Utetäcke halvhals 150 g fyllning

mackan

Trådstartare
Eftersom ingen verkar kunna svara på min tidigare tråd där jag efterlyste halvhals ute täcken fodrat med fleece, så får jag väl försöka med "ordinarie" fyllning.

tips mottages tacksamt! letar alltså efter ett LIGHT utetäcke för vinter bruk. Bogveck.

Sv: Utetäcke halvhals 150 g fyllning

Har du kollat http://www.globussport.se/ och Treadstone-täckena där? Mitt Drip-dry har rätt tunt foder (100 g) och går rätt högt upp. Passar dock inte hästar med grov hals.

Finns ju tjockare varianter också, och ÅF-lista längst ner på sidan.

Lite dyrare men helt suveränt är annars Boetts Smedby. Ses i tecknad form på: http://www.boett.com/index2_swe.htm

Å andra sidan - går inte Ridsports täckesreportage vidare på fredag, kanske är mera annonser och test av specifika täcken då?!:idea:

ang skrev:
Å andra sidan - går inte Ridsports täckesreportage vidare på fredag, kanske är mera annonser och test av specifika täcken då?!:idea:

Tack för länkarna! ska kolla där.
bra fråga ang Ridsport också - hade glömt det.... värt att kolla!
tack igen!:bow:

Jag glömde, nöjer du dig med vanlig hals så är Källqvist Olympic Protector Light heeelt suveränt - 10-12 h i regn / blötsnö har inte varit nån match alls. 590 slantar är att betrakta som rea i sammanhanget ...

http://www.kallquists.com/ har fler täcken som jag tror är bra, och HorseSaver Dorset har halvhals.

www.exklusiv.se kan man välja på olika tjocklek på fodret, finns även ull och nätfoder. Jag har ett silverregntäcke med 65 g foder med lös hals, funkar jättebra. Har tänkt kunna använda det med ett ylletäcke under vid kallt "ruggigt" väder (har flera täcken jag varvar med). Man kan även välja på många olika modeller, som halvhals. Dom fick sy upp ett täcke, även halsen måste ha eget mått, till ordinarie pris, JÄTTEBRA service därifrån!

ang skrev:
Jag glömde, nöjer du dig med vanlig hals så är Källqvist Olympic Protector Light heeelt suveränt - 10-12 h i regn / blötsnö har inte varit nån match alls. 590 slantar är att betrakta som rea i sammanhanget ...

http://www.kallquists.com/ har fler täcken som jag tror är bra, och HorseSaver Dorset har halvhals.

håller med delivs ang protector light - har haft det och ingen tvekan om hållbarheten mot väder och nederbörd. dock är det lite för rundsytt över baken för att ligga bra, oavsett "lagom" storlek på flera pållar jag provat på..... åker på sned när de rullar och stojar i hagen....annars är det kanon det håller jag med om!

horse saver gillar jag - men har Dorset bara 150 g??????

Jag tycker att Horse Savers täcke med halvhals ser trevligt ut.
Det är med fleecefoder :)

3172_2005-09-26%2007.29.54.JPG

Finns hos Eriks Hästshop för 695:-

mackan skrev:
horse saver gillar jag - men har Dorset bara 150 g??????

Det står som sagt: "Regntäcke i halvhalsmodell med fleecefoder." så jag antar att det är tunt. Och det var väl vad du efterlyste från början? Modellen Cornwall är liknande, men då med 360 gr fyllning.

KQ Olympic light är nog ganska runt baktill, men på lurviga och kulliga islandshästrumpor ligger det bra ... :D

ahhh - tack!!!!!!!!! ja ni har så rätt - det var ju det jag letade efter från början! Men är du säker på att det är fleecefoder? ser inte att det står det på deras hemsida, står bara mjukt foder....??????

annars precis vad jag vill ha, och har märket sen förr och vet att det passar bra på hästen dessutom så vore bra om det var rätt foder.........

Senast ändrad:

Varsågod ! :)

Nej, jag blev också fundersam först men på Källquists hemsida www.kallquists.com så står det att det är med fleecefoder,
kolla täcken - sedan Horse Saver Dorset.

Jag gillar också täcken med halvhals, blev själv nyfiken på detta.
Har inte råd med det just nu och inget jättestort behov av det heller (är mer i behov av ett ofodrat regntäcke i så fall), men vad har du för erfarenhet av HS täckena då? Vet du hur passformen är?

Min häst är ett kraftigare halvblod som är ganska bred över bogarna.
I och med att det är halvhals på täcket, borde det väll vara rymligare där, eller? :confused: :)

cactuspower skrev:
Varsågod ! :)

Nej, jag blev också fundersam först men på Källquists hemsida www.kallquists.com så står det att det är med fleecefoder,
kolla täcken - sedan Horse Saver Dorset.

Jag gillar också täcken med halvhals, blev själv nyfiken på detta.
Har inte råd med det just nu och inget jättestort behov av det heller (är mer i behov av ett ofodrat regntäcke i så fall), men vad har du för erfarenhet av HS täckena då? Vet du hur passformen är?

Min häst är ett kraftigare halvblod som är ganska bred över bogarna.
I och med att det är halvhals på täcket, borde det väll vara rymligare där, eller? :confused: :)

Tack! Jag skojar inte -du har lyckats lokalisera det ultimata vad jag letade efter! I och med att det dessutom är ett märke jag redan har på hästen i flera modeller, som passar honom kanon! :bow:

Jag har gott att säga om HS - de är vad jag upplevt hållbara för sin prisklass, och våra valacker stojar och biter ganska mycket i hagen. de står emot väder och vind excellent!

Har:
1) rengtäcket ofodrat med halvhals, som är så bra att jag köpte ett till i samma modell för att ha två! det ligger suveränt, ger inte skav i bogen och stannar i läge hur mycket hästen än busar och rullar sig dagarna i ända. Håller regnet ute även efter en hel dags regn.

2) vintertäcke 300 g. Vanlig hals, ligger jättebra, håller mot snö och väder. varmt och gosig

3) vintertäcke 360 g med halvhals. Ligger suveränt, snäpptet bättre än 2:an pga halvhalsen. Har ingen ryggsöm och ytterilgare tåligt väder och nederbörd utsida.

älskar dom.

När det gäller passformen så är ju min häst ett stort fullblod av ridhäst modell, 170 cm och ganska normal bred. Han har inte så stor bog, men han drar 155 cm i samtliga täcken och de HS jag har är GOTT om plats dvs jag har massor med rum tillgodo och spännena mot de sista, så de borde gott och väl passa även en kraftigare häst som din.

Kommer genast ta ditt tips och köpa tack än en gång.!!! :bow:

Vet inte vilken prisklass du är ute efter, men har själv ett 200 g (tyvärr inte 150....) utetäcke från Rhino me halvhals.
Finns på henrikssons, mitt kostade 1600 tror jag.
Det är grön/vit-rutigt, superfint o jättejättebra!!

cactuspower skrev:
men vad har du för erfarenhet av HS täckena då? Vet du hur passformen är?

Har KQ Protector Olympic Light sedan tidigare, köpte ett vanligt HS regntäcke i år till lille, grooove och mycket korta islänningen. Sitter *perfekt*, finns inget annat att önska. Och han har lite "hingsthals" och grovt bogparti så där finns inget att oroa sig för :)

Sen är det rätt bra priser också.

Kan ju bara passa på att säga att Gekås (Ullared) har vintertäcke med vanlig fodring (vet ej hur många gram) och halvhals för 399kr!! DET är billigt ;) :banana:

Liknande trådar

Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med... 2
Svar
28
· Visningar
6 338
Senast: Fetaost
·
Utrustning Hej! Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g... 2
Svar
30
· Visningar
10 155
Senast: Darkie
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 790
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha... 2 3
Svar
49
· Visningar
8 762
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka