt om det inte är strålande sol, byter täcke 2 ggr/dag. Valacken får bara täcke vid nederbörd och/eller vid kallare än -15 grader.

Stoet har ett antal innetäcken; 3st 200 gram fodring, ett 400 grams halvhals samt BoT i olika varianter. Ska inhandla ett Rhino 370gram innetäcke med hals för de riktigt kalla nätterna, samt ett rambo undertäcke som jag kan fästa i rhinotäcket om det blir extremkallt någon dag.

Valacken har ett 200 grams innetäcke vid extremväder... Lite skillnad på häst och mängden täcken :p

Har inte själv mina i utebox men några saker man kan tänka på är att:
I uteboxar på senhöst / vinter /vår är det ofta kallare än på dagen så vissa hästar behöver då mer täcke på natten än ute i hagen på dagen eftersom de inte kan röra sig för att hålla värmen.

Eller så ger man mer grovfoder.

Eller så ger man mer grovfoder.

Alla hästar äter inte den mängden. Hästar mår inte bra av att vara överviktiga/feta. Tar man bort det naturliga skyddet måste man ersätta det. För vissa hästar räcker det inte enbart med att äta för att hålla värmen om de är i total stillhet och det blåser in i boxen vid -10.:)

Jag anser inte att det är hästens problem om den håller sig fin eller inte, det är vårt ansvar.

Har man problem med övervikt får man antingen motionera hästen mer eller ge den ett grovfoder med passande värden.

En oklippt häst i lätt träning har en nedre kritisk temperatur vid 0 grader. För varje 10 grader som temperaturen sjunker behöver den ungefär 1,5 kg hö extra. 1,5 kg extra tror jag nog de flesta hästar kan peta i sig under en natt... Jag förutsätter att folk har vett nog att inte ha sina hästar i dragiga stall/boxar.

Googla gärna på "nedre kritisk temperatur" och läs på, finns mycket intressant att lära om det! :)

Min häst står i utebox sedan ca 3 år tillbaka och vi trivs kanonbra med det. När det blir kallt eller mycket blåst stänger vi de övre luckorna till uteboxarna, annars öppet, men boxarna är utformade så att hästen kan stå i lä ändå om den vill.

Min häst är oklippt, men har av naturen en tunn vinterpäls. Han är lättfödd och bör därför inte få fri tillgång på hösilage trots låga värden. Istället har han fri tillgång till havrehalm. Kalla nätter går det helt klart åt mera halm än när det är varmt. Detta trots att jag lägger på det tjockaste täcket vid behov.

Hästen har normalt sett utetäcket på sig även i boxen med undantag för om täcket är blött på insidan. Att jag gör så beror delvis på att det inte ingår byte av täcke i stallhyran utan bara utetäcke på/av. Kombon stalltäcke med regntäcke över har jag testat, men tyckte inte det blev bra. Jag har därför satsat på utetäcken av bra kvalitet med god passform i olika tjocklekar. När det passar med ofodrat täcke ute pga regn utgår jag ifrån att täcke inte behövs i boxen. Övriga täcken är 100 g, 200 g och 360 g. Tyvärr har kusen lite lätt för att bli stel och öm i ryggen och därför är jag pjåskig med täcke. Jag väljer tjocklek på täcket så att han känns sval eller svagt ljummen under, men inte varm om ni förstår hur jag menar?

Hej!

Jag har variterat lite beroende på häst. Min förra var en mycket tålig connemara, hon hade täcke "inne" när det var kallare än 0-gradig (då med lite värme i, eftersom ett rent regntäcke kan hindra pälsen att resa sej). Hon hade täcke i hagen vid nederbörd, så hon skulle slippa vara blöt och kall. Vid extrem kyla täcke både ute och inne, mest för att underlätta för uttagarna.

Nuvarande fröken är arab och har haft lite mer täcken på sej. Hon är mer känslig för nederbörd- fryser tidigare. Alltid täcke vid risk för nederbörd om temp är under 10 grader, varierat såklart beroende på hur kallt det är. Hon hade också täcke i boxen om det var under nollan, men sällan tjockare än fleece eller 100 gram.

Den här vintern hoppas jag kunna ha henne naken så mycket som möjligt, under förutsättning att hon inte fryser såklart, fast nu går hon på lösdrift och kan välja att gå in om det regnar.

/Lavinia,

jag har mina i uteboxar, ganska stora.. tror dom är 3.20 * 4.10 m . jag har övre luckor som man kan stänga men har Aldrig gjort det. om det snöar/regnar/blåser så ställer dom sig där det är lä. hade en "host" häst förut som slutade hosta efter 2 dagar i mitt utestall.

"problemet" är dom kalla vintrar vi haft nu med neråt -15-20 grader på nätterna då vattnet fryser snabbt men jag brukar ha fyllt ca halva hinken vid insläpp och fyller på det sista vattnet när jag nattar dom vid 22-23.00. dom är ganska duktiga på att "hacka" sönder isen själva har jag sett.

jag har samma täcke ute som "inne" och dom går helklippta. har aldrig använt halstäcke heller, dom är alltid varma och goa. dock ger jag Mer grovfoder till natten vid kallare väder - för mig är det självklart. Byter bara täcke om det skulle vara vått.

jag Älskar mina uteboxar, jag tycker det känns bättre för hästarna att alltid ha samma temeratur. för det är ju lika kallt "inne" som ute förutom att dom slipper blåst och nederbörd på sig.

Har man problem med övervikt får man antingen motionera hästen mer eller ge den ett grovfoder med passande värden.

En oklippt häst i lätt träning har en nedre kritisk temperatur vid 0 grader. För varje 10 grader som temperaturen sjunker behöver den ungefär 1,5 kg hö extra. 1,5 kg extra tror jag nog de flesta hästar kan peta i sig under en natt... Jag förutsätter att folk har vett nog att inte ha sina hästar i dragiga stall/boxar.

Googla gärna på "nedre kritisk temperatur" och läs på, finns mycket intressant att lära om det! :)

Och hur länge anser du att hästen bör gå och med vilken intensitet?

Om det är motgift texten du menar att man hittar på Google så har jag läst den ett tiotal gånger och anser ändå att hästar i utebox på vintern kan behöva mer täcke på natten när det är kallare och hästen är i stillhet, än samma häst behöver på dagen när det är varmare och hästen dessutom kan röra sig för att behålla/ höja kroppstemperaturen.

Du ger hellre mer grovfoder än har täcke. Det innebär inte att andra sätt är fel, eller mindre bra. Bara att du har hittat vad du trivs bäst med.

Pälsen kommer fortfarande påverkas av den temp som är runt hästen. Mer grovfoder och inget täcke på en häst i 10- kommer generera mer päls än samma häst med lagom mängd täcke och samma mängd grovfoder som vid 0-gradigt. Vill man då undvika att hästen sätter denna form av nödpäls är täcke en nödvändighet. Oavsett grovfoder mängd.

Men att tipsa om bra texter är aldrig fel:)

Jag ger upp. Någon annan får göra utläggningen om basic hästkunskap...

Du skämtar va? Du vet att det finns ex antal hästar som varje år får fång trots att de inte får kraftfoder?

Du vet att hästar som är klippta utan täcke sätter mer päls än klippta hästar med täcke. Var ligger felet enligt dig?

Samt om du inte ens kan precisera dig vad gäller lagom mängd motion tror jag du inte har den grundläggande kunskap du själv hävdar.

Synd att du inte vill utveckla då många faktiskt läser här för att få mer kunskap kring, inte bara diskutera, hästfrågor. Men svarar man inte blir det inte mycket till diskussion...:idea:

Liknande trådar

Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 417
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
197
Senast: Shixle
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
4 018
Senast: jemeni
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 616
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Pass förvaring
  • Dressyrhingsten Skyline to B.