Bukefalos 28 år!

Uteridning på het häst

C

Cathrine

Dotterns welsh är av det hetare slaget, och jag skulle behöva ha lugnande tips till våra uteritter.

Min häst är lugn och stabil, och jag rider alltid först för att ge en lugnande inverkan på ponnyn, som även kan vara tittig. För det mesta tar vi enbart skrittpromenader, eftersom ponnyn blir väldigt hetsig om vi skulle öka tempot. Men eftersom min häst är stor med stort steg kan vi inte hålla samma tempo, så antingen travar dottern ikapp eller så stannar jag och väntar.

Nu undrar jag hur jag ska få till lite trevligare (lugnare) uteritter. I dagsläget hetsar ponnyn, vill gärna ligga precis i baken på min häst (inte funkis - hon blir väldigt irriterad om han är för nära) och har vid ett tillfälle faktiskt dragit förbi i galopp (stannade inte förrän han inte längre såg mig). Dottern är lugn, men blir naturligtvis osäker när han stressar upp sig så.

Det som funkar bäst är långa tyglar i stort sett hela tiden.

När jag själv har ridit heta hästar har jag försökt få dem att arbeta hela tiden; det kan vara med sidvärtes rörelser, en bestämd takt, tempoväxlingar, halvhalter, och allt möjligt. Tyvärr är ju detta inte helt enkelt att förmedla till en 9-åring.

Några tips? (Naturligtvis tränar hon på ridbanan, men vi tycker båda att det är trevligt att rida ut en sväng också.)

MVH
Cathrine
 
Inte så lätt det där... Kan inte hon eller du (om du inte är för stor) rida honom en stund på banan först så att han får rasta av sig innan ni rider ut?
 
forsök longera den före ni rider ut,
jobba med den på banan och så rid ut.
 
Låt dottern rida först så blir hästen inte så stressad så att den måste komma förbi hästen framför. Det kanske inte funkar på just eran häst men jag rider ett halvblod ibland och när jag och min kompis rider ut rider hon oftast först efter som att jag har lätt för att tappa bort stigen :crazy: Min häst blir iaf jättehet när hon ligger bakom men när jag rider ut själv så är hon jättelugn eller när jag rider först!!!Lycka till
 
Tyvärr funkar det inte att låte honom gå först - då drar han iväg i galopp och stannar inte förrän han upptäcker att han är ensam.

Får väl jobba honom trött på ridbanan först, men tycker egentligen att det är trist att han ska behöva vara trött för att kunna gå på skogspromenad.

MVH
Cathrine
 
Bara för att vara lite annorlunda då'rå..
Har ni provat att ge "dämpande" örter i maten?
Vi har i många år fightats med ett hbl ute i skogen,och nu efter 6 års tid har vi för första gången provat med att blanda i Placid (Dodson och Horrell tror jag märket heter)i hans mat och visst,han är fortfarande pigg och vaken,hittar saker att snegla på,men vi har inte längre hysteriska anfall och sidostepp,det går t om rida ut själv på honom utan att han får ett hysteriskt anfall efter 10 min. då han kommer på att han är ensammast i hela världen.Och inga "sken" turer hem heller.Nu kan man faktiskt skritta på lång tygel,visst,fotförflyttningen är snabb och nästan taktmässig,men han håller sig i skritt och på lång tygel.Det är precis som om han fått tid till att lyssna på vad man säger och tycker,men ändå är pigg och vaken för saker och ting,men alltså inget spratt i hjärnkontoret.
 
Jag tror inte han blir så trött av att trava och galoppera några varv på ridbanan, men kanske lite lugnare på uteritten senare. :)
Lycka till! Fluff
 
Det där med att låta dom "springa av sig" kan ha väldigt motsatt effekt, min häst blir om möjligt ännu vildare av sånt... ;)
 
Ska väl egentligen inte komma här och verka kunnig då jag inte har SÅ stor erfarenhet av heta hästar, men - har ni kollat foderstaten? Kan ni inte byta ut lite av havren mot kornkross?
 
Har aldrig hört talas om det - men vore väldigt tacksam om du berättade mer om örterna! :)

MVH
Cathrine
 
Vi började med att ge Equi-calm en period,det rekommenderade våran equiterapeut oss att ge hbl'et,då han är sån.Hon hade gett det til sin häst och det funkade kalas.Så därav att vi började leta oss runt..
Här kan du läsa lite om equi-calm .Det är rätt dyrt men kan vara värt att prova,det finns nog i de flesta butiker som säljer Eclips biofarms produkter..

och här kan du hitta lite att läsa om Placid som är lite billigare och på sätt och vis ger ngt,ngt sämre effekt än equi-calmen

På equi-calem tog det ungefär en vecka innan vi märkte nån skillnad och jag kan tyvärr inte säga hur lång tid det tog på Placid då vi bytte från det ena till det andra..
 
Även Hilton Herbs har en örtblandning som skall verka nedlugnande; "Response". Jag har själv dock inte testat den, det kanske du har?

Även jag har gett equi-calm (vid flytt), tyckte att det fungerade helt ok, ingen jätteskillnad dock.

Hur upplevde du Placids effekt som sämre? Var skillnaden stor?

Till trådskaparen; Equi-Calm säljs bla. på Granngården.
 
I allafall på detta hbl är equi-calmen mer effektiv och mera dämpande,nästan lite för mkt,eller mer än vi ville i allafall,efter att fått den rekommenderade dosen i tre veckorså halverade vi den för att vi tyckte att när han blev trött så blev han såååå trött,alltså,märktes inget nämnvärt i övrigt,mer än att han höll sig i skinnet,men pigg och glad,det som mest märktes var ju efteråt då han var riden och trött.Vi upplevde att han blev "plegg-trött,dvs fick de typiska rycka-upp-huvudet-när-man-nästan-somnar..*ehh*.Mera dåsig.Förstår du hur jag menar?
Han är inte alls trött på samma sätt med örterna efter ridning..I övrigt funkar de ungefär som equi-calmen men lite mera tittig,men fortfarande inte dum.
Vi har inte provat Response..
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 096
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 351
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej. Jag har sökt efter en medryttarhäst då min egen häst gick bort för ett tag sedan. Nu har jag hittat en islandshäst som jag har...
Svar
6
· Visningar
1 423
Senast: Cattis_E
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 187

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp