utevistelse/hag-trend

Håller med dig precis.

Att hitta folk som vill ha sina hästar ute minst 12 h/dag i flock verkar halvt omöjligt. Jag väljer bort ridhuset för mer naturligt liv för hästen.

Hade helst haft på lösdrift, med ridhus, men de flesta lösdrifterna jag ser har mixade kön och det går inte med mina...


Jag tycker det publiceras fler och fler artiklar om vikten av att ha hästarna ute i hagar, gärna lösdrift... allt går mot det naturliga för hästen... men ändå ser jag fler och fler annonser med utetider 8-15, små hagar, de går ensamma .... WHY???

Varför kan kreti och pletis "tävlingshästar" (läs hobbyhästar) inte gå ute än 7h? Varför kan de inte gå i stora hagar och VARFÖR kan de inte gå med sällskap?

Blir TOKIG.... omöjligt att hitta en stallplats med ridhus och SUND hästhållning.... :(
 
Håller med dig precis.

Att hitta folk som vill ha sina hästar ute minst 12 h/dag i flock verkar halvt omöjligt. Jag väljer bort ridhuset för mer naturligt liv för hästen.

Hade helst haft på lösdrift, med ridhus, men de flesta lösdrifterna jag ser har mixade kön och det går inte med mina...
Nä vill man träna så finns inte kombination lång utevistelse/lösdrift å ridhus. Jag vill ha ridhus nu i början med ungen, men på sikt spelar det inte lika stor roll. Dock tror jag rent hållbarighetsmässigt att en häst klarar att träna i ridhus bättre fysiskt och psykiskt om den går i en bra flock i kuperad lösdrift...
 
Jag stod på lösdrift bredvid ridhus. Så nog finns det. Dock fungerar min dam inte på lösdrift (maten...) så vi bytte bort lösdrift med tillgång till egen box, ridhus och fantastisk ridvägar mot uppstallad, långt från ridhus och betydligt sämre ridvägar.

Här är inte jättesvårt hitta lång utevistelse. Det har de flesta. Svårare hitta vettiga fodringsscheman. Dvs där de portionsfodras men inte står utan mat länge länge.

Ja jag saknar ridhuset ;)
 
Hej!

För mig betyder inte lösdrift samma som fri tillgång, men många verkar tycka att det är samma sak. På en sån lösdrift förvandlas min tjej till en säl. Ska nån av våra gå på lösdrift ska den såklart vara olerig och vettigt utformad och uppdelad efter kön. Store brun går dock gärna på fri tillgång och han börjar vänja sig vid att inte vara boxhäst, 3 år efter att vi köpt honom. Första 2 åren vägrade han gå in i boxen utan sin pyjamas...

Men ja, det är sjukt svårt att hitta "den perfekta platsen". Det är därför jag valt bort ridhus - sen är ju min tjej rätt speciell med andra hästar (hon verkar inte veta att hon är en häst ;-)).



Jag stod på lösdrift bredvid ridhus. Så nog finns det. Dock fungerar min dam inte på lösdrift (maten...) så vi bytte bort lösdrift med tillgång till egen box, ridhus och fantastisk ridvägar mot uppstallad, långt från ridhus och betydligt sämre ridvägar.

Här är inte jättesvårt hitta lång utevistelse. Det har de flesta. Svårare hitta vettiga fodringsscheman. Dvs där de portionsfodras men inte står utan mat länge länge.

Ja jag saknar ridhuset ;)
 
Hej!

För mig betyder inte lösdrift samma som fri tillgång, men många verkar tycka att det är samma sak. På en sån lösdrift förvandlas min tjej till en säl. Ska nån av våra gå på lösdrift ska den såklart vara olerig och vettigt utformad och uppdelad efter kön. Store brun går dock gärna på fri tillgång och han börjar vänja sig vid att inte vara boxhäst, 3 år efter att vi köpt honom. Första 2 åren vägrade han gå in i boxen utan sin pyjamas...

Men ja, det är sjukt svårt att hitta "den perfekta platsen". Det är därför jag valt bort ridhus - sen är ju min tjej rätt speciell med andra hästar (hon verkar inte veta att hon är en häst ;-)).

Det är svårt även med uppstallad hitta vettig foderlösning. Tycks i stort finnas två ”vägar”. Endera portionsfodrar de och då är det ofta väldigt långt mellan fodringarna för hästar med begränsade givor. Typ Frukost klockan 6, lunch kl 14, en fodring på em och så en kvällsfodring kl 20-21. Är ju förståeligt, det är svårt alt dyrt fodra t ex 6-11-16-22. Lösningen för de stall där man inte anser de ska stå utan mat för länge är då fritt. Även uppstallad nattetid och ute dagtid.

Min är ju konvalescent sedan drygt 6 mån och går själv i sjukhage och jag har då löst det med automater inne och ute, och fodring var 4e h dygnet om. Men sen vet jag inte hur det ska bli. Övriga hästar har fritt med nät ute. Inne får ägarna lägga hur mycket/lite de vill i nät men de nattas vid intag.

Mitt halvblodssto skulle lätt äta 25 kg hö per dygn på fritt med nät. Hon behöver 8 kg... Äter fort och lätt (mycket) ut nät med så skulle inte gå att ha fritt på nät ens på dagtid.

Jag missunnar henne inte sällskap. Men fick jag välja så är det optimala stallet för oss faktiskt där hon går själv i egen hage. Då kan jag fodra med automater och lösa det så.

(Hon har fri halm vid sidan så ingen får spunk över att stackarn bara får 8 kg)
 
Det är svårt även med uppstallad hitta vettig foderlösning. Tycks i stort finnas två ”vägar”. Endera portionsfodrar de och då är det ofta väldigt långt mellan fodringarna för hästar med begränsade givor. Typ Frukost klockan 6, lunch kl 14, en fodring på em och så en kvällsfodring kl 20-21. Är ju förståeligt, det är svårt alt dyrt fodra t ex 6-11-16-22. Lösningen för de stall där man inte anser de ska stå utan mat för länge är då fritt. Även uppstallad nattetid och ute dagtid.

Min är ju konvalescent sedan drygt 6 mån och går själv i sjukhage och jag har då löst det med automater inne och ute, och fodring var 4e h dygnet om. Men sen vet jag inte hur det ska bli. Övriga hästar har fritt med nät ute. Inne får ägarna lägga hur mycket/lite de vill i nät men de nattas vid intag.

Mitt halvblodssto skulle lätt äta 25 kg hö per dygn på fritt med nät. Hon behöver 8 kg... Äter fort och lätt (mycket) ut nät med så skulle inte gå att ha fritt på nät ens på dagtid.

Jag missunnar henne inte sällskap. Men fick jag välja så är det optimala stallet för oss faktiskt där hon går själv i egen hage. Då kan jag fodra med automater och lösa det så.

(Hon har fri halm vid sidan så ingen får spunk över att stackarn bara får 8 kg)
Man måste alltid individanpassa, tyvärr. Hur skulle det se ut om man gav alla människor lika mycket mat, utan att se till kön/arbete/ålder?
Min d-ponny inhalerar hö. Det säger bra slurp! Så på vintern får hon hö + halm(för den äter hon också upp varenda strå av) 6-11-16-21-01, tack vare lunchgrind så får hon fem gånger. Plus att jag brukar kasta ut någon tuss typ 13 eller 19 om jag är där. 7,5kg hö/dag.

Storhästen går på bal. Hon har varit konvalescent i olika skeden ett halvår, så hon är liiite tjock. Men ska upp i mer motion nu, då tror jag hon kommer bli fin i hullet.

Dom hästarna är ju tyvärr omöjliga att ha ihop. Men jag brukar släppa ihop dom 2-3 gånger i veckan så får dom umgås mellan fordringar, för dom gillar verkligen varandra!

Sommartid går det bättre, då har ponnyn munkorg, så dom har kunnat gå på bete tillsammans på dagarna.
 
Man måste alltid individanpassa, tyvärr. Hur skulle det se ut om man gav alla människor lika mycket mat, utan att se till kön/arbete/ålder?
Min d-ponny inhalerar hö. Det säger bra slurp! Så på vintern får hon hö + halm(för den äter hon också upp varenda strå av) 6-11-16-21-01, tack vare lunchgrind så får hon fem gånger. Plus att jag brukar kasta ut någon tuss typ 13 eller 19 om jag är där. 7,5kg hö/dag.

Storhästen går på bal. Hon har varit konvalescent i olika skeden ett halvår, så hon är liiite tjock. Men ska upp i mer motion nu, då tror jag hon kommer bli fin i hullet.

Dom hästarna är ju tyvärr omöjliga att ha ihop. Men jag brukar släppa ihop dom 2-3 gånger i veckan så får dom umgås mellan fordringar, för dom gillar verkligen varandra!

Sommartid går det bättre, då har ponnyn munkorg, så dom har kunnat gå på bete tillsammans på dagarna.

Ja när man kan styra själv går ju det mesta att ordna. Är när man ska stå inhyrd det blir svårt att hitta till de som inhalerar mat. Dessutom skiljer sig ju synen på vad som är för tjock, vad som är för länge utan mat mm väldigt åt.

Jag blev inte klok på varför min plötsligt började gå upp. Drog ner maten ett kilo och hon blev bra i hullet igen. Tills hon åter började gå upp. Vad sjutton??? Visade sig hon fick extramat för ”det var synd om henne för hon var hungrig/det var kallt/hon var rastlös/etc”. Hon är väldigt bra på framträdandet ”svältande häst som håller på att döööö”. Kan man lura av någon att ge en hötuss slipper man ju äta halm.... tilläggas ska att hon av hälsoskäl absolut inte får bli tjock eller bör ha extra av sockerbombshöet som är i år :S

Sa till och matandet upphörde. Då ökade halmförbrukningen - tänka sig ;)
 
Ja när man kan styra själv går ju det mesta att ordna. Är när man ska stå inhyrd det blir svårt att hitta till de som inhalerar mat. Dessutom skiljer sig ju synen på vad som är för tjock, vad som är för länge utan mat mm väldigt åt.

Jag blev inte klok på varför min plötsligt började gå upp. Drog ner maten ett kilo och hon blev bra i hullet igen. Tills hon åter började gå upp. Vad sjutton??? Visade sig hon fick extramat för ”det var synd om henne för hon var hungrig/det var kallt/hon var rastlös/etc”. Hon är väldigt bra på framträdandet ”svältande häst som håller på att döööö”. Kan man lura av någon att ge en hötuss slipper man ju äta halm.... tilläggas ska att hon av hälsoskäl absolut inte får bli tjock eller bör ha extra av sockerbombshöet som är i år :S

Sa till och matandet upphörde. Då ökade halmförbrukningen - tänka sig ;)
Haha! Ja, det är ju livsfarligt att ha hos någon annan. Hade ponnyn hos grannen, då gick dom tillsammans dagtid med höbal och inne på nätterna, så ponnyn hade munkorg dagtid. Hon var redan tjock då, men fick inte bli tjockare. Skulle på semester en vecka, så en kompis skulle ta hand om mina hästar.
Första dagen hon for dit, några timmar efter jag åkt bort så var munkorgen avplockad. :grin: och då hade jag sagt typ "utan munkorg kommer hon dö, hon äter ihjäl sig".

Efter jag separerat dom och bantat ponnyn ett år så är hon så mycket bättre i hullet att hon klarar av lite extra hötussar utan att det blir farligt i alla fall!
 
Ja när man kan styra själv går ju det mesta att ordna. Är när man ska stå inhyrd det blir svårt att hitta till de som inhalerar mat. Dessutom skiljer sig ju synen på vad som är för tjock, vad som är för länge utan mat mm väldigt åt.

Jag blev inte klok på varför min plötsligt började gå upp. Drog ner maten ett kilo och hon blev bra i hullet igen. Tills hon åter började gå upp. Vad sjutton??? Visade sig hon fick extramat för ”det var synd om henne för hon var hungrig/det var kallt/hon var rastlös/etc”. Hon är väldigt bra på framträdandet ”svältande häst som håller på att döööö”. Kan man lura av någon att ge en hötuss slipper man ju äta halm.... tilläggas ska att hon av hälsoskäl absolut inte får bli tjock eller bör ha extra av sockerbombshöet som är i år :S

Sa till och matandet upphörde. Då ökade halmförbrukningen - tänka sig ;)

Jag hade tvärtomproblemet. Fbl sto. De fick frukost inne 6, lunch i hagen via lunchgrind 12. Sen fick de komma in kl 16-17 för att äta, sen fick de gå ut igen till 20-21 när de kom in och fick kvällsmat. Hon som åt långsamt och inte allt på en gång blev superstressad och vrålhungrig. Fick ha kvar henne inne efter 16fodringen, då hade hon hunnit äta upp till 19-20 när jag kom och red. För hästarna som inhalerade var det inga problem dock.
 
Jag hade tvärtomproblemet. Fbl sto. De fick frukost inne 6, lunch i hagen via lunchgrind 12. Sen fick de komma in kl 16-17 för att äta, sen fick de gå ut igen till 20-21 när de kom in och fick kvällsmat. Hon som åt långsamt och inte allt på en gång blev superstressad och vrålhungrig. Fick ha kvar henne inne efter 16fodringen, då hade hon hunnit äta upp till 19-20 när jag kom och red. För hästarna som inhalerade var det inga problem dock.

Jo förstår det blir problem så. Men enklare hitta stall med fri tillgång tänkte jag? Åtminstone här har majoriteten det. Jättebra för många men knivig för de som inte klarar det
 
Jo förstår det blir problem så. Men enklare hitta stall med fri tillgång tänkte jag? Åtminstone här har majoriteten det. Jättebra för många men knivig för de som inte klarar det

Nej de flesta här har portionsfodringar. Beror kanske på vilken typ av stall man söker. Men för mig är det viktigt att de får tid på sig att äta, inte 15 min att kasta i sig morgonmaten på.
 
Jag hade föredragit stall där det finns olika val.
Min sessa klarar inte fri tillgång på nåt sätt - hon slutar aldrig äta.
Sambons prins behöver fri tillgång - han äter lugnt, tar gärna pauser och har lätt för att få magsår. Att hitta rätt ställe för båda hästarna är inte lätt.

Vi har ett bra stall nu, där hästarna är ute ca 12 h/dag och det går att få antingen portioner eller fri tillgång. När hagarna torkat upp kan vi ha hästarna ute dygnet runt, så nästan som lösdrift :-)
 
Inte mer än att de ska kunna röra sig obehindrat i alla 3 gångarter och det kan ju tolkas väldigt snävt, tex några galoppsprång åt två håll.
I andra fall finns det bra med mark men hästarna går i små rutor ändå. Väldigt vanligt. En och en. Men så har de stora ytor för vall istället. Eller håller till centralt och de flesta sådanna gårdar är äldre och aldrig haft mycket mark och förr var det knappt nån om friska hästar stod inne 24/7, nu när andra generationer tar över är det svårt att få till det rent praktiskt med så begränsad yta.

Det är också många som styckar av en mindre bit av sin stora gård och säljer som "hästgård". Hur man nu ska tro att man kan ha stora hagar, bostad, stall och paddock och eventuellt en manege på totalt 3-4 ha mark...
Sen är det en tidsfråga (pengar/personal) också att gå och släppa ut/in 20 hästar om det är jättelångt att gå till/från hagarna vilket blir fallet om man behöver några hagar (om de är stora) för att dela upp de hästar som inte kommer överens. Tilläggas bör också att man inte borde ha samma hagar på vintern som på sommaren för att minska parasittrycket.
 
Det är också många som styckar av en mindre bit av sin stora gård och säljer som "hästgård". Hur man nu ska tro att man kan ha stora hagar, bostad, stall och paddock och eventuellt en manege på totalt 3-4 ha mark...
Sen är det en tidsfråga (pengar/personal) också att gå och släppa ut/in 20 hästar om det är jättelångt att gå till/från hagarna vilket blir fallet om man behöver några hagar (om de är stora) för att dela upp de hästar som inte kommer överens. Tilläggas bör också att man inte borde ha samma hagar på vintern som på sommaren för att minska parasittrycket.

Ja, i Skåne och Sthlm har man sett "gårdar" til salu med typ 15-30 boxplatser och 2 ha mark. O_oO_o
 
Det är också många som styckar av en mindre bit av sin stora gård och säljer som "hästgård". Hur man nu ska tro att man kan ha stora hagar, bostad, stall och paddock och eventuellt en manege på totalt 3-4 ha mark...
Sen är det en tidsfråga (pengar/personal) också att gå och släppa ut/in 20 hästar om det är jättelångt att gå till/från hagarna vilket blir fallet om man behöver några hagar (om de är stora) för att dela upp de hästar som inte kommer överens. Tilläggas bör också att man inte borde ha samma hagar på vintern som på sommaren för att minska parasittrycket.

Just det att vad som får /bör säljas/benämnas som hästgård har varit rätt hårt debatterat och kritiserat - ffa huruvida mäklare säljer utifrån det.
 
Det jag ser är en blandning mellan bekvämlighet för hästägaren och felprioriteringar i investeringar. Istället för att dra vatten och el till hagarna lägger man pengar på ett solarium (eller vad man nu kan vilja ha för lull lull i stallet). Ett lass grus kostar ungefär som två täcken eller 5-6 träningar för tränare. Ändå prioriteras t ex. träningen och hästen får stå i lera 6 månader om året. Och sedan vill man inte ha hästen ute för länge för att det är för lerigt och blir för stor belastning i hagen. Man skyller på mörkret, knögel i hagen och gud vet allt när det egentligen är mer bekvämt att hästen står inne när man kommer till stallet så man slipper lägga tid på att hämta hästen.

Belysning går att ordna ganska enkelt om man bara vill. Det finns strålkastare som sträcker sig långt, uppladdningsbara strålkastare som man inte behöver sladd till. Solcellslampor och batteridrivna lampor om man inte vill lägga några tusenlappar på att gräva ner kabel.

När nya stall planeras så tittar stallägaren sällan på logistiken och prioriterar inte närheten till hagar utan det ska vara nära till ridbana och ridhus.

Och sedan det där att hästen skulle bli för trött för att den även måste gå en timmes ridning på kvällen också. Njä...
 
Finns en del anledningar att våra inte går ute allt för länge under vintern;

- De rids även. Många tävlingshästar tror jag helt ärligt inte mår bra av att stå ute 12h i regn och blåst för att sedan förväntas prestera en timmes träningspass på kvällen.

Jag har klippt en del då jag bara ville kommentera det här:

Jag rider ju hellre en häst som jag plockar in direkt från hagen än en som stått i box nån timme. De brukar kännas mjukare i kroppen om de gått i hagen innan ridpasset än om de stått på box. Dessutom ska ju hästar som är ute ha tillräckligt med skydd från väder och vind så att de inte står och fryser i hagen.
 
Jag har klippt en del då jag bara ville kommentera det här:

Jag rider ju hellre en häst som jag plockar in direkt från hagen än en som stått i box nån timme. De brukar kännas mjukare i kroppen om de gått i hagen innan ridpasset än om de stått på box. Dessutom ska ju hästar som är ute ha tillräckligt med skydd från väder och vind så att de inte står och fryser i hagen.
Vad tänker du för skydd, täcken? Det finns inga krav på skydd i form av ligghallar eller vindskydd till hästar som inte går på lösdrift under vinterhalvåret.
 
Vad tänker du för skydd, täcken? Det finns inga krav på skydd i form av ligghallar eller vindskydd till hästar som inte går på lösdrift under vinterhalvåret.

Jag vet. Men det finns väl iaf ett krav att hästen inte ska gå och frysa? Då får man ju ordna det utan att behöva ta in den, om det inte är extremväder.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 397
Senast: Linda_A
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 670
Anläggning Fått ett dilemma som jag inte räknat med. Ponnyn skulle gått ute dygnet runt från och med idag men ägarna till ponnyn hon går med vill...
2
Svar
24
· Visningar
2 502
Senast: Nota
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 756
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp