Utflyktsmål Sverige

Stockholm
Index Konsthall
Supergullig men liten konsthall mitt inne i stan. Väldigt trevligt och sevärd tycker t.om. jag som inte är superinsatt i konst.

Lida Friluftsgård/område
Vackert naturområde med alla aktiviteter man bara kan tänka sig! Pulkabackar, skidbackar/liftar och uppskrapade skridskospår på vintern. Stor badplats, hundbadplats, vandringsleder, äventyrsbana m.m. på sommaren. Även vandrarhem med stugor för den som vill övernatta! Finns knappast någon plats som definierar min barndom och uppväxt så mycket som Lida! :heart

Tensta Konsthall
-II- + För att man kan köpa supergoda jordgubbar på det intilliggande torget!

Södermanland

Arsenalen
Trevligt militärmuseum! Är man mer intresserad av hästar, och endera råkar vara där på påsken eller i början av augusti anordnas stora dressyrmeetings på gångavstånd därifrån. ;)

Mariefreds Järnvägar
Där kan man testa att åka gammaldags ånglok!

Sparreholms Slott
Bil/vagnsmuseum, cafe och kursgård med hästar. Pappa (som är djupt inne i veteranfordonssvängen) har varit där massvis med gånger, och jag har tävlat där en gång. Jättefina miljöer och omgivningar om inte annat! 😍

Västmanland

Gyllene Hjulet
Trevligt MC-museum för hela familjen. Möjligen är jag något partisk då några av pappas alster som inte fick plats hemma huserar där. :angel:
 

Eh... jag är geolog och de flesta på min lista är geologiska sevärdheter... :o

Falu gruva är en av världens äldsta gruvor och bidrog till att vi blev en stormakt samt lade grunden för många av våra industrier (det fanns många företag kopplade till gruvan, bla kemiska industrier). Geologiskt är den intressant också, den är typlokal (dvs första stället man upptäckte ett mineral) för flera mineral och en del är så ovanliga att de nästan bara finns i Falun.

Helvetesfallet är en kanjon skapad av Ämån och är vidrig för mig som inte klarar av höjder men det är oerhört vackert där.

Styggforsens utseende är format av meteoritnedslaget som skapade sjön Siljan (hela Siljans-bygden är vacker och har många fina/intressanta besöksmål). En isälv hjälpte sedan till att ta fram bergslagren vid Styggforsen där lagren bla står 90 grader "fel" pga meteoriten. Det finns också flera dramatiska sägner om området.

Loosgruvan är en koppar-nickelgruva och typlokal för grundämnet nickel (vilket tilltalar mig som är nörd när det gäller både vetenskap och historia). Sverige har faktiskt flera ställen som är typlokal för ett grundämne.
 
Man kanske kan få nåt tips här?

Vi ska besöka Kynnefjäll i Juni sedan åker vi neråt mot blekinge igen men hade gärna haft ett till stopp på vägen hem. Önskemål: naturområde, hundvänligt! gärna nåt ställe där det finns lite olika promenadstråk (alltså inte vandring utan mer 5-8 km)
 
Styggforsens utseende är format av meteoritnedslaget som skapade sjön Siljan (hela Siljans-bygden är vacker och har många fina/intressanta besöksmål). En isälv hjälpte sedan till att ta fram bergslagren vid Styggforsen där lagren bla står 90 grader "fel" pga meteoriten. Det finns också flera dramatiska sägner om området.
Styggforsen är kalas!
Knappt en mil därifrån finns Springkällan, som ser ut så här:

PIX-HVHHGC.jpg



Har fäbod utanför andra sidan av Siljansringen. Där finns stora stenblock med helt andra bergartsklumpar insmälta i. Legenden säger att de härstammar från meteoritnedslaget, men den mycket mer nyliga inlandsisen gör att det finns ett uns av legendtvekan.
Ska se om jag hittar nån sån bild åt geologen, brukar fota de stenarna med jämna mellanrum.
 
Styggforsen är kalas!
Knappt en mil därifrån finns Springkällan, som ser ut så här:

PIX-HVHHGC.jpg



Har fäbod utanför andra sidan av Siljansringen. Där finns stora stenblock med helt andra bergartsklumpar insmälta i. Legenden säger att de härstammar från meteoritnedslaget, men den mycket mer nyliga inlandsisen gör att det finns ett uns av legendtvekan.
Ska se om jag hittar nån sån bild åt geologen, brukar fota de stenarna med jämna mellanrum.

Den fick jag promenera till när jag gick på lantbruksskolan. Jag vägrade skidor och vi som gjorde det fick gå istället :rofl: Vår gympalärare hade kommit typ trea i Vasaloppet efter Mora-Nisse O_o så han ansåg det lite suspekt att vägra skidor :D
 
Väcker liv i denna tråd igen! Vi har ju ett fantastiskt land!

Jag är sugen på "hemester" här i Dalarna, tar gärna emot fler Dalarna-tips!

Och så ska vi bila Mora-Motala t o r om 1,5 vecka (aaah tiden springer!). Kanske finns nåt lämpligt litet kul stopp längs vägen? Nåt bra matställe kanske, med "vanlig mat" till bra pris (jag är veg).
 
Väcker liv i denna tråd igen! Vi har ju ett fantastiskt land!

Jag är sugen på "hemester" här i Dalarna, tar gärna emot fler Dalarna-tips!

Och så ska vi bila Mora-Motala t o r om 1,5 vecka (aaah tiden springer!). Kanske finns nåt lämpligt litet kul stopp längs vägen? Nåt bra matställe kanske, med "vanlig mat" till bra pris (jag är veg).
Motala har ett absolut underbart bad.
 
Julita gård. En stor herrgård där allt är ett museum. Det finns ett påbörjat Skansen, ett fantastiskt hus som inretts av en för då framtidstänkande ägare. Han dtog in el och vatten tidigt och hade till och med en spolspilta i stallet.
Trädgårdarna är fantastiska med genartdatabank för pioner och äpplen bla.
För mindre besökare så finns även Pettson och Findus hus på gården :)
https://www.nordiskamuseet.se/slott-gardar/julita-gard
Om man googlar mitt nick + gården så hittar man tre bildinlägg på min gamla blogg 🙂
 
I Dalarnas sydligaste ände finns ”Verket”, det gamla järnverket, numera museum. Den konstintresserade kan se utställning inne i den fantastiska miljön: ”Avesta Art”. Men bara byggnaden i sig är väl värt ett besök!

http://verket.se/festen/

Det vill jag besöka igen någon gång, verkligen speciell atmosfär och åtminstone när jag var där riktigt bra utställningar. På konsttemat vill jag även rekommendera Lars Lerins Sandgrund i Karlstad. Inte lika spektakulär lokal som Verket, men alltså tavlorna... ojojoj. En fantastisk upplevelse att se dem i verkligheten och stora format.
 
Kanske också får be om tips. Kommer att vara i Sundsvall 19-20-21 juni.
Finns det något däromkring som är trevligt att se?
 
I Dalarna finns det mycket:
Frostbrunnsdalen i Borlänge, här kan man dricka källvatten som är iskallt även under värmeböljan som förra året och på sommaren finns det ett café i dalen som är både mysigt och har supergott fika!

Jätturn (naturreservat med vandringsleder och kalkstensgrotta man kan ro till med båt som finns att låna, Smedjebacken)

Dan Andersson - loussastugan (skattlösberg)

Silverringen i Säter (även mentalsjukhus museum finns i Säter)

Kolla in EkomuseumBergslagen, många olika vandringsleder och små ställen (ca 70 olika platser som berättar och visar industrihistorian i bygden)

Och strutsfarmen i Romme, leksand sommarland,och nusnäs dalahästtillverkning bla!
 
Finns det möjligen någon som har besökt eller har något att säga om Alma Löv museum of unexpected art? Såg det på Lisen Bratts insta, det ser rätt häftigt ut och hon verkade gilla stället. Så nu funderar jag löst på att lägga en Värmlandsdag till kommande Bohuslänturistande om ett par veckor. Men det blir ju några mil till, så vill gärna ha en god prognos att det är värt omvägen.

I så fall vill jag ju också klämma in ett besök i Karlstad och på Sandgrund samma dag, och det vet jag i och för sig är värt tiden och omvägen. Alternativet var/är att stanna till vid Tjolöholm på hemvägen från Strömstad och Kosteröarna så nu blev det lite svårt att välja. Allt kommer inte att hinnas med. Men Tjolöholm har ju öppet över en längre säsong än Alma Löv och är dessutom snabbare att ta sig till från Skåne.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
24 955
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp