Bukefalos 28 år!

Utevistelse

Sv: Utevistelse

Hästarna i stallet jag står i går ute från 7-8 på morgonen till 6 på kvällen.Hästarna går ute i stora kuperade hagar.De har fleecetäcken på natten och min häst är helklippt.ute har han fodrat regntäcke eller om det är ruggigt har han ett tjockare täcke.*fryslort*
Hästarna har fri tillgång på stråfoder.
 
Sv: Utevistelse

Det är mestadels tävlingshästar i mitt stall, de går ut varje dag oavsett väder. Oftast är de ute mellan 07.30 och ca 17-18 nu på vintern. De kan stå inne en eller ett par timmar under dagen för att äta lunch och slappa efter arbete. De har rejäla täcken och det märks att de hellre är ute än inne. På sommaren är de ute betydligt längre på kvällarna. Men de går in på nätterna.

Givetvis anpassar jag mig från häst till häst, märker jag att någon blir seg av att vara ute mycket så får den komma in och käka lite istället. Jag har inga superstränga regler som måste följas rakt av. Eftersom det är mitt stall så gör jag det jag tycker känns bäst.
 
Sv: Utevistelse

Släpper ut mina hästar ca 08.00, in kommer dom lite beroende på väder och vind men oftast runt 18.00... Försöker vänta sålänge som möjligt att ta in, men mina hästar är lite bekväma av sig och står bara o hänger vid grinden om jag inte tar in dom! :crazy:

Alla utom fölen är täckade med medelfodrade vintertäcken, dygnet runt (kallstall). Ridhästarna får extra täcke när det är som kallast medans avelsstona klarar sig med täckena dom har nu. Täckar även "fölen" när det blir kallare helt enkelt för att dom ska få lite kortare päls och därmed finare att visa vid försäljning :cool:

Hagarna är stora (flera hektar) även hingstens, och dom är lagom backiga, kuperade samt med lite skog. Dessutom har både hingsten och stoflocken tillgång till varsin vall.

Alla hästar har fri tillgång på hösilage dygnet runt, det enda problemet är vatten eftersom det fryser i hinkar och kar både ute och inne! :mad:
Dax att investera i värmekar antar jag....
 
Sv: Utevistelse

Mina hästar (3 st) är ute mellan 6 och 21 om inte vädret är väldigt onasigt. De två som jag rider går täckade med 200 g fodrade täcken nu, samma dygnet runt då jag har kallstall. De är spårklippta men det har börjat växa uti igen så det drar ihop sig för en ny klippning snart. Än så länge får de hö men så snart jag ser att vintern har kommit för att stanna så ska de över på fri tillgång på hösilage. Har en hage på 1,5 ha som vinterhage (med nästan hälften tät skog, eller ja var innan hästarna började gå lös på den och gnaga på rötter odyl) men än så länge går de i "slaskhagen" på 0,7 ha.
 
Sv: Utevistelse

Min (islänning) går ute dygnet runt (lösdrift) just nu har han ett fleecefodrat regntäcke. Han är klippt på halva halsen. bogen och under magen. När det blir lite kallare får han kanske ett tjockare täcke. får se om han fryser eller inte. han har väldigt tjock päls
 
Sv: Utevistelse

en liten fråga till alla er som har uppstallade hästar: när rider ni om hästarna kommer in vid 21??

Jag tar ju in min häst en stund under dagen då han arbetas, men sen får han gå ut efteråt igen!
 
Sv: Utevistelse

Går ut mellan 6-7 och kommer in vid 5.

Fullblodet har täcke både inne och ute då vi har ett jäkligt kallt stall.
Travaren har en jätte päls och behöver inge täcke nu. Men får täcke om det snöar eller blåser.
 
Sv: Utevistelse

KL
våra går ute så länge som möjligt. Dock kan dem få komma in tidigare om det blåser kallt och har regnat hela dagen. Annars får dem vara ute. Tävlingshästarna har täcke, dem andra går utan. står i kallstall och verkar mår bra :) 07,30-17,30 är dem ute som längst på vintern.
 
Sv: Utevistelse

en liten fråga till alla er som har uppstallade hästar: när rider ni om hästarna kommer in vid 21??

Brukar rida efter eller före middagen, beroende på när jag kommer hem och så. Man tar bara in dom för sin dagliga skötsel och sen far dom ut med raketfart i hagen:)

Om jag vet att jag ska rida ett hårdare pass som innebär svettig häst så brukar jag planera in ridningen så att hästarna kan äta ett av sina mål mat inne samtidigt som dom får torka. Efter ca 1-1½h så sätter jag ut dom igen.
 
Sv: Utevistelse

Jag släpper ut mina vid 5 och tar in dom runt 18.00
Alla går med vintertäcken nu.
Hagen är ganska stor, vill dom springa så har dom plats för det:D
Jag rider när jag kommer hem från jobbet, 16.30, så den eller dom jag
ridit får stå inne när jag är klar.
 
Sv: Utevistelse

Mina tre går ute minst tolv timmar. Två av dem bor i utebox och har frisk luft hela dygnet, medan min nya bor inne på nätterna (hos grannen) tills vårt nya stall är klart.

De två jag har hemma har regntäcken, den nya har inget täcke alls.
Besten har ett ulltäcke på natten medan Mixen sover naken.

Immer
 
Sv: Utevistelse

jag har lösdrift hemma. men på dagarna går dom i en jätte stor hage med en liten skog vid 16 tiden tar jag in dom i vår hemma hage där jag har stallet med hö och kraftfoder som dom vill ha när dom jagat kor en hel dag :love: dom älskar detta liv :love:
 
Sv: Utevistelse

Ne men jag tänkte lite eftersom när jag nu kommer hem från jobbet tar jag in dom och sen rider och e jag klar vid 18 så släpper jag ju inte ut dom igen... det va lite det jag tänkte på.
Jag fattar ju att dom som rider på dan släpper ut dom igen det gör jag med när jag rider tidigt. det var bara det jag satt och funderade lite på =)
 
Sv: Utevistelse

Våra går tillsammans i kuperad hage på flera ha mellan 7 - 22,23 ca. Min har inga täcken.
 
Sv: Utevistelse

Mina travare, båda i träning, går ute från 8-19, dock får de gå in tidigare om vädret är riktigt dåligt. De får frukost och lunchgivan utomhus. Båda är oklippta, går med rejäla vintertäcken ute och står nakna inne, vi har bra värme i stallet.

Rider och kör gör jag på för/eftermiddagen, blir de svettiga duschar jag dem och ställer dem i boxen med ett svettäcke och hö någon timme. Sedan får de gå ut med vintertäcket igen.

Hagen är tyvärr väldigt liten i knepig terräng - vi borde egentligen plocka bort alla hemska stenar - men den har bra vindskydd både i form av tät skog och en ligghall.
 
Sv: Utevistelse

De går ut ca halv 7 på morgonen och kommer in ca 18 nu på vintern. Höst och vår är de ute längre. (med ljuset) Två har inga täcken alls varken ute eller inne förutom vid regn eller blötsnö. Då har de tunt regntäcke om vi ska rida senare. Gammelstoet har täcke både ute och inne. Hon har än så länge inte vintertäcket utan ett lätt fodrat regntäcke. Vi har inte haft så kallt än. Mellan någon plus och ner till minus 8 har vi haft senaste veckorna.
Jag har inga jättehagar, men de har skog och öppna ytor så de är ganska varierade. Lite kuperade är de också. Hästarna har mycket att pyssla med.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 943
Senast: Linda_A
·
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
698
Senast: Ray
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
0
· Visningar
223
Senast: slant98
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
954
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp