Utfodring förr - brister?

Sv: Utfodring förr - brister?

Intressant tråd har en del åsikter att framföra men hinner inte nu, återkommer
 
Sv: Utfodring förr - brister?

Det jag har berättat om handlar om ett fattigt Småland. Det är inte alls bara "sedelärande berättelser" att man svältfödde kreaturen vintertid långt in på 1900- talet. Tycker nästan det är kränkande att uttrycka sig så, när det faktiskt fortfarande lever människor som var med om detta och upplevde svår fattigdom!

Jag rekommenderar varmt läsning av: "Djuromsorg och Djurmisshandel 1860-1925, synen på lantbrukets djur och djurplågeri i övergången mellan bonde- och industrisamhälle" av Niklas Cserhalmi.

Eftersom det är en vetenskaplig avhandling, så finns den utlagd på internet. Det var där jag började läsa den, efter ha fått ett utdrag som kompendium på en kurs. Sedan så köpte jag en papperskopia, eftersom det helt enkelt är bekvämare att läsa så för mig.

Den tar upp många aspekter av synen på djur och djurhållning under och strax efter den agrara revolutionen och in i tidig modern tid.
Man gör det via genomgångar av domstolsprotokoll, via "frågelistor" och intervjuer som gjordes under 1800-talet och 1900-talet med lantbefolkning av representanter för akademiska institutioner, samt genom litteraturstudier.

T.ex. verkar hela idebygget om att djur i äldre tider sågs som "saker" som man kunde slå, svälta eller misshandla efter behag, vara en myt, använd för att skilja "den gamla onda tiden" från den "nya upplysta tiden".

Idebygget om att djuren sågs som "ting" att utnyttja, var en fundamental argumentationsbas för de tidiga "djurrättsivrarna", alltså de som ville ha tydligare lagstiftning om hur djur fick behandlas. Det låg alltså i deras intresse att överdriva sina påståenden om att djur behandlades illa. Djurrättsivrare börjar dyka upp i Sverige när ståndsriksdagen upphör och vi börjar resan mot demokrati och parlamentarism på 1860-talet.
 
Sv: Utfodring förr - brister?

jag uppfattar det som att Cornelia har sina källor i berättelser ur verkliga livet, från äldre människor som själva varit med om detta.
Att då hävda att det bara är gammal skrämselpropaganda, för att du läst det i en vetenskaplig avhandling, är ju som att blanda äpplen och bananer. Det faktum att det kanske HAR funnits sådan skrämsepropaganda betyder inte nödvändigtvis att fattiga bönder, dåliga år, har tvingats att svälta sina djur då de inte haft något foder att ge dem.

Vad gäller ursprungsfrågan så tror jag att man generellt kan ge hästarna en ganska bra, balanserad foderstat bara med gräsbete på sommaren och hö + kanske lite havre på vintern. Det fungerade säkert lika bra för 100 år sedan, bara enstaka hästar som fick ordentliga brister.
 
Sv: Utfodring förr - brister?

Intressant tråd! :laugh:

Ang Lobelias inlägg enl ovan. Allt är ju relativt. Bland de fattiga bönderna, som ofta inte ägde någonting utan arrenderade marken så var en häst det man måste ha. Det var definitivt inte något mått på pengar. Fast visst fanns det fattigare, fattighjonen tex. och de som jobbade på gårdar men vet inte om inte de hade det bättre med mat och husrum.
OT Nä, häst var sannerligen inte nummer ett. De tillförde ju ingenting utöver att de användes som dragdjur. Jag vill nog påstå att det var en ko som införskaffades och det djur som användes som dragdjur för den fattiga bonden var en oxe antingen från egen uppfödning eller att bonden bytt en kvigkalv mot en färdig oxe (kvigorna var mer värda än oxarna av naturliga skäl).
 
Sv: Utfodring förr - brister?

Och hästen var dfinitivt en stats symbol, det var inte det första de fattiga köpte direkt.
 
Sv: Utfodring förr - brister?

Oj oj, intressant!

Det är inte konstigt att korsförlamning verkar varit vanligare förr iaf :eek:

Men superintressant, dela gärna mer om du hittar nåt!


Arbetshästarna som en gammal granne arbetade med i yngre dagar (och hans far och farfar...) gav dom massor med havre när dom skulle ut i skogen och arbeta. Däremot var dom lediga söndagar och då fick dom ingen havre alls hästarna




Intressant tråd! :)
 
Sv: Utfodring förr - brister?

Ja problemet var ju att många inte drog ner på havren alls när hästen stod inne och stilla hela söndagen och vips - "måndagssjukan" :crazy:

En del visste säkert bättre, kanske av erfarenhet!
 
Sv: Utfodring förr - brister?

Dom flesta kände till måndagssjukan Wrangler.

Korsförlamning:
Lite skyllnad mellan dagen överfodered latt häster och gårdagen arbetes häster som fick slita ont.
 
Sv: Utfodring förr - brister?

Korsförlamning var vanligt förr. Så de kunde uppenbarligen inte tillräckligt, dvs inte varför.
Idag vet man dessutom att EPSM är väldigt vanligt hos nordiska Kallblodsraser vilket betyder att dessa hästar inte tål stärkelse - dvs spannmål - dvs havre samt stillastående.

Tråden handlar inte om dagens utfodringsproblem.
 
Sv: Utfodring förr - brister?

Du glomt att namna att korsförlamning kan berör på flera faktor, stress, energi/protien, träning, arvsänlag?
Wrangler´s
www.agria.se/hast/artikel/allt-om-korsforlamning-hos-hast

Att säjer att det fanns mer korsförlamning före än nu säknas bevis.
Man kan diskutera antal Svor och Lindrig fall. Månge av dagens häster få lindrig fall utan att non marka det.

Utan fodergiv och måndagssjuken var man medvetet att hästen måste varmas upp, körkarl alltid tog ett mindre läst för dagens första körning, tack över hästen vid av och på lästning.
 
Sv: Utfodring förr - brister?

Nej jag har inte glömt att nämna något alls, eftersom tråden inte handlar om korsförlamning.
Jag är fullt medveten om vad KF är och vad det kan finnas för anledningar, och du läser uppenbarligen inte ordentligt eftersom jag trots allt redan har nämt 3 av dina 4 förslag :grin:
Den vanligaste anledningen till KF FÖRR var för mycket kraftfoder och stillastående så enkelt är det.
Säkert, som jag skrev, också i samband med genetiska problem som finns hos just många nordiska kbl raser.
Och just mineralbrister hade säkert också med stor säkerhet med det att göra då tex Selen och Magnesium är mkt viktigt till de hästar som har genetisk predisponerade KF anfall!

Starta gärna en tråd om KF om du vill, denna handlar om utfodring och ev brister och problem förr i tiden.
 
Sv: Utfodring förr - brister?

Jag behöve inte starte en egen tråd, det var du och dom andra som kom upp med KF i samband av ditt eget tråd...utfodering forr - brister.
Så skärp dig.
 
Sv: Utfodring förr - brister?

Nu har jag återigen, från en knappt 70 år gammal bonde, hört om utfodring av arbetshästar med hackelse och melass som jag skrev om tidigare.

Han berättade också att det där med att kreaturen var så eländiga på våren att de knappt kunde gå ut själva ur lagårdarna var vanligt in på 50-talet.
Hade man inget att ge djuren så hade man inte, så enkelt var det.

Han berättade också att han minns en kvinna i byn som gick runt och tiggde mat. Detta är alltså kanske 60 år sedan, eftersom han var gammal nog att minnas det och att hans mamma var snäll och brukade ge henne mat.

Så välfärds- Sverige har inte så många år på nacken!!
 
Sv: Utfodring förr - brister?

Några år innan jag kom till sweden.
Prata en del med dom gammle på 70 tal. de prata om krigs åren och när dom växt upp, hade tillfalig att prata med en gubba som låg på Skara regement under WWI, han var vetrenär assistant, och berätta om dom remonte häster som kom in för bisiktning, mycket spätt på den tiden som fick kassera och om den stora häst infulensa som kom, tusen tals häster som dog för det fanns ingen medicine på den tiden.
America hade sitt slaveri, dom gamle prata om den "dåld svenska slaveri" bakstug sitter som svält ihjäl, dags verker som livnärd sig på barkbröd.
Har du äte barkbröd non gång :d
Det var hårda tider för alla, folk, fä och häster, men på nåt sätt klara dom sig och det alltid fanns nåt säd till nästa skörden, aven när det var nöd år.
 
Sv: Utfodring förr - brister?

Inte alla klarade sig, folk svalt ihjäl in på 1900- talet, det finns en plats i byn där jag är född som kallas Hunger- ön eftersom en hel familj utplånades där i början av 1900-talet, dels av svält, dels av svältrelaterade sjukdomar.
 
Sv: Utfodring förr - brister?

Med all respekt, din knappt 70-åriga gubbe är rimligen född runt 1945 att han skulle ha en egen minnesbild av vad som var vanligt in på 50-talet är orimligt, som såpass liten har man sällan begrepp om mer än sin närmsta omgivning. Givetvis kan djuren i hans by ha svultit men att det var allmänt förekommande på 50-talet är historiskt direkt tveksamt. En komplikaton i sammanhanget var att hästen mer allmänt ersatts av traktorer på den här tiden, det började långt tidigare. Jag talade för övrigt med en äldre man i helgen för att höra om han visste något om utfodringen av hästarna, men fick svaret att de från gården många år innan han föddes, han är en bra bit över 70 förresten.

Vi må ha haft fattigt och elendigt i början på 1900-talet men någon generell svält till den grad att folk och fä dog av svält i gon större utsträckning har inte funnits sedan missväxtåren under 1800-talet. Var man generellt tvugna att bära ut djuren på vårkanten pga svält så borde mängder av djur ha dött också och det var definitivt inte vanligt när manen du pratar om här var barn i runt 1950.

Det har funnits lokala avvikelser och visst svalt vissa ihjäl även in på 1900-talet men det var ingen generell svält.
 
Senast ändrad:
Sv: Utfodring förr - brister?

Du har helt fel i ditt antagande att han inte minns. Han är för det första ingen gubbe, utan en mycket klarsynt, smart och modernt tänkande man, med stort intresse av dels samtiden, dels hur det var förr och den enorma förändring som har skett på kort tid i vårt land.

Vi hade en lång diskussion om detta. Han minns en gård en mil härifrån där djuren svältföddes över vintrarna in på 50- talet. Han har inga egna erfarenheter av att svältföda djur, eftersom hans föräldrar var förhållandevis välbärgade, men han VET att det förekom. Och att det inte var borta förrän in på 50- talet.

Han säger att han föddes i brytningstiden mellan arbetshäst och traktor, men man hade fortfarande häst. Och på hans gård stod, och står nog fortfarande, ett hackelseverk som man använde för hästfoder.

Det handlar inte om generell svält, det har jag aldrig påstått. Det handlar om att fattig- Sverige var påtagligt långt in på 1900-talet. Många nu levande minns det ännu och levde i det.

Småland var kanske extra utsatt, stenigt och skogigt, ofta ganska isolerat från omvärlden. Vad vet jag. Men jag tycker mycket illa om att du misstror mig och det jag har fått veta från människor som faktiskt var med.

Tråden handlar om utfodring förr, och jag har försökt berätta om vad som var en realitet gällande utfodring för inte alltför länge sedan. Om du då väljer att tro att svenska bönder hade råd att välfärdsutfodra sina hästar för 60- 70 år sedan är förstås upp till dig. Men det är inte förrän de senaste årtiondena som vi i detta land har haft råd att ge våra hästar välfärdssjukdomar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp