Bukefalos 28 år!

Utevistelse

Sv: Utevistelse

Det skulle vara intressant att veta lite utevistelsen hos era hästar. Hur länge är de ute? Vad har ni för hage (stor/liten)? Vad har ni för täcken ute/inne nu när det är lite kallare? Har ni det tjocka vintertäcket eller något mellan?

Alltid kul att se hur andra gör med sina hästar, kul att få insperation och tips.:bow:


våra pållar kommer ut kl 6 på morgonen vardagar och hälger runt 8.
kommer in vid 6 tiden om det inte är busväder. 6st hästar i en stor hage. sen 3 hästar som går ensamma i ganska stora hagar (absolut ingen paddock storlek på hagarna här inte :) )
jag har endast täcke om det regnar eller snöar. tycker att dom ska få ha sol på sig när det är fint väder.
 
Sv: Utevistelse

Det låter som att alla har hästarna ute väldigt länge. Det är alltid kul att höra hur andra har det med sina hästar. De privathästar som står på min ridskola går bara ute mellan ca 8,00-12,00 och andra halvan av privathästarna går ute mellan 12,30-ägarna hämtar dem, som brukar bli runt 16,00 (alltså ingen av personalen som hämtar in hästarna) Vid väldigt dåligt väder (blixthalka m.m går det inte ute pga. en ganska brant backe ner till hagarna.
Jag ska säga att det är väldigt läskigt att gå ner där utan häst bara (även om det är sandat)
 
Sv: Utevistelse

Våran går ute från 04.00- 17.00
Halvstor hage nu på vintern , då stona i storhagen är broddade ( ganska lätta på baken)
Han kan tyvärr inte gå på fri tillgång pga att han är ganska rund efter skada och är av den lättfödda rasen Nordlandshäst .( Han blir tjock nästan av bara att se mat) Nu är han under igångsättning ,så får se hur mycket som far då han börjar få röra sig mer( då kan han få mer hö också)
Han har ett termo täcke fr.Hööks på sig .
Vi ska försöka bygga ett vindskydd nu i helgen

Roligt att du har en Nordlandshäst !! Jag har haft två stycken, en som jag äger men är utlånad på foder just nu och hennes föl ( då 4 år) på foder. Inte så vanliga hästar precis !! Men de är otroligt fina !
Vad är det för Stam på din ?
Har du köpt den i Norge ??

/Erik
 
Sv: Utevistelse

Vi har våra 3 hästar inhyrda just nu i väntan på att vår drömgård ska dyka upp. Dom går ut vid 7-tiden och kommer in vid 17-tiden. Blir lösdrift när vi får vårt eget ställe. En av våra hästar har täcke (nu 200g) han har lite problem med att bli spänd i rygg och ländmusklerna när det är kallt. Våra andra två går utan täcken året runt utom när det är riktigt busväder. Dom går i en 3 ha stor kuperad hage med skogspartier som skyddar mot väder och vind. Fodras 4 ggr per dag.
 
Sv: Utevistelse

mina två monster går fortfanrende ute dygnet runt (17 årig arab o 20 årig travare) men dom kan dock gå in i deras två boxar som är halmade, men det gör dom inte, travaren står med regntäcke pga stor vistelse på veterinärpraktik. araben går dock naken
hagen rymmer 1.6 hektar o har både en stor äng för rus o bus o sen skogsparti för lek o bus o funkar som lite vindskydd i praktiken...
 
Sv: Utevistelse

Mitt vblsto och hennes russkompis går i en mkt kuperad skogshage. Den är inte jättestor men räcker gott åt dessa två. Fördelar: Blir inte lika geggigt och de har nåt att pyssla med (äta träd...). Nackdelar: Inte tillräckligt platt för att springa i. Jag tycker att denna hage är mkt bättre än de som är helt platta. De går ut vid 9 och kommer in vid 16-17. Lite för lite för min smak, men vad gör man...
Russet är naken, mitt sto går än så länge med ett fodrat regntäcke. Det får hon göra tills hon börjar tycka att det är kallt.
 
Sv: Utevistelse

jag har en 4,5 årig d-ponny valack och en 1,5 årig arabhingst (ska kastreras)
de kommer ut senast 8 och kommer in tidigast 21,00
fast sen så kommer de in ngn gång under dagen då jag ska rida:)
de kommer ha fritillgång tiil hö eller halm under dagen och få hösilage morgon och kväll, och araben kommer att få kraft 1-2 ggr/dag.
 
Sv: Utevistelse

De går ute ca 12 timmar, i en STOOR hage. Inne i kallstall på natten, står på halm. Min häst har inget täcke om det inte blåser mkt eller regnar/snöar, då har hon regntäcke m. fleecefoder i på sig.
Hon har aldrig täcke på inne i stallet, om hon inte är svettig eller blöt o det är kallt ute, då har hon tunnt fleecetäcke för att torka fortare.

Får ca 4 kg hö inne på kvällen och ute på morgonen. När det är riktigt kallt ute och mkt snö har dom fritt på halm i hagen också.

Är en 21 år gammal nordis, spårklippt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Utevistelse

Min går ut runt 7 och kommer in mellan 16-19, beroende på när jag kommer ut till stallet. Går i en ganska stor kuperad hage med 4 andra halvblodsvalacker. Har ett 250 gr inne täcke och ett 200 gr ute täcke med hals på. Fodras med hö i hagen 2 gånger under dagen.
 
Sv: Utevistelse

min hopphäst går ute från ca 8-15 och då ensam, pga skaderisken. han har täcken nästan året om, utom när det är riktigt varmt. numera har han 350g stalltäcke + 370 HW rambo wug plus på sig ute, samt alla fyra benen lindade (för att inte göra illa sig på broddar och dyl).
han är dessutom klippt från topp till tå!
 
Sv: Utevistelse

Min går ute från cirka 8,30 - 17:00 (ofta lite senare) och går då i en stor vinterhage tillsammans med en annan valack. Just idag har han på sig ett mellantjockt vintertäcke från Pessoa när han går ute, och ett annat täcke inne. :) Lunchfodras med hö i hagen, och mellan det har de fullt med halm i hagen att käka på.
 
Sv: Utevistelse

Mina 2 går ut runt 8 på morgonen och in mellan 18-21.00, beror på väder och så.Inga täcker på sig om d inte är regn eller snålblåst.Täcks bara om jag ridit å det blivit svettigt, har dom blivit blöta av nån anledning i hagen så åker bara täcke på tills dom torkat sen åker det av.Fri tillgång till hö både inne å ute, ganska stooor hage,kuperad,skogsdunge och vindskydd har dom.
Har kallstall men enda gången jag skulle täcka dom inne är väl om d skulle krypa ner till -10 eller mer men då får dom bara stalltäcke, tror dom mår bättre utan att bli påbylsade en massa täcken, dom är ju gjorda för att gå ute året om egentligen utan täcke.:angel:
 
Sv: Utevistelse

vi har tre plus en inhysning, alla går ut och får frukosthö vid 7tiden, lunch ca 14 och kvällsmat vid 20-21, då går två stycken in och de andra två får välja. är det busväder åker de in vad de än tycker. en har täcke vid minusgrader, en vid minus och blåst och alla vid regn.
 
Sv: Utevistelse

Min häst går ute mellan 7.00-21.30 ungefär. Hon och hennes kompis går i en stor hage med gott om plats att springa. Hon har varit täckad nu ca 1 mån med fodrat regntäcke och nu när det varit kallare har hon ett vintertäcke med 300g foder. Inne har hon fleecetäcke
 
Sv: Utevistelse

Mitt varmblod går ut vid 09 00 och är ute till ca 17 00, lite tidigare nu när det blivit kallare & mörkare. han har regntäcke vid blåst eller regn.
 
Sv: Utevistelse

Mina två går ut ca kl 6:30 på vardagar, en timme senare på helgerna och in runt kl 20-20:30 de går i en ganska stor hage med en skogsdunge som skyddar från det värsta ovädret..
Fjordingen har jättemkt päls så han går utan täcke om det inte blåser/regnar/snöar mycket, då har han ett tunnt fodrat regntäcke.
Halvblodet har även han ett tunnare regntäcke på sig ute nu när det ligger runt 0 grader och neråt, när det blir kallare får han ha ett tjockt vintertäcke. Inne har han ett fleecetäcke och komemr senare i vinter har ett halvtjockt thermotäcke, blir det riiiiiktigt kallt får han ha fleece under. Då får även fjordingen på sig ett innetäcke!
De har hö ute att smaska på nästan hela dygnet, så det går ingen nöd på dem.
 
Sv: Utevistelse

Mina hästar går ute dygnet runt, har en lösdriftshall och fri tillgång till hösilage.
Fullblodet har ett 100g regntäcke och 2åringen har vinterpäls:)

Hagen är ca 14 tunnland
 
Sv: Utevistelse

va glad jag blir när jag ser att era hästar går ute så pass länge med tanke på hur det ser ut i vissa stall:bump: jag vet ett stall där hästarna går ute ca 2-3timmar ute i hagarna och sedan står dom inne rästen..
 
Sv: Utevistelse

Ute dygnet runt, halmat vindskydd, Inga täcken, har ett regntäcke som användes för 2 år sen, två gånger. Brukar normalt aldrig ha vintertäcke.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 943
Senast: Linda_A
·
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
698
Senast: Ray
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
0
· Visningar
223
Senast: slant98
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
954
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp