Bukefalos 28 år!

Utetäcken som inte trycker på bogen?

lady_vip

Trådstartare
Jag måste ha nya täcken till nästa år, pga min hästs känsliga bogar (har nu en sena som ska behandlas, antagligen pga täcken som trycker).

Har just nu Shires bästa (de med 2000 D) och varit väldigt nöjd rent slitmässigt och även med passformen, men nu behöver jag något annorlunda!

Hur är HW i bogarna? Någon som testat Rambo Optimo? Andra tips?
 
Sv: Utetäcken som inte trycker på bogen?

Vill du ha helt tryckfritt i bogen finns det ju skritt/ kör-täcken som inte sitter över bogen alls.

Annars tycker jag att mitt Finn-Tack täcke har fantastiskt bra passform.
 
Sv: Utetäcken som inte trycker på bogen?

Så lite tryck som möjligt är nog det bästa sättet att uttrycka det på. Skritt/körtäcken har jag svårt att se hur de ska kunna sitta bra en hel dag, dessutom har de väldigt tunnt foder.

Kollar Finntack!
 
Sv: Utetäcken som inte trycker på bogen?

De har ju exakt samma remmar som ett vanligt täcke bara det att det är "för kort" framför bogen. Jag har sett att det finns med upp till 400g fodring.
 
Sv: Utetäcken som inte trycker på bogen?

Men det borde ju bli ett väldigt punkttryck framtill på bogen..?
 
Sv: Utetäcken som inte trycker på bogen?

Jag tycker att Horsewares Wug-täcken är jättebra. Det är som att halvhalsen hjälper till att hålla upp tyget och avlasta i bogen.
 
Sv: Utetäcken som inte trycker på bogen?

Vad som trycker och inte trycker är tämligen individuellt från häst till häst. Min häst har exempelvis svårt för shires täcken då de inte sitter bra över hennes bog. Det som funkat bäst på henne än så länge är ett weatherbeeta freestyle. Min kompis använde i vintras ett bucas som såg ut att ligga väldigt bra över bogarna och hästen fick inte ett uns skav. Bucas har dock legat jättedåligt på min tidigare ponny som var på tok för bred för bucastäckena. Jag tror som sagt att det är svårt att hitta ett täcke som funkar klockrent på alla hästar.
 
Sv: Utetäcken som inte trycker på bogen?

Hos exklusiv kan du måttbeställa ditt täcke för en inte alltför dyr peng.
Sys i sverige utanför borås.
 
Sv: Utetäcken som inte trycker på bogen?

Jag använder periodvis Rambo Waterproof Walker på min skavkänsliga häst. Sitter som en smäck och har 200 gr foder :)
 
Sv: Utetäcken som inte trycker på bogen?

Hööks har täcken som har neoprene runt hals och bog, som ligger otroligt bra på dom flesta hästar. Neoprenet är ju lite stretchigt och täcket har en liten högre hals.
 
Sv: Utetäcken som inte trycker på bogen?

Jag hade definitivt testat Wugtäcken från HW! Tycker de sitter väldigt mycket bättre än deras vanliga skärning.
 
Sv: Utetäcken som inte trycker på bogen?

Jag har testat både HWs "vanliga" modeller och Optimo till min skavkänsliga häst. Tycker att Optimon är betydligt mycket bättre eftersom man slipper det trycket som uppstår på "vanliga" täcken.
 

Liknande trådar

Utrustning Samtliga dessa märken har liknande funktioner vad jag kan läsa mig till. Har tidigare använt, och använder fortfarande, Back on Track...
Svar
16
· Visningar
1 449
Senast: CFrisk
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 659
Senast: Ninnurur
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 317
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 485
Senast: s957
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp