Bukefalos 28 år!

Sv: Uteboxar

boxarna såg mörka ut ,tråkiga . men jag hade nog haft uteboxar men annan model. har lösdrift själv . stor box på 40 kvm med en liten dörröppning .:laugh:
 
Sv: Uteboxar

Din ide är inte dum alls men jag hade skrotat tanken på de boxarna du visar.
Jag tycker dels att de ser tråkiga ut och dels är de få av dem jag har träffat som tycker att det är ok att ta på mer kläder när det är kallt, folk vill ha värme i stallet eller iallafall väggar och tak överallt. Att sköta häst klädd som en michelingubbe är inte så enkelt.

Jag hade i din sits satsat på en riktigt bra lösdrift med boxar och skötplatser på en sida av själva ligghallen.

Man kan även ha ligghall åt tre håll med hagar som går som tårtbitar ut från ligghallarna och sedan ett uppvärmt utrymme på en sida.

Vill du bara ha 10 platser så räcker det ju med en eller kanske två ligghallar och då kan du ha uppvärmda utrymmen i mitten.

Att köpa färdiga boxar blir dyrare än att bygga själv.

Givetvis ska man inte gå och bära vatten, det är ett djävulens påfund:devil: lösningen heter slangar som ligger hela sommaren till sommarhagarna och vinterhagarna så nära byggnader att det är smidigt att dra ut en slang typ 10 meter en gång om dagen vid påfyllning, givetvis ska varmvatten finnas i stallet så man kan fylla på med varmt vatten.

Hästarna dricker bättre i kar/hinkar än i vattenkoppar.

Vad det kostar och hur mycket hästarna äter är ju stor skillnad på men som jämförelse så äter min på 400 kg bara 6-7 kg hö/dygn medans den andre på 450 kg äter 9-12 kg hö/dygn på fri tillgång.

Det du kan räkna på minst är 1,5 kg hö/ 100 kg kroppsvikt.

En höbal, alltså liten kan väga mellan 6-16 kg.

En rundbal hö kan väga 100-250 kg eller tom mer helt beroende på storleken på balen.

Vad din hyra ska ligga på beror ju på dina faktiska kostnader, du räknar vad lån, el, vatten, hagmaterial, slitage, och ev. spån/torv/halm och hö kostar (om det ska ingå).
Sedan räknar du ut vad du måste ta betalt för din tid.
Sedan kan du räkna ut vad hyran blir.
Som exempel kostar mina boxar ca 700 kr styck i lånkostnader, alltså ränta om jag lånar den summan mitt stall är värt.
 
Sv: Uteboxar

Hej alla.
Jag har varit enormt trött denna veckan och inte orkat svara på allas inlägg men nu ska ja försöka orka de.

The_connemara inlägg nr: 10
Det ska finnas så lite inslag av galler som möjligt eftersom jag inte heller gillar galler och att hästarna kan göra sig illa på dem. Bilderna visar bara hur "stallet" ska vara uppbyggt. Sen färg och design m.m får ja leta vidare på. Men de jag vill ha de så som en gång i mitten. Men visst ska de inte bli vind imellan om de blåser mycket. De får ja kolla upp hur man gör att de blåser så lite som möjligt där inne. Sen på en ände ska de finnas på ena hållet sadelkamare med skåp för varje ägare som man kan låsa om sina saker och såklart "ytterdörren" dit. Andra sidan ska fodret finnas hö och kraftfoder.

Jag tänkte också att ha foderautomater inte några lysautomater med sms funktion men att man kan ladda den med foder kanske en gång om dagen och att jag inte behöver fodra på så sätt. Höt går ju inte köra automatiskt men de ska jag lägga i hönät som alla ska få av mig. som man får packa om när den har ätit. Sen ska hästarna vara ute så mycket det bara går. Hagar utan nerförsbackar vid ingång och såfort de blir lerigt, kolla om man kan lägga på brunnen gödsel om de är någon bra idé och platta till förståss. Så att man inte sjunker. Det med dörr på kortsiderna skulle man kunna fixa en skutdörr på båda sidorna isf för att minska att de blir starka vindar i stallgången. Som ni förstår så tycker jag om skutdörrar :). Belysning kan man ju fixa ganska lätt tror ja. En i varje box och några lampor i taket i stallgången. och till foder och sadelkammar- rummet. Vattenkoppar ska ja ha oavsätt hur dyra dem är. men Så billiga som möjligt. Hagarna ska också ha sånna. för godsel grejen får ja kolla upp med kommunen där jag ska isf ska ha de. Helst kanske man ska köpa ett "förfallet" stall någonstans jag vet inte vart de blir billigast. Under en halv miljon iaf med eller utan hus om man får sälja enbart huset eller hyra ut det. Det vet ja inte.

Så man måste ha element där utrustning ska vara. Iofs så kan de ju bli frostskador. Men går de inte ha mer insolering eller något. jaja jag har ingen aning om byggen. Jag tänkte de som inte vill och så sköta sin häst i boxen så kan man fixa typ upphängnings anordning för grimskaft typ som påminner om westernfilmer där de har satt fast sina hästar. Med uppvisning för veterinär kan man inte göra de i paddock?

Jag ska använda halmpellets i alla boxar och de kan man ju ha i foderrummet.

Jag kan se om biblioteket har den boken :).

Modett inlägg nr: 11
Mockningen vet ja inte hur man ska göra med för att inte mocka frusen objekt :). Belysning kommer finnas. Och el för vatten så att de inte fryser. De är ju varmare ju längre ner i landet man kommer också. Jag får se om de blir något. Bra att fundera och planera hur de ska vara och kostnaden osv.

Martha Inlägg nr: 12
Det ska jag ha i tankarna.

The_connemara Inlägg nr: 13
Boxarna ska vara till islandshästar så de ska ja ju kolla hur stort de ska ha.

millisPillis Inlägg nr: 14
Boxarna ska inte alls vara bruna. Det var den ända bilden jag hitta som är uppbyggt så. Vattnet ska jag göra så att de inte fryser i rören. antagligen värmeslingor.

jag ska ha fri tillgång till hö eller a så att ägarna kan ta hur mycket dem vill. Sen höar jag i hagarna när de ska ha hö. på vintern iaf då betet inte är å bra längre.

Messy Inlägg nr: 15
Bygga som ett u kanske bättre att göra.


MillisPillis Inlägg nr: 16
Det är ju kallare ju längre upp man kommer i landet.

The_connemara Inlägg nr:17
Det har jag ingen aning om. behöver man det?

Messy Inlägg nr: 18
Det tycker jag med och att de är lättare att bygga uteboxar än stall och nog billigare att köpa in.

Kimsan Inlägg nr:21

Boxarna ska inte vara mörka och tråkiga. Ville bara visa en bild hur de skulle vara uppbyggda.

TinyWiny
tack men de ska inte se så tråkiga och mörka ut som de gör på bilden. Jag tycker dock inte om lösdrift faktiskt.

Så nu var det gjort :)
 
Sv: Uteboxar

Mitt inlägg nr 17 var riktat till Messy, det ser du eftersom hennes namn står längst upp till höger i mitt inlägg :)

Hurvida du behöver ventilation eller inte beror helt på hur du utformar den. Du får räkna på luftflöden o sådant. Står oxå i boken jag tipsade om :)
 
Sv: Uteboxar

Nu orkade jag tyvärr inte läsa alla andras inlägg, tänkte bara kommentera att om du sätter in fönster i alla boxar på baksidan, bra belysning, möjlighet att stänga av ena kortsida, så tycker jag det verkar bra. Har själv två öppningsbara fönster per box, bra belysning, infravärmare i taket, thermobar i boxarna samt automatisk hölåda för nattutfodring. Men har bara två boxar så hade ju råd..
Ja och boxarna är 3x5m.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Uteboxar

iidjnZmTb.jpg
 
Sv: Uteboxar

... infravärmare i taket...


Åh, nu måste jag kapa tråden litet och få fråga; Infravärme i taket? Är det ngn variant som är särskild för just djurstallar? De "vanliga" värmarna jag sett skulle jag aldrig våga ha i ett stall med tanke på brandrisken.

Dock är det väldigt lockande med en strålningsvärmekälla så finns det såna som man kan ha i ett stall skulle jag vara mkt lycklig :)
 
Sv: Uteboxar

Åh, nu måste jag kapa tråden litet och få fråga; Infravärme i taket? Är det ngn variant som är särskild för just djurstallar? De "vanliga" värmarna jag sett skulle jag aldrig våga ha i ett stall med tanke på brandrisken.

Dock är det väldigt lockande med en strålningsvärmekälla så finns det såna som man kan ha i ett stall skulle jag vara mkt lycklig :)

Ämnade för djurstallar, givetvis! ;) Med timer. http://www.infraheat.com/tiedostot/lammitin_elainsuojiin.pdf På finska tyvärr!
 
Sv: Uteboxar

Nämen åh, det finns såna alltså :). Vad kostade de?
Vad synd att jag inte kan finska, jag fattar ju inte ett ord av vad det står i broschyren :(

Jag får väl leta mig fram, kanske jag kan hitta ngn information på svenska eller engelska någonstans.

Edit: Såg ju nu att deras hemsida gick att få i engelsk version :D
 
Sv: Uteboxar

att säga vad hästar äter per dag är svårt då en häst kan äta 8 kg, en andra 10 kg och tredje kanske 20 kg. Allt beror på häst och vad den används till. Men ett snitt ligger nog runt 12 kg iaf!
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 691
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 413
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
2 689
Senast: Alexandra_W
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 804
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp