Bukefalos 28 år!

Utevistelse

Sv: Utevistelse

Alla verkar verkligen ha hästarna mycket och det tycker jag är helt underbart. Skönt att hästarna har så bra ägare! Om alla skulle haft det skulle det verkligen varit jätte bra. :bow:
 
Sv: Utevistelse

jag har mina hästar hemma på lösdrift . så dom har vinter täcke och regn täcken shettisen har bara regn täcke på sig:love:
 
Sv: Utevistelse

har mina hemma på lösdrift den stora har vintertäcke o regn täcke och shettisen har bara regn täcke.:love:
 
Sv: Utevistelse

Ja, jag tycker det är så synd när hästägare prioriterar bort det som är hästarnas kanske starkaste behov- dvs möjligheten att röra sig utomhus tillsammans med hästkompisar.
Förstår inte hur vissa kan vara så extremt petiga med foderstater och annat som är det andra huvudbehovet, och helt glömma bort utevistelsen!
 
Sv: Utevistelse

Mina hästar är ute med ljuset. Vintertid mycket box, sommartid mycket hage!! Hästarna klagar inte ett dugg utan trivs ypperligt.
 
Sv: Utevistelse

Min häst går ut 7.00 på morgonen och kommer in ca kl: 17.00 på kvällen.
Hon är klippt och därför har hon täcke på sig ute när det är över 10 minus har hon vintertäcke eller om det är väldigt blåsigt annars har hon ett ofodrat regntäcke med ett stalltäcke under.
Hon går med 3 andra hästar i en ganska stor hage med galopp utrymme..
 
Sv: Utevistelse

Dom kommer ut 06.30 och in vid 22.30, så ca 16h/dygn. Hagen är medelstor (kommer bli större!:D) och består av skog, dom har även fri tillgång på grovfoder ute.

Om vädret är bra (inge blåst eller nederbörd) så får araben täcke på sig när de är ca -15 och det är ett normalfyllt vintertäcke. Minisen får täcke på sig först när de är ca -30, de är ett lätter vintertäcke.

Inomhus är dom utan täcken, varmstall;)
 
Sv: Utevistelse

Mina hästar kommer ut ca 6.30 och in runt 21.00 på vardagarna, på helgen tar vi lite sovmorgon då kommer dom ut 7.30. Mat 4 ggr/dag. Medel stor haga- dock utan skog. Har regn och vinter täcken men dom används mycket sällan. Tycker om deras tjocka vinter päls!!
 
Sv: Utevistelse

Mina går ut vid 9 och kommer in vid 16. De går i hyfsade gräshagar. De verkar nöjda med det iaf.
 
Sv: Utevistelse

Mina går ut 06.30 till 20.00, rider mellan 18.30-19.30.
De har vindskydd 9x6 m i sina vinterhagar. Bara en med täcke, den jag rider.
 
Sv: Utevistelse

*KL*

Mina går för tillfället ute mellan 07.30 och 21.30. Halvblodet och ponnyn har ofodrat regntäcke medans den frusna arabkorsningen har 200g fodrat. De kommer dock snart komma in vid 17.00 då de ska klippas nästa vecka. och då blir det fodrade täcken på dem.
Hagen är tyvärr inte jätte stor då vi fått stänga av dem från den lerigaste delen men det verkar inte lida av det!
 
Sv: Utevistelse

Min går ut vid 7 och kommer in runt 6, hon har en stor kuperad hage ..

Nu har det varit väldigt kallt här så då har hon fått gått med tjockaste vintertäcket 300g, får se om det blir mildare då får hon ett lite tunnare
 
Sv: Utevistelse

Det skulle vara intressant att veta lite utevistelsen hos era hästar. Hur länge är de ute? Vad har ni för hage (stor/liten)? Vad har ni för täcken ute/inne nu när det är lite kallare? Har ni det tjocka vintertäcket eller något mellan?

Alltid kul att se hur andra gör med sina hästar, kul att få insperation och tips.:bow:


det är lite olika på våra ut/insläpps tider.... beror på vem som släpper in och så. men det är väl typ runt 07-08.00 till mellan 19.00-21.00 någonstans.

just nu har jag faktiskt en stor hage :) (enl mig sj iaf) där de lätt kan få galopprundor om de har lust. Försöker undvika täcka, ger mer hö istä'llet. travnordisen klarar sig jättebra:smirk: , men måste ha lite mer koll på varmblodet som brukar vara mer känslig. men tjocka regntäcket åker på varmblodet om det regnar/slask/snöar.
 
Sv: Utevistelse

ut vid ca 8, in vid senast 16 då serveras middag.
klippta hästar, just nu e det ett fleecetäckte och ett regntäcke som gäller ute. ganska stora hagar (inte som på sommarn dock)

en liten fråga till alla er som har uppstallade hästar: när rider ni om hästarna kommer in vid 21??
 
Sv: Utevistelse

ut vid ca 8, in vid senast 16 då serveras middag.
klippta hästar, just nu e det ett fleecetäckte och ett regntäcke som gäller ute. ganska stora hagar (inte som på sommarn dock)

en liten fråga till alla er som har uppstallade hästar: när rider ni om hästarna kommer in vid 21??

Oftast när hästarna kommer in så sen så tar man väl in dem på dagen och rider eller hur gör ni igentligen?
 
Sv: Utevistelse

Min häst som är en halvblodsvalack går ute från 8.30-15.00 varje dag.
Skulle helst vilja ha honom ute längre men det är ett inackorderingstall och alla hästar går in tre vilket betyder att han skulle få stå ensam i hagen då och missa middagen.
Han går med 3 till hästar i hagen.

Här i stockholm har vi nu runt -5 till +5 grader. Min häst har endast haft på sig ett tunt fleecetäcke i hagen och regntäcke vid regn/snö.
Igår klippte jag honom så då åkte termotäcket på, nu står han med det både i stallet och ute.

Hagen är rätt stor, kuperad med både lite gräs och träd. Dock är den väldigt stenig vilket är på både gott och ont.
 
Sv: Utevistelse

Ut runt 8.00
In runt 16.00.

Inne: Ett inne täcke
Ute: Inne täcke och tunnare vintertäcke över.
 
Sv: Utevistelse

Jag släpper ut vid 8-9 och tar in vid olika tider beroende på väder.
Oftast jobbar jag kväll och slutar 23. Då kommer hästarna in när jag kommer hem. Är det regn så tar inakorderingen in dom vid 7 tiden på kvällen.
Hagen är inte jättestor men räcker bra till 2 hästar.Halva hagen är helt platt och andra halvan är kuperad.

Jag har massor av olika täcken och byter beroende på väder. Senaste inköp är ett 300 g brunt Catago täcke.
 
Sv: Utevistelse

våra hästar går ute från mellan 6-7 till 22-23:) om det är kallt och blåsigt har dom ett lila vinter täcke och om det regnar har dom ett grönt och blått lite fodrat regntäcke!
 
Sv: Utevistelse

änsålänge går våra fortfarande ute är väl tänkt att vi skall hinna klart stallet under helgen så de kommer in.
min har inget täcke när det är fint väder pälsen finns ju=)
den andra går i tjocka vintertäcken.
visst mig får ett regntäcke när det söar/regnar.

de är 2 st i en normalstor hage som är kuperad med mycket träd.
fri tillgång till hö o de verkar trivas som bara den...

har inte gjort upp tider för när de skall gå ut o in men det blir väl vid kanske 8 - 22 eller nåt..
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 046
Senast: Linda_A
·
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
710
Senast: Ray
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
345
Senast: Ajda
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
961
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp