Utfodringar

M

maiden

I blivande stallet blir det bara utfodring två gånger om dagen :( Jag har inte möjlighet att alltid kunna ge en extra gång. Det bli morgon och kväll, höet ute i hagen på morgonen blir på vintern(när det inte är lerigt i hagen) i stort sett fri tillgång....
 
jo, har oxå tänkt på det. Men ville bara försäkra mig om att andra oxå tänkte liknande :smirk:
 
I mitt förra stall var det utfodring bara 2ggr/dag. Mitt ex. hade konstruerat en stor höhäck som skulle fyllas fullt och den tog minst 16-20kg. Det skulle räcka till 4 st, varav en nordis, arab och 2 shettisar...Det funkade alldeles utmärkt. Jobbar man och har gott om hö så är det ett alternativ. Jag förmodar att era hästar får kraftfoder inne precis innan utsläpp och vid insläpp kraftfoder+hö...
 
Har de fri tillgång på höet i hagen är det nog ingen fara.
Det är värre om det bara fått mat två gånger/dag.
Hästar mår ju bäst av lite flera gånger! :)
 
Förlåt att jag snor lite utrymme, men jag undrar hur din sambo byggde foderhäcken? Vi ska nämligen göra en foderhäck till hästarna i lösdriften, men vi har inte kommit på någon bra lösning ännu. Vill du förklara? :bow:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
679
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 399
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
577
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 248
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp