utetäcken inne?

A

Amia

Ni som har era hästar i uteboxar.. som man inte kan stänga så det blir varmt i de. Hur gör ni med era täcken när det e kallt på natten? Låter ni hästen ha sitt utetäcke på sig eller får den ha dubbla innetäcken?

Om ni har utetäckena kvar på den när den kommer in, borstar ni då av den fastän ni inte ska byta täcken?
 
Jag hade inte bytt täcke i en sådan situation. Varför göra sig extra jobb i onödan? En förutsättnig är ju dock att täcket har bra passform.

Borstat hade jag gkort lika mycket oavsett vilken sorts täcke det gäller. Tycker inte det är något vidrigt brott om hästen inte blir borstad en dag (och i så fall hade jag inte klätt av utetäcket den dan heller). Däremot måste man ju kolla ben, hovar o ALLMÄNTILLSTÅND varje dag.
 
När jag för några år sedan praoade i ett travstall hade dom två uteboxar där. Temperaturen just den veckan pendlade mellan -10 till -15 grader. De två hästar som stod i uteboxarna hade samma täcke inne som ute. På eftermiddan när de kom in från hagen togs täcket av och hästen borstades, sen satte de på täcket igen.
jag vet inte hur de gjorde när det blev varmare och kanske -5grader. Då kanske de hade ett annat täcke...
 
Vi har ingen möjlighet att få täcken bytta, alltså står hästen med utetäcket på natten.
 
Jag har kallstalla. Temperaturen är alltså samma som utetemperaturen, men det blåser inte och är uppehålla.

Jag har endera samma täcken som ute, eller så har de MER täcken på sig inne (solig, fin dag ute men dte blir en kall natt) eller MINDRE inne (snöstorm och fanskap ute, då är det ju vindstilla och trevligare inne). Men de har samma täcken inne som de skulle haft vid samma temperatur en molnig, vindfri dag med uppehåll i hagen.

Däremot när det blir varmare på våren så de går med tunt täcke ute, då har de tunt täcke inne med, men jag byter mellan utetäcke och stalltäcke.

Jag STRÄVAR efter att ha stalltäcken och inte utetäcken inne, men är det kallt vill jag inte ha dubbla uppsättningar av allt, och då går de ofta med stalltäcken under utetäcken ute med.

Tar av och borstar och lägger på samma täcken igen om de ska ha samma. Blöta täcken buyta alltid.
 
Hästarna i vårt stall har utetäckena inne på natten oxå. Borstar aldrig när vi släpper in dom (det gör var och en när man ska rida/sköta om sin häst).
Stallet håller nämligen bara några fler grader än utomhustemperaturen, så då går det ju bra att ha utetäckena även inne.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 422
Senast: Efwa
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 590
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
896
Senast: Roheryn
·
Svar
0
· Visningar
583
Senast: Lexa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp