utevistelse/hag-trend

Min första häst ville inte ut om det var ruskväder ute på morgonen, menar riktig tvärnit värre än en åsna vid stalldörren så var bara att ta in henne i boxen igen innan jag åkte till skolan och hon fick stå inne tills jag kom hem:meh:.
Efter ett tag tyckte pappa synd om hästarna som inte kunde ta skydd från dåligt väder och ingen hemma som kunde ta in så han byggde en hall åt hästarna i en av hagarna, sedan var problemet med häst som inte ville ut om vädret inte passade borta men det var inte att tänka på att försöka leda till annan hage om väder inte passade.

RIP min prinsessa.

min ponny kändes det mycket ovärt att släppa ut. Var det inte härligt solsken stod han i skjulet och häcka var dag :rofl:
 
Jag läser LATHET.. många är lata...

Sen förstår jag inte skillnaden å stå i liten hage ute eller i 9-12kvm inne... ute får de ju bra mkt mer stimulans oavsett... Sen är det klart att hällregn eller snöstorm inte är så kul, men DÅ kan man ta in...
Våra gamlingar går ute ca 6:30-20 å unghästen går på lösdrift. Det är honom jag vill ha till stall med ridhus men det verkar ju vara samma sak som att göra om honom till burhöna typ...

Bor 15-20min fr Sthlm och har hästarna ytterligare 30min bort... Jag har dem på LANDET... men letar man runt bland anläggningarna så hittar man inte så mycket vettigt tyvärr....

De som säger att hästarna har olika matbehov, ge mindre inne då? Å nej, hästar vill inte in 14, de vill ha sin mat de får inne kl 14 möjligtvis... Ikv när jag skulle ta in tanterna så vände en å gick, kl 20:45... man bah HALLÅÅÅÅ DU GICK UT 6 I MORSE, LÄS BUKE DU VILL IN NU....


Jag har en som tycker att kvällarna/sen eftermiddag är det banne mig hennes mattid och då ska hon IN. Resterande hästar är lika nöjda med att vara kvar ute men gammeltanten går runt och gnäggar och säger till oss att rör på påkarna de där morötterna som väntar i krubban försvinner ju om jag inte kommer in NU! :rofl:
 
Oj aldrig hört om privatägd mark med så mycket inskränkningar i användandet.


Det finns mer inskränkningar. Vi har inget emot det, fördelarna uppväger nackdelarna , och faktum är att vi själva skötte marken innan reservatsbildning med alla inskränkningar i ganska många år, även innan vi köpte gården.(arrende) Om vi inte hade skött marken med alla inskränkningar på eget bevåg så hade inte heller marken blivit aktuell för reservat, det är tack vare vår skötsel som all denna mkt sällsynta växtlighet överlevt och förökat sig.
 
Ja tyvärr är det inte vårt stall utan vi hyr det och har därför inte möjlighet att göra vad vi hade önskat. Det optimala hade varit att dränera om hagarna och grusa dem. Önsketänkande tyvärr, vi tjatar på och hoppas att det genomförs någon gång :( Mitt fullblod vill verkligen inte vara ute denna årstid, plockar in sig själv från hagen vid dåligt väder och spänner sig så han får ont i kroppen. :angel: Sedan är ju våra hästar individer också, flera av våra hade säkerligen klarat av att gå på lösdrift också, men finns inte möjlighet för det där vi är nu. Jobbar på att köpa en egen gård med ordentliga, stora hagar och lösdrift. Vi försöker anpassa oss efter dem så mycket det går, vissa är såklart ute mycket, medan andra trivs bättre med lite kortare hagtid :D

Är det jättestor yta blir det ju väldigt kostsamt men jag har inte haft minsta problem med att på egen bekostnad fått grusa osv i de två senaste stall jag stått i.
 
Jag läser LATHET.. många är lata...

Sen förstår jag inte skillnaden å stå i liten hage ute eller i 9-12kvm inne... ute får de ju bra mkt mer stimulans oavsett... Sen är det klart att hällregn eller snöstorm inte är så kul, men DÅ kan man ta in...
Våra gamlingar går ute ca 6:30-20 å unghästen går på lösdrift. Det är honom jag vill ha till stall med ridhus men det verkar ju vara samma sak som att göra om honom till burhöna typ...

Bor 15-20min fr Sthlm och har hästarna ytterligare 30min bort... Jag har dem på LANDET... men letar man runt bland anläggningarna så hittar man inte så mycket vettigt tyvärr....

De som säger att hästarna har olika matbehov, ge mindre inne då? Å nej, hästar vill inte in 14, de vill ha sin mat de får inne kl 14 möjligtvis... Ikv när jag skulle ta in tanterna så vände en å gick, kl 20:45... man bah HALLÅÅÅÅ DU GICK UT 6 I MORSE, LÄS BUKE DU VILL IN NU....

Jag håller helt med i stort. Men hantera olika matbehov med ”ge mindre inne då” kan vara omöjligt. Då är det bättre ha i separata hagar och därmed kunna fodra separat
 
Efter att ha stått sommartid i flock med en kaxig ponny som fick min häst att se krigsskadad ut med diverse sparkskador och bitmärken flyttade vi till ett stall med separata hagar och utetid 9-15 under vintern. Funkar bra för oss, hästen kan gå på fri tillgång ute och jag rider allt som oftast på kvällen ändå så att han inte står stilla alltför länge. Vi båda stormtrivs :up:
 
Instämmer med övriga. Utrymmesbrist och bekvämlighet. Man har räknat alldeles för lite yta per häst och marken håller inte. Kortare tid ute = mindre slitage på hagar och man får kvällen fri när man är trött.

Ffa tror jag att det är utrymmet som är problemet. Man köper en gård med 15 boxar och 2,5 ha mark. Då tänker man att där kan man ha 15 hästar. Boxplatserna avgör, inte marken. Mäklaren har ingen aning heller för denne kan inget om hästar. Man köper till ett pris med beräkningen att ha 10 inackorderingar som inbringar hyra varje månad. Sen har man inget val.
 
Vi står på en ridskola och tyvärr är utevistelemöjligheterna inte de bästa. Alldeles för många hästar på för liten yta och få vill ha sällskap till sin häst vilket gör att vi måste ha många små hagar istället för färre större. Hästarna kommer in redan vid 14. Ridlektionerna börjar vid 15 och då måste ridskolehästarna ha ätit osv. Nu är ju hagarna så små och ostimulerande och utan mat så hästarna vill gladeligen in vid 14.

Nej, det är verkligen inte optimalt och det är just den biten jag int egillar i detta stall men det är så verkligheten ser ut just nu.
 
Vi står på en ridskola och tyvärr är utevistelemöjligheterna inte de bästa. Alldeles för många hästar på för liten yta och få vill ha sällskap till sin häst vilket gör att vi måste ha många små hagar istället för färre större. Hästarna kommer in redan vid 14. Ridlektionerna börjar vid 15 och då måste ridskolehästarna ha ätit osv. Nu är ju hagarna så små och ostimulerande och utan mat så hästarna vill gladeligen in vid 14.

Nej, det är verkligen inte optimalt och det är just den biten jag int egillar i detta stall men det är så verkligheten ser ut just nu.

@Zoya varför står ni uppstallade där då när uplägget ang hästhållningen inte är i linje med vad du tycker är bra ?
 
@Zoya varför står ni uppstallade där då när uplägget ang hästhållningen inte är i linje med vad du tycker är bra ?

För att det just nu inte finns några andra stall som passar oss och har lediga boxplatser. Vi står i kö till några stall men som sagt, de har inte ledigt just nu.
 
Förstår inte riktigt mörkerrädslan.
Pannlampa är en rätt bra grej. :D

Det är inte rädsla för mörker utan säkerhetstänk. Vi gick över en liten väg och hade en stor väg väldigt nära. Tappar man en häst i mörkret blir det farligt väldigt mycket fortare så nära trafik. Vår/sommar/höst var de ute längre, det har jag svårare att förstå. De som kör 8-14 sommartid, gärna på sand också. ( inte fång/tjocka hästar).

Nu går min häst ute 8-18 vintertid. Väldigt lagom. Hinner han äta, dricka och kissa tills jag kommer vid 20. Han går med 4 till i stor hage. Det blir helt klart fler hagskador men det är det värt just nu.

Det är svårt att finna anläggning med bra utevistelse. Man får prioritera.
 
Senast ändrad:
Det är inte rädsla för mörker utan säkerhetstänk. Vi gick över en liten väg och hade en stor väg väldigt nära. Tappar man en häst i mörkret blir det farligt väldigt mycket fortare så nära trafik. Vår/sommar/höst var de ute längre, det har jag svårare att förstå. De som kör 8-14 sommartid, gärna på sand också. ( inte fång/tjocka hästar).

Nu går min häst ute 8-18 vintertid. Väldigt lagom. Hinner han äta, dricka och kissa tills jag kommer vid 20. Han går med 4 till i stor hage. Det blir helt klart fler hagskador men det är det värt just nu.

Det är svårt att finna anläggning med bra utevistelse. Man får prioritera.

Tappar man en häst och är nära en väg kan det bli farligt närsom på dygnet.
 
Hur var det förr? När jag växte upp (90-talet) var frimärkshagar i princip obefintliga, utöver på några travstall där hingstarna och vissa av tävlingshästarna gick ute i skift.
Men jag minns inte hur det funkade då med fodring, lera och sånt. Lerigt var det ju, det minns jag. Men att det var så lerigt att hästarna tog skada minns jag inte. Men det kanske var så?

Jag hör oftast om att ägarna vill ha sina hästar i små hagar med max 1 kompis.

Mitt minne från "barndomen" och dåtidens hästhållning, när det kommer till rutiner, var större blandflockar och in- och utsläpp gick till så att man öppnade alla boxar och hästarna sprang själva ut till hagen och omvänt på kvällen när dom skulle in.
Det "funkade" men när jag tänker tillbaka på det nu så var det nog rätt rörigt. Framförallt vid intag då alla hästar var superhungriga och hade jättebråttom att hinna först in.... Det var liksom inte alltid hagarna var i direkt anslutning till stallet heller, utan hästarna fick springa en bra bit.
Men nog hade hästarna betydligt längre utevistelse då. Och i betydligt större hagar än vad som verkar vara brukligt idag.
Och som jag minns det fanns inte ens tanken på att ha hästen stående ensam i en hage. Det var liksom mer "vedertaget" då att hästar är flockdjur och ska hållas så.
 
Mitt minne från "barndomen" och dåtidens hästhållning, när det kommer till rutiner, var större blandflockar och in- och utsläpp gick till så att man öppnade alla boxar och hästarna sprang själva ut till hagen och omvänt på kvällen när dom skulle in.
Det "funkade" men när jag tänker tillbaka på det nu så var det nog rätt rörigt. Framförallt vid intag då alla hästar var superhungriga och hade jättebråttom att hinna först in.... Det var liksom inte alltid hagarna var i direkt anslutning till stallet heller, utan hästarna fick springa en bra bit.
Men nog hade hästarna betydligt längre utevistelse då. Och i betydligt större hagar än vad som verkar vara brukligt idag.
Och som jag minns det fanns inte ens tanken på att ha hästen stående ensam i en hage. Det var liksom mer "vedertaget" då att hästar är flockdjur och ska hållas så.

Jag minns likadant. Men jag minns även hur de inte fick lunch ute, dvs det var vintertid väldigt många h utan mat.
 
Det är betydligt faröigarr när hästen inte syns i mörkret. Eller du, som ska jaga den i mörker utan att se marken tex.

Mina täcken är fulla med reflexer men vet att inte alla andra har det. Tycker inte det är värre att jaga häst i mörker än dagtid. Lika hemskt om de kommer lösa.
 
Usch vad trist. Våra hade en stor (vad jag uppfattade det som i alla fall, men jag var ju inte stor då) skogshage där alla gick ihop.
Minns att ridskolan jag gick på hade en hage till ridskolehästarna. Stora hästar fick vara ute en dag (typ 4 timmar). Sedan ponnyerna en dag. Stod i spilta på tiden. De gick i en hyfsad stor sommarhage på sommaren, stora och ponnyer, var för sig
Privathästarna hade småhagar en och en
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 506
Senast: Linda_A
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 726
Anläggning Fått ett dilemma som jag inte räknat med. Ponnyn skulle gått ute dygnet runt från och med idag men ägarna till ponnyn hon går med vill...
2
Svar
24
· Visningar
2 512
Senast: Nota
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 793
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp