Utfodring förr - brister?

Sv: Utfodring förr - brister?

När jag talar om att manen inte minns har det inget med sinnesförmågor att göra. Man kan helt enkelt inte minnas det man inte upplevt. Som liten pojke kan han möjligen minnas vad som hände i hans trakter och du menade på att det var vanligt att djuren svalt i förra inlägget, inte att det förekom på en gård i hans närhet. Du kan säkert uppbringa en och annan gård idag där djuren svälter, men det säger ingenting om hur vanligt det är. Småland var som du själv misstänker inte direkt representativt.

Brytningstiden mellan traktor och häst började långt tidigare och runt 1955-1960 fanns så gott som inga arbetshästar kvar. När mannen ifråga började bli vuxen och få ett större perspektiv än granngårdarna så fanns nästan inga arbetshästar som verkligen jobbade i jordbruket.
 
Sv: Utfodring förr - brister?

Brytningstiden mellan traktor och häst började långt tidigare och runt 1955-1960 fanns så gott som inga arbetshästar kvar. När mannen ifråga började bli vuxen och få ett större perspektiv än granngårdarna så fanns nästan inga arbetshästar som verkligen jobbade i jordbruket.

Fast min mamma, född -58 (i småland ;) ), kan berätta om hur hon som liten smet in i arbetshästens spilta fast hon inte fick, och om gubbarna som körde häst till kvarnen, så att så gott som inga hästar skulle funnits kvar i slutet på femtiotalet gäller nog inte hela landet, även om traktorerna var på stark frammarch.
 
Sv: Utfodring förr - brister?

Min pappa, född 1940, umgicks också med arbetshästar under sin uppväxt.
Han körde bla hölass med två svarta nordsvenskar. Finns flera bildbevis på hästar i tjänst under hans uppväxt. Så visst användes det hästar flitigt under den tiden.
 
Sv: Utfodring förr - brister?

Fast min mamma, född -58 (i småland ;) ), kan berätta om hur hon som liten smet in i arbetshästens spilta fast hon inte fick, och om gubbarna som körde häst till kvarnen, så att så gott som inga hästar skulle funnits kvar i slutet på femtiotalet gäller nog inte hela landet, även om traktorerna var på stark frammarch.

Men snälla, jag skrev inte "inga hästar" det finns folk än idag som smiter in till arbetshästarna även om i stort sätt all mark brukas med hjälp av traktor.
 
Sv: Utfodring förr - brister?

Min morfars bror använde nordsvensk som arbetshäst i skogen i Norrland till mitten av 80-talet. Hästen fick hö och några kilo havre, inget annat, han var ledig på söndagar. De dagar han jobbade så gick han ca 8 timmar under vintern. Oftast lät de hästen dricka vatten ur en bäck när de var ute, och de hade med sig havretornister ut. Flera av hans grannar hade också enstaka hästar kvar som användes i skogen då.
 
Sv: Utfodring förr - brister?

Jaja, för att en pojke född 1940 åkte hölass är ett bevis på att det fanns gott om arbetshästar när han var 15-20 år (och möjligen körde hölass men knappast åkte)? Läs igen, jag har aldrig påstått att det inte fanns hästar utan att flertalet hästar var ersatta av traktorer och framemot 1955-1960 var de ovanliga (inte icke förekommande). Sedan gick moderniseringen säkert olika snabbt fram och det fanns säkert enstaka orter där folk höll fast vid det gamla. Jag kan tänka mig att bördiga trakter och stora gårdar kom först och små jordbruk med mycket stenar kom långt senare). Det finns enstaka än idag som brukar jorden med häst.
 
Sv: Utfodring förr - brister?

Men snälla du, det var bara en iaktagelse och en anekdot som jag skrev som svar till en annan användare, det var inte ens riktat till dig. Tagga ner lite.

Däremot var det nog många som fortfarande använde häst i jord och skogsbruket 40-55 men den diskussionen är jag inte intresserad av personligen.
 
Sv: Utfodring förr - brister?

Jag tänker det är rolig att läs dina tråd Cornilia, dom ta mig tillbaka i tiden när jag prata med farfar och när han jobba på dom stora gårder med dom stora Ardener höster ut i North Dakota på 1890 tal.
Han som lärd mig skogskörning hade häster intill 1965 och det fanns månge utt i busker som körd med hästen.

Du få gärna berätta mer :bump:
 
Sv: Utfodring förr - brister?

*KL*

Det var nog främst på 50 talet som traktorerna gjorde sitt intåg i jordbruket. 1952 fanns det 351 000 st hästar födda 1949 eller tidigare varav c:a 7300 st var militära ackordhästar. Vid samma tid fanns c:a 76 200 st traktorer.
Källa:
SCB

Rolle
IpL
 
Sv: Utfodring förr - brister?

Intressant! De var ju inte helt bortkollrade förr, även om mycket saknas från dagens kunskap. Fodret verkar ha varit erkänt viktigt till och med för hundra år sedan.

För tusentals år sen förstod man att fodret var viktigt och tog därför hand om ALLT man kunde ta hand om. Genom tiden har förutsättningarna förändrats, men syftet har hela tiden varit att få bästa möjliga avkastning; ju mer foder, desto piggare djur, desto mer arbetskraft på gården och bättre mat på bordet.

På 1800-talet var bönderna genier. De kunde använda det mesta. Hö från ängar, bete i skogen, gödsel på åkrarna, halm från åkrarna, löv som utökning av stråfoder, blötmarkshö - skogshö - ängshö, frukt och nötter o s v. Idag har vi glömt bort en stor del av detta hantverk och kunnande.
 
Sv: Utfodring förr - brister?

Detta är visserligen färska löv, men det finns dokumenterat att djuren kunde få både färska och torkade löv.

dsc03971.jpg
 
Sv: Utfodring förr - brister?

Detta går ju inte att hitta på nätet, det är gamla böcker som gäller! Spännande!

Det finns även moderna böcker. ;) T ex Håkan Slottes "Lövtäkt i Sverige 1850-1950 : metoder för täkt, torkning och utfodring med löv samt täktens påverkan på landskapet" som finns att beställa från SLU. Det finns även många andra moderna böcker i ämnet (alltså inte bara om lövtäkt).
En del finns även på nätet.
 
Sv: Utfodring förr - brister?

*KL*

Redan Linné propagerade starkt för lusern som hästfoder, då var det gul lusern som ju växer vild i Sverige. Han kallade det för "svenskt höfrö".

I hans skrifter kan man också läsa att vissa växter används mot inälvsparasiter på folk och fä.

:bow:
Det finns bönder som låter sina djur gå på marker med mycket al på våren för att få lite hjälp med inälvsparasiterna. En gammal kunskap som levt vidare.
 
Sv: Utfodring förr - brister?

Brytningstiden mellan traktor och häst började långt tidigare och runt 1955-1960 fanns så gott som inga arbetshästar kvar.

Nja. Mamma, född 1950, levde på bondgård i Smålands skogar under sina första femton levnadsår och har berättat att en traktor aldrig såg ljuset på den gården och att det var två prisbelönta ardennerar och ett par nordsvenskar som drog de tunga lassen på gården - ända in på sextiotalet alltså. Så hur snabbt traktorerna tog över varierar nog väldigt mycket med geografiskt läge, närhet till storstäder och för all del ekonomiskt läge på varje gård.

Nu när jag tänker på det hörde mina morföräldrars gård till en betydligt större gård som bedrev storskaligt jordbruk ett par kilometer bort, och även där var man väldigt sen med traktorinförandet.

Bara ännu en anekdot...

Vad hästarna utfodrades med har det dock aldrig slagit mig att fråga. ;)
 
Sv: Utfodring förr - brister?

(Ursäkta inläggsbomben. Jag är bara så otroligt nördig i det här, så jag kan inte låta bli.)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp