Utflyktsmål i mellansverige

Tack för tips, Mobackes ser trevligt ut! Mycket möjligt att vi tar den vägen över, vi funderar på att passera Ockelbo och Bollnäs är ju ingen jätteomväg :)

Åker ni så att ni passerar Färila kan jag varmt rekommendera ett besök hos Björk&Co, en liten gammaldags charkbutik. De har i mina ögon den godaste korven jag ätit (ost&bacon-grillare) men även en massa annan god hantverkschark. Har de stängt när en åker förbi kan en förbeställa och hämta på macken, en fantastisk service!
 
Bra tips, hade redan funderat på det lite :) Stora barnet skulle nog kunna tänka sig en gruvtur, och om inte annat fanns det visst tåg att åka ibland också :p
Om tåg är av intresse finns järnvägsmuseum och veteranjärnväg i Nora. Alternativt Jädraås utanför Ockelbo. Begränsad trafik, så kolla innan om det är viktigt att kunna åka.
Pershyttan utanför Nora är sevärt. Diverse i Bergslagen, bl.a. Ängelsberg rekommenderas.
 
Jag kan även rekommendera Sala, dels en stor och bra lekpark i stadsparken, mysig liten stad med många enkla mat och fikaställen. Stadsparken är fin att promenera i också och titta på blommor och vatten. Sala silvergruva som även har en del att se ovan jord och en stor loppis/antik butik i anslutning.
Sen är det nära till Västerås, Vallby friluftsmuseum och Karlsgatan 2, länsmuseet är mysiga och barnvänliga. Vill man ut i naturen mer är Björnön fint och där finns även Wåffelbaren. Man kan även åka båt ut från Västerås och stanna till på någon ö och bada i Mälaren.
Strax utanför Västerås finns Kungsbyns djurpark med inhemska djur, ormar och annat. Bara öppet vissa dagar så det får man kolla om man åker.
 

Liknande trådar

Mat Jag ser att folk ofta startar trådar om tips på restauranger i en stad/ ett område. Och sen blir tråden äldre och glöms bort. Så jag...
2
Svar
27
· Visningar
2 277
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp