Utfodring i hagen

Sv: Utfodring i hagen

Kl

Vi fodrar på marken. Våra hagar lutar lite så det blir inte så farligt lerigt högst upp.
 
Sv: Utfodring i hagen

hur ja än fodrar, så hamnar de mesta ändå på marken.....
FÖrra vintern hade ja det i en relativt djup låda och satte in det under tak. Hon kom bara åt de utfrån så ja kunde lägga i de hon rev ut.
Funderar på att snickra fast bräder som kan aggera stänkskärm.
 
Sv: Utfodring i hagen

kl
i vintras - hösten som var fodrades det på backen. men nu när vi flyttar har vi bland annat två foderhäckar som är byggda själva i ligghallarna och sedan har snälla far och svärfar byggt fyra foderbord med tak över. kan ta bilder och lägga upp om någon vill se :)
 
Sv: Utfodring i hagen

Lägg ut ett traktordäck i hagen och någon skiva närmast marken och lägg höt i det, då ligger det inte direkt på marken heller.. Funkar jätte bra :)
 
Sv: Utfodring i hagen

Min kära far har gjort en liten 'låda' som jag lägger höet i när det är lerigt i hagen. Han tog en sån där pall som vi fick när vi köpte 'ved' (ihoppressat spån, vet inte vad det heter) och satte brädor som kanter. Funkade jättebra förra vintern! Denna vinter kommer vi nog dock lägga höet på 'berget', en stor sten (ser ut som ett berg som tittar fram ur marken) som ligger mitt i hagen som är platt och som aldrig blir lerig.
 
Sv: Utfodring i hagen

Mina hästar är lata och jag vill gärna se att de rör sig mer i hagen på dagen. Om de får som de vill så står de helst med mulen i en foderhög på samma plats hela dagarna och mumsar. Jag lägger därför ut deras foder i små högar utspridda över hela hagen. Hästarna får gå runt i hela hagen för att hitta fodret och rör sig mer. Samtidigt så blir inte foderplatsen helt upptrampad och lerig som den lätt blir om man alltid fodrar på samma plats.

Nu på höstkanten när de går kvar i sommarhagarna men ändå stödutfodras så lägger jag deras hö på en pall med pallkragar.
 
Sv: Utfodring i hagen

Vi har byggt foderhäckar av lastpallar och pallkragar. Jättebra men träet ruttnar ju så de håller max 2 år. Nästa gång ska jag använda sjöpall istället (plast).

Numera utfodrar vi på en stenmur som går längs staketet intill ena grinden. De river ner en del men efter som att vi fodrar 1-2 ggr om dagen så kan vi lägga upp det som åker ner och ta bort sånt som är dåligt.

Jag har dock märkt att de helst verkar vilja äta på markhöjd. Våra apor står ofta uppepå muren och käkar trots att de når enkelt när de står nedanför (som ju var tanken)..
 
Sv: Utfodring i hagen

-kl-
Ser att många använder pallkragar. Vi försökte också med det, men vi har nog bäverponnysar, för det tog inte lång stund innan de hade gnagt sönder dem.
Förra vintern lade vi på marken, har dem i sandpaddock på vintern, men försöker också klura ut nåt bättre sätt.
Maken pratade om kasserade "verktygshäckar" de har på jobbet, får väl kolla om det kan vara nåt...
 
Sv: Utfodring i hagen

Vi har ju en hel del skog i våra hagar så de har o tugga på och dessutom har de väldigt stor yta att röra sig på. Men vi hade ett par unga PRE-ston ett år som gärna stod I häckarna och åt. :grin:
 
Sv: Utfodring i hagen

Vi har lastpallar, där springorna är igenspikade med plank, och så har vi en pallkrage runt, eller två, beroende på hur mycket hö man tänkt sej lägga ut. Då stannar det mesta av höet på lastpallen och ligger inte i leran och blir nertrampat. Billigt sätt att lösa det på för oss, och lämpligt, om man har lugna hästar som inte kliver på lastpallarna..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Utfodring i hagen

Så här har vi gjort i år, billigt och bra!
Stor balja från Lantmännen,79:-, i gammalt däck. Vi ( maken) har skurit ut i överkant på däcket, så byttan står stadigt, och också gjort hål i botten på byttorna så att vatten rinner igenom. De är ovältbara, hästarna kan inte göra sig illa, och de är inte tunga så det är lätt att byta matställe.
De fick varsin, så ingen behöver bli bortmotad
http://www.pixbox.se/pic_show_id23368731.html
 
Sv: Utfodring i hagen

Vi köpt en foder ring i metall som är godkänd för häst av ett företag. Vi har "bara" den lilla som är i tre delar men man kan köpa fler delar o sätta ihop så det finns plats för fler hästar. Det ser nästan ut som en stor cementring bara att det är i metall och gjort för hästar med mjuka kanter. Funkar super bra. Lätt att lyfta upp på högkant och kratta upp böset. :bump:

vad kostar en sån?
 
Sv: Utfodring i hagen

vi fick tag på (gratis) två kinakålshäckar, alltså trälådor med springor mellan plankorna. Dom är rätt stora,skulle gissa på 1x1m under dem har vi satt lastpallar så dom kommer lite högre så shettisarna inte kommer åt att äta för mycket.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i...
Svar
19
· Visningar
2 800
Senast: Lingon
·
Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 619
Senast: Angel
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 577
Senast: Ajda
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 309
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp