Utfodringen på stallen vår...

Haffe

Trådstartare
Har nå lest olike tråder. Vi forer tre ganger pr. dag; 1. kl 8, 2. kl 14, 3. kl. 20. Hestene blir satt ut ved 9.30, og får stp ute til eieren kommer og tar hesten sin inn.(Ungefær kl. 17- 18) De fleste står i hage (ca. 200x 150 m) og noen få står i liten paddock med sand. (ca. 6x6 m.) Hestene får middagshø ute. Det er spån i boksene. Det jeg lure på, etter å ha lest en hel del tråder, er om man burde gi halm som substitutt til kvelds? De fleste ponnyene får ca. 2-2.5 kg. til kvelds, og hestene får 3- 3.5 kg. Det er selvfølgelig en stund å gå på helt til klokken 8 på morgenen. Kan man da, i tillegg til disse kiloene gi f.eks. en eller to ekstra kilo med halm til kvelds, så den har noe å tugge på om de skulle bli hungriga eller ha tråkigt? Hva synes dere? Hva er foreslått? :confused: Vi vil selvfølgelig at hestene våre skal ha best mulig, så om dere har noen som helst råd for at hestene skal få det bedre med fodringsrutinene så tas det i mot med stooor takk! :D
 
Hej Haffe. Har lite svårt att förstå allt du skrivit men jag gör ett försök med att svara dig iaf. :smirk:
För det första så tycker jag att deras utehagar är på tok för små. Varför ska dom stå i en hage som bara är 6x6 m??
Det är ju nästan som i en box. Är dom helt friska och inte står i en sjukhage så måste ni ändra det för det första tycker jag. En häst vill ta en galopp ibland och kunna röra sig när dom är ute.
För det andra så tycker jag att 3 ggr matning är för lite. Går det att fixa så tycker jag att ni ska mata 4 ggr iaf.
Ang halm så är det klart att det är bra att dom får men gör en foderstat med halm inräknat då. På ½ - 1 kg.

Ha det gott och lev väl. Är det inte så man säger i Norge? :D
 
det er fem hester på stallen vår som 'ikke kan bli skadet' (Les: 200.000-300.000) eierene vil derfor ikke at de skal gå i større hager. Dog ikke mine hester- dem skal galoppere!!! :bump:
 
Det låter väldigt lite med 2-2,5 kilo hö till ponnyerna och 3-3,5 kg till hästarna.. Rekommendationerna är 1kg hö/100 kg kroppsvikt.. Halm som tillägg är bra så att hastarna har något att pyssla med så att de inte får långtråkigt.. ha det!
 
Om jag inte har missuppfattat det hela så tror jag att den där mängden enbart syftar på kvällshö.. Har jag missuppfattat :confused:
 
Ni bör ju försöka få till ett utfodringstillfälle till. T.ex. om ni börjar ge hästarna morgonmålet tidigare och ett mål senare runt 22-tiden eller en foderautomat mitt på natten. Jag ger mina hästar 4 mål mat och större givan inför natten. Jag går ut mellan 7-8 på morgonen, tar ut hästarna vid 10 och då får dom en tuss hö vid utsläpp och vid 14-15 tiden. Sista utfodringstillfället har jag runt 21-22. Kraftfoder får dom på morgonen och på kvällen vid insläpp.

Hästarna mår bäst av att äta lite i taget men ofta. Hästar är grovfoder ätare och det beror också på hur foderstaten är upplagd.
 
Jo men för min del så spelar det ingen roll hur mycket hästen kostar. Jag tycker iaf att dom borde ha större hagar.
Det finns ju hagar som man kan fylla med bara sand och inga träd eller stenar och dyl. Då skadar dom väl sig inte. Dom måste få gå omkring lite. Har dom så där små hagar så står dom ju bara stilla. Det finns inga hästar som mår bra av att bara få stå i hagen och i boxen. Hästar är stäppdjur som gillar att gå omkring och röra sig.
 
nei, du har rett. til kvelds far dom 2.5- 3.5 kg. ho. Tilsammans far dem nog 7.5-9 kg. om dagen. rett skall vara rett!! :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
1 009
Senast: Lobelia
·
Hästvård Hei, Jeg står på en liten stall med plass til 6 hester og nå skal det komme en hest fra Spania. Den kommer ikke til å bli satt i noen...
Svar
7
· Visningar
1 323
Senast: warg
·
Kropp & Själ Etter at jeg brakk ryggen i vår så bruker jeg ofte tigerbalsam på ømme muskler i ryggen når jeg skal legge meg. Men balsamen setter seg...
Svar
8
· Visningar
483
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Jeg er medrytter 2 dager i uken på en ponni hvor hesteier ikke er mye til stede. Jeg vet ikke hvor mange andre medryttere han har men...
Svar
1
· Visningar
1 150
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp